Om op de hoogte te blijven van alle veranderingen en aankondigingen lees dan regelmatig onze Nieuwspagina even door.
Als u deze melding gelezen heeft, kunt u hem sluiten door op het kruisje te klikken in de rechter bovenhoek.

Aanslag op planten

Plaats reactie
Onderwerp starter
Marcel
0-200
0-200

Aanslag op planten

Bericht door Marcel » 04 dec 2017 23:02

Beste forumleden,

Sinds enkele weken heb ik een aanslag op mijn planten. Het lijken wel haartjes.

Kan iemand mij vertellen wat het is en wellicht hoe ik er vanaf kom. Liever wil ik uiteraard niet heel de bak leeghalen. Hij draait al een 1 jaar het aquarium en het mos net mooi van omvang.

Groeten Marcel
Afbeelding

Afbeelding

tobyderks
1000+
1000+
Contacteer:

Re: Aanslag op planten

Bericht door tobyderks » 05 dec 2017 07:01

Lijkt mij baardalg. Hoe lang staat je licht aan op een dag? Voeg je plantenvoeding toe? En CO2?

WARNING:this person may talk about fishes at any given moment!

RoyVanK
0-200
0-200

Bericht door RoyVanK » 05 dec 2017 12:32

Hoe vaak en hoeveel water ververs je? Lijkt me makkelijk op te lossen door wekelijks 30- 50% water te verversen.

Onderwerp starter
Marcel
0-200
0-200

Bericht door Marcel » 05 dec 2017 22:12

tobyderks schreef:
05 dec 2017 07:01
Lijkt mij baardalg. Hoe lang staat je licht aan op een dag? Voeg je plantenvoeding toe? En CO2?
Het licht staat op een timer. Hij staat 10 uur per dag aan. van 12:00 tot 22:00. ik geloof niet dat dit het probleem is. Ik voeg normaal voeding toe en vloeibare co2. Echter ik heb al enige tijd het water niet ververst. Als ik weer regelmatig ga verversen gaat de baardalt dan weg?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 » 05 dec 2017 22:20

25-50% wekelijks verversen is in het algemeen aan te raden om de waterwaardes goed te houden. Ik denk dat bij jou het probleem zit van sterk licht en weinig CO2. Hier heb ik een juwel bak die ik voed met plantenvoeding en easycarbo. De helft van de verlichting staat maar aan, met een tijdsduur van 8uur en veel drijfplanten. Zo te zien heb je geen drijfplanten, je zou deze kunnen toevoegen en een groot deel van de oppervlakte laten volgroeien. Daarbij wekelijks water verversen. Binnen een paar weken zou je al moeten zien dat een gedeelte van de algen los gaat laten ;) mocht dit niet zo zijn zul je moeten nagaan of er nog steeds teveel licht boven staat en wat een oplossing zou kunnen zijn. Probeer ook eens om de lichten naar 8 te brengen, dit kan ook veel verhelpen.

Een andere maar veel duurdere optie is echte CO2 toe te voegen ;)

Onderwerp starter
Marcel
0-200
0-200

Bericht door Marcel » 05 dec 2017 22:53

amber98 schreef:
05 dec 2017 22:20
25-50% wekelijks verversen is in het algemeen aan te raden om de waterwaardes goed te houden. Ik denk dat bij jou het probleem zit van sterk licht en weinig CO2. Hier heb ik een juwel bak die ik voed met plantenvoeding en easycarbo. De helft van de verlichting staat maar aan, met een tijdsduur van 8uur en veel drijfplanten. Zo te zien heb je geen drijfplanten, je zou deze kunnen toevoegen en een groot deel van de oppervlakte laten volgroeien. Daarbij wekelijks water verversen. Binnen een paar weken zou je al moeten zien dat een gedeelte van de algen los gaat laten ;) mocht dit niet zo zijn zul je moeten nagaan of er nog steeds teveel licht boven staat en wat een oplossing zou kunnen zijn. Probeer ook eens om de lichten naar 8 te brengen, dit kan ook veel verhelpen.

Een andere maar veel duurdere optie is echte CO2 toe te voegen ;)
Dank je wel voor ie uitleg. Ik denk dat ik de oplossing bij mezelf moet zoeken. Ik heb verzaakt het water tijdig te verversen en ben ook gestopt met de CO2 toe te voegen. Dat ga ik weer oppakken en hopelijk kom ik er dan vanaf.

Nogmaals dank voor je bericht.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”