De Clown botia ondergewaardeerd ?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karel
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 jun 2008 12:02
Locatie: Heemskerk

De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door karel »

Als Botia liefhebber wil ik toch wel reageren op het verkeerde beeld van de Clown botia.
Veel mensen geven een mening die zij af halen van internet, en die niet is gebaseerd op eigen ervaring.
Zo kan de Clown in de vrij natuur inderdaad rond de 30 cm worden, maar in een bak is 22 cm al een uitzondering.
En dan zijn dat vissen die misschien al ouder zijn dan 10 jaar.

Heb zelf een groep van 10 waarvan de grootste rond de 15cm zijn, zitten nu nog in een 150 cm ( 400lit) bak maar gaan binnen kort naar een 900lit bak want ik wil dan eens kijken hoe hard ze groeien
De kleinste zijn rond de 6 a 7cm en die heb ik al meer daan een jaar, voor dat ze de 15cm hebben bereikt zijn we weer een paar jaar verder.

Op de site's lees je veel wat is vertaald uit Amerika, maar bedenk wel dat Amerikanen van groot houden..
Ben daar bij een liefhebber geweest in Rio die ze inderdaad van 25cm had in een bak van ruim 4oo x 1oox 1oo .
En ze speciaal voer en slakken gaf, en dan nog duurde het 5 jaar voordat ze die maat hadden

Als je bak van een meter heb, met veel schuilplaatsen en je zet er een groepje tussen de 5 en 6 cm in , kan je daar een paar jaar plezier van hebben voor dat ze te groot worden, en dan zijn er liefhebbers genoeg die ze willen.

Heb nu zelf 8 verschilende soorten Botia's die varieéren van 5 tot 15 cm met een uit groei naar 18 a 20 cm.alles bij elkaar nu ruim 60 stuks!!
Heb ook nog een stuk of 50 Malawi Cichliden waar ik ook aardig in thuis ben.
Maar zal nooit ienmand advies geven over bv maanvissen, want daar weet ik niks van af!!!!
Laatst gewijzigd door karel op 02 dec 2009 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Coby

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door Coby »

Hoi Karel, thnx voor de goede info, persoonlijk vind ik het erg mooie en leuke beestjes. :D
Als ik nog een tropische bak had staan kwamen ze er zeker weer in. 8) Helaas vergeten ook veel mensen dat het scholenvisjes zijn.
Ik neem aan dat je de Botia's en de Malawi's in gescheiden bakken hebt, want er zijn zelfs mensen die ze bij elkaar durven te zetten. :shock:

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door Patman »

Yep, helemaal mee eens. Ze kunnen 30 cm worden, net zoals mensen 242 cm kunnen worden. Maar de meeste blijven toch steken bij 15, 20 cm op zijn hoogst. Ik vind het ook jammer als ze worden afgeraden aan mensen met een bak van 120-150 cm. Daar kunnen ze prima in naar mijn mening. Kleinere bakjes raad ik wel af, ze willen wel wat kunnen bewegen..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karel
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 jun 2008 12:02
Locatie: Heemskerk

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door karel »

Coby schreef:Hoi Karel, thnx voor de goede info, persoonlijk vind ik het erg mooie en leuke beestjes. :D
Als ik nog een tropische bak had staan kwamen ze er zeker weer in. 8) Helaas vergeten ook veel mensen dat het scholenvisjes zijn.
Ik neem aan dat je de Botia's en de Malawi's in gescheiden bakken hebt, want er zijn zelfs mensen die ze bij elkaar durven te zetten. :shock:
Hahaha, ja heb een aparte bak voor de malawi, maar ben toch ook wel één van die mensen die malawi tussen de botia's heeft.
Heb een groepje Caeruleus yellow en Saulosi voor de kleur er bij zitten.
Had op mijn vorige adres een bak waar die combinatie meer dan 7 jaar zeer goed ging, en nu gaat dat ook zonder problemen.
Heb laatst een groep zeer jongen Botia sidthimunki aan geschaft, en die zitten de eerste maanden in een 65lit bak.
Niet zo zeer dat ik bang ben voor de Malawi, maar meer voor de meervallen die graag een klein visje s'nachts verorberen.
Wat ik ook als bij vis heb is een groepje Puntius Denisoni gaat ook zeer goed
Laatst gewijzigd door karel op 02 dec 2009 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door Laurens »

Gelukkig zijn ze wel te houden, want het zijn toch echt vrolijke beesies
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door Timothy »

Vind de Botia zelf een meer dan schitterende vis. Had ze zelf in een kleinere bak van 100 cm. Toen ze aardig groot waren heb ik mijn toenmalige buurman er erg blij mee gemaakt....deze heeft een Vision 240 staan.

Foto's van deze mooie beestjes zijn altijd welkom :mrgreen:.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door Kees »

Leuk stukje info en dit is gebruikerservaring om het zo maar te noemen en geen standaard stukje wat vertaald, txs.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karel
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 jun 2008 12:02
Locatie: Heemskerk

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door karel »

Bedankt voor de leuken reactie's :)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door Kevin »

Vind het ook een prachtige vis, zeker als je hun biotoop goed naboots kan je heel veel plezier beleven aan deze vissen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door marlieke »

20 cm? :shock: allemachtig, die gaan over een tijd niet meer tussen de kieren van mijn achterwand passen hoor, die blijven met hun dikke buik vastzitten dan! Gelukkig zal het nog wel even duren, ze zijn nu nog maar een cm of 6-7. Nu heb ik gehoord dat ze dol zijn op slakken, geldt dat ook voor appelslakken? Want dan heb ik zo'n vermoeden waar die van mij gebleven zijn....
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Coby

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door Coby »

Ook een prachtige scholenvis Karel de Puntius Denisonii, hier bij de LFS zijn ze wel prijzig. 8)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karel
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 jun 2008 12:02
Locatie: Heemskerk

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door karel »

marlieke schreef:20 cm? :shock: allemachtig, die gaan over een tijd niet meer tussen de kieren van mijn achterwand passen hoor, die blijven met hun dikke buik vastzitten dan! Gelukkig zal het nog wel even duren, ze zijn nu nog maar een cm of 6-7. Nu heb ik gehoord dat ze dol zijn op slakken, geldt dat ook voor appelslakken? Want dan heb ik zo'n vermoeden waar die van mij gebleven zijn....
Als ze klein zijn, dan lusten ze wel.
Heb zelf er een grote bij gedaan van 5 a6 cm en die redt het tot nu toe, de kleine zijn weg.
Als je Botia's 6cm zijn duurt het wel een paar jaar voor ze 20cm zijn ,als ze dat al halen .
Maar wil ze dan graag van je hebben hoor :mrgreen:
Laatst gewijzigd door karel op 04 dec 2009 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karel
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 jun 2008 12:02
Locatie: Heemskerk

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door karel »

Coby schreef:Ook een prachtige scholenvis Karel de Puntius Denisonii, hier bij de LFS zijn ze wel prijzig. 8)
Hahaha Coby, niet enkel bij de LFZ.
Zijn gewoon hele duren vissen, heb er toevallig vandaag nog een koppel bij gekocht, maar ja de Botia's zijn ook niet goedkoop ,op de Clown en nog een paar soorten na
Maar ik heb er bij die ook tussen de 10 en 15 € pst kosten, maar inderdaad de Denisonii is overhet algemeen duurder

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karel
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 jun 2008 12:02
Locatie: Heemskerk

Re: De Clown botia ondergewaardeerd ?

Bericht door karel »

Zou nog vertellen welke soorten Botia's ik nu heb.
Botia Almorhae = Botia Lohachata = Marmer Botia
Botia Sidthimunki = dwerg Botia
Botia Srtriata
Botia Marcracanthus =Clown Botia
Botia Syncrossus Robusta
Botia Dario = Botia Macrolineata
Botia Histronica
Botia Kubotai = Polkadot Botia
En dan heb ik nog 2 botia's waar ik de naam nog niet van weet, die waren mee gekomen met de Robusta's
Is in iedergeval wel een Syncrossus soort, lijkt wel veel op de Syncrossus reversa

Wil er nog bij hebben als ik wat ruimte er voor heb de Botia Syncrossus ingevolge berdmorei
En de Botia rubripnnis = Modeta .
Als ik een andere zeldzaam soort tegen kom zal ik zeker niet de andere kant op kijken :D

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”