Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Debblub
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2014 19:45

Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold)

Bericht door Debblub »

Goedenavond,

Ik heb me een paar weken geleden (als beginneling) een algeneter aan laten praten in de dierenwinkel. Hij zou het aquarium mooi schoon houden. Dat doet hij ook, maar hij is ook fel naar andere kleine vissen. a wat zoekwerk weet ik dat het om de Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold) gaat en dat deze jongen wel 20 cm wordt :shock: . En daarbij kleine vissen en mijn garnalen in gevaar komen. Ik wil hem graag herplaatsen. Is er hier iemand die geïnteresseerd is in hem, met een aquarium groter dan 120 cm? Ik heb een 60x 30x 30 en dat is echt te klein voor deze vis. Wij wonen in Woerden en de vis mag gratis mee.

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold)

Bericht door Roy H »

Welkom op AquaforA. Mjah sommige verkopers zijn alleen maar op geld uit, en het boeit hun werkelijk niet waar het beestje in terecht komt.
Je kan hem ook plaatsen in onze AquaMarkt, daar komt hij beter tot zijn recht :lol:
Greetings...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Debblub
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2014 19:45

Re: Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold)

Bericht door Debblub »

Ja erg jammer... beginnersfoutje. In inmiddels weet ik dat ik beter op internet forums kan lezen, dan vertrouwen op de dierenzaak...

Gebruikersavatar

Antoinette
1000+
1000+
Berichten: 1134
Lid geworden op: 12 jan 2013 23:57
Locatie: Nieuwkuijk

Re: Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold)

Bericht door Antoinette »

kun je hem niet terugbrengen naar de winkel en ruilen tegen iets wat wel in je bak past ?
aardig zijn voor elkaar kost niets

Gebruikersavatar

Fryan
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 aug 2013 22:15
Locatie: Alphen Gld.

Re: Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold)

Bericht door Fryan »

Zelf heb ik ook een siamese algeneter (geen goud), hij is nu ondertussen 10 cm groot maar hij doet niets met de neonteteras of andere vissen.
Is een andere bak geen oplossing,hahaha
Ik moet binnenkort wel in nieuwegein zijn, als je hem dan nog hebt wil ik hem gerust van je overnemen.

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold)

Bericht door Rickpad »

Ik heb ze zelf ook wel eens gehad. Dr zat nog 1 in een holletje in een stuk hout uit een aquarium die ik had overgenomen. Het hout had ongeveer een dag buiten t aquarium gelegen en hij leefde nogsteeds, taaie rakkers dus.

Maar ik vergis je absoluut niet. een vis van 10cm is nog maar een jonkie. Pas als ze ouder worden worden ze onverdraagzaam en uiteindelijk zelfs agressief. meer dan 1 in een aquarium zou ik dan ook absoluut niet doen. Ikzelf hoef ze nooit weer te hebben.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold)

Bericht door stylz »

er is erg veel verwarring over de siamese algen eter.

Crossocheilus langei ongeveer 15 cm
Afbeelding

Crossocheilus atrilimes. ongeveer 12 cm let op de lichte streep boven het zwart
Afbeelding

Beide zijn groeps vissen dus moet je met meer houden, zijn bij mijn weten niet onverdraagzaam op later leeftijd en doen het leuk als groepje, is zo ongeveer de enige soort die penseel en baardalg eet.

Deze wordt ook vaak verkocht als siamese algen eter maar is het niet, Gyrinocheilus aymonieri dit is de chinese algen eter.
Afbeelding
Afbeelding
Deze jongens kunnen wel 25 cm worden en zijn als ze ouder worden erg onverdraagzaam.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold)

Bericht door Rickpad »

stylz schreef:Deze wordt ook vaak verkocht als siamese algen eter maar is het niet, Gyrinocheilus aymonieri dit is de chinese algen eter.
Klopt bijna. De Gyrinocheilus aymonieri heet tegenwoordig ook gewoon siamese algeneter. Het klopt wel dat hij ook bekend staat als de Chineese algeneter. Die benaming zal het oorsprongkelijk wel zijn geweest.
Dit is ook meteen een groot nadeel aan de nederlandse benamingen. Het zorgt vaak voor veel verwarring. De siamese algeneter die hier in dit topic word bedoeld is een agressieve vis terwijl de andere soorten die je ook had vermeld rustiger zijn. Het zijn twee totaal verschillende soorten die beiden dezelfde nederlandse naam dragen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Siamese algeneter goud (Gyrinocheilus Aymonieri Gold)

Bericht door stylz »

Hoe kom je aan de info dat ik het bijna goed heb :mrgreen:
Voor mij is dat nieuw dat we in nederland voor 2 totaal verschillende soorten een naam hebben, maar weet ook niet waar je dat officieel zou kunnen vinden, dus hou ik het er nog ff op dat ik gelijk heb :P
Nu heb je natuurlijk tegenwoordig ook nieuwe chineesjes wie weet dat daar door de beide andere siamees zijn gaan heten.

Afbeelding


afijn je moet de streepjes hebben niet de blokjes, of je moet die met de baarddraadjes hebben en niet de zuignap :mrgreen:
De zwartwitte streep zal denk ik voor de meeste aquaria geschikter zijn :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”