Sleutel identificatie Otocinclus-soorten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Sleutel identificatie Otocinclus-soorten

Bericht door Laurens »

Er zijn een hoop Otocinclus-soorten die door elkaar worden verkocht, vooral de naam Otocinclus affinis is erg populair onder verkopers. Kijk je naar de goede dingen, dan kan je ze onderscheiden, en blijkt dat de echte affinis nauwelijks in de handel is:
  • Otocinclus affinis is erg bleek, glanzend en heeft een dunne streep tot de staartwortel.
  • Otocinclus hoppei heeft een egale, lichtgrijze rug, een dikke streep en een grote vlek op de staartwortel
  • Otocinclus huaorani heeft een speciale tekening op de staartwortel
  • Otocinclus macrospilus heeft een lichte, vlekkerige rug een grote vlek op de staartwortel
  • Otocinclus mariae heeft een rug met grote, donkere vlekken en een grote vlek op de staartwortel
  • Otocinclus vestitus heeft een fijngevlekte rug en een streep die doorloopt over de staart.
  • Otocinclus vittatus heeft een vlekkerige rug en een streep die doorloopt over de staart. Daarboven nog een witte zone die de streep van de rug scheidt, en daarmee ook de vittatus van de vestitus.
Deze worden dus allemaal verkocht onder de namen O. affinis en O. vittatus, en meestal gaat het inderdaad om de vittatus......
Ik dacht dat deze hier al stond, maar ik had hem alleen op één ander forum geplaatst :oops:
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Jeltje
1000+
1000+
Berichten: 1133
Lid geworden op: 02 jun 2011 19:35
Locatie: Nijmegen

Re: Sleutel identificatie Otocinclus-soorten

Bericht door Jeltje »

handig :Cheer:
ik meen een soortgelijk lijstje een keer ergens tegen te zijn gekomen... :mrgreen: was het alleen kwijt
Ik gelooooof dat ik gewoon vittatussen heb... maar ik ga morgen nog eens naar mijn (goeie timing trouwens... gisteren oto's erbij gekocht :mrgreen: ) oto's kijken...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Sleutel identificatie Otocinclus-soorten

Bericht door Laurens »

Ja op AquaForum staat ook zoiets :mrgreen: maar ik geloof dat deze uitgebreider is 8) en ik geloof dat jij op dat andere forum ook weleens kwam?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Sleutel identificatie Otocinclus-soorten

Bericht door Mitchel »

Handig dit Laurens :) ;)
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Sleutel identificatie Otocinclus-soorten

Bericht door Linda »

Deze mag wel een bumpje vind ik.. ;)
Erg handige info over dit toch erg populaire visje

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”