Hulptroepen inschakelen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JohnB
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2016 18:07

Hulptroepen inschakelen

Bericht door JohnB »

Hallo hier JohnB.

na 15 jaar weer een start gemaakt met 200 liter zoetwater.
Er is nog ruimte voor Corydoras, super wat zijn er veel en zijn ze charmant.

150 soorten en ik zie door de bomen het bos niet meer!!!!!!!! :cry: :cry: :cry: :cry: :cr: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Wie kan mij suggesties doen??????????
Klein bodemvisje (mag een beetje grondelen) zwemmend in schooltje van 7/10 stuks. allesetend en niet of weinig schuw :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:

Please ik vindt ze zo leuk maar wil ook de meest geschikte voor mij kiezen. dacht aan de green en gold maar begrijp dat deze erg schuw zijn?????

alle tips en suggesties zijn welkom


JohnB

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door amber98 »

Leuk dat je corydoras wil, het zijn erg grappige visjes.
Iets om mee rekening te houden is of het aquarium wel geschikt is. Heel erg belangrijk is namelijk dat er zand als bodembedekking is. (Geen grind dus)
Als je wel zand hebt:
Kun je meer vertellen over het aquarium? Wat zijn de medebewoners en welke temperatuur is het water? Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten corydoras, maar elke soort vraagt andere eisen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JohnB
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2016 18:07

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door JohnB »

ha das tof zo snel een reactie.

uhm klein groepje 5 streepbarbeeltjes 5 stuks marmer bijlzalmpjes, een klein groepje stervlekzalm en man en vrouw Colisa chuna Honing G.

Nu ook nog 2 botia's lohachata super leuke vis maar ik zie ze te weinig en ze slopen teveel. ben niet zooooooo precies maar ze kunnen er wat van, deze gaan naar een andere bak.

heel fijne zwarte bodembedekking met sterk afgeronde kantjes (echt niet scherp) Ik denk erover om nog 2/5 in te richten met fijner zand.

2 flinke houtstukken. een paar stenen, leg ik plat! en wat verschillende planten. grootbladig en kleinbladig oa Vallisneria (groeit wat minder goed vindt ik en waterpest bv. temperatuur 25 graden.

gr JohnB

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door Tim »

Je botia's verschuilen zich omdat ze met teweinig soort genoten gehouden worden. Deze vissen houden van meerdere soort genoten, dus minimaal 7stks. Ze verschuilen zich ook als er een te sterke belichting is. Hier wat meer info over deze vis:

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... -lohachata
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door amber98 »

Als je een gedeelte fijn zand maakt, is het goed genoeg voor corydoras. (Zolang ze hun baarddraden niet kunnen beschadigen aan scherp grind en de mogelijkheid hebben om fijn zand door hun kieiwen te spoelen is het goed)
De gold die je noemt, is een soort die liever wat kouder wil. De green is een erg shuwe soort, juist wat je niet wilt. Je kunt de beter kijken naar een andere soort. Wat vind je van bijv de sterbai of paleatus? (Zijn voorbeelden van mogelijkheden om erachter te komen wat je graag wilt)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JohnB
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2016 18:07

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door JohnB »

amber98 schreef:Als je een gedeelte fijn zand maakt, is het goed genoeg voor corydoras. (Zolang ze hun baarddraden niet kunnen beschadigen aan scherp grind en de mogelijkheid hebben om fijn zand door hun kieiwen te spoelen is het goed)
De gold die je noemt, is een soort die liever wat kouder wil. De green is een erg shuwe soort, juist wat je niet wilt. Je kunt de beter kijken naar een andere soort. Wat vind je van bijv de sterbai of paleatus? (Zijn voorbeelden van mogelijkheden om erachter te komen wat je graag wilt)
super thanks, weer een stapje verder.

is de gold minder schuw en welke temperatuur wenst hij???

Ik heb in Nijmegen in een 2 meter bak een groepje wildvang gezien maar weet de naam niet meer. deze corydoras bleven zooooooooo moooi bij elkaar dat het een lust voor het oog was, ik zal eens navragen
Het lijkt me dus erg leuk als het een echt schooltje blijft.. En ik ga snel even kijken naar je suggesties. dankjewwel

Gr JohnB

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door amber98 »

De gold schijnt wat minder shuw te zijn. (Heb zelf geen ervaring met de gold) die kun je het beste rond de 23 houden (maar dan moet je rekening ermee houden dat de andere vissen niet te koud gehouden worden)

Het is trouwens ook aan te raden om de marmerbijlzalmen uit te breiden. Dit zijn echte scholen vissen, die liever met wat meer zitten (denk aan bijv 8 )

Hier heb ik wildvang corydoras delphax, in de winkel totaal niet schuw en echt aan het scholen. Die heb ik in oktober gekocht. Eenmaal in mijn bak haast niet meer te zien. Ik zie ze letterlijk alleen nog savonds, als ze honger hebben en ik doodstil voor de bak zit.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door Tim »

zoals amber al beschreef wildvang vissen zijn vaker schuwer dan de nakomelingen. je kan het beste dus een cory soort nemen dat hier gekweekt word.

de honing goerami's kan je het beste als een harem houden ( 1M 2V ) ivm met het na jagen in de paartijd. als je 2 vrouwen hebt word de drukte van de man over de 2 vrouwen verdeeld. als je 1 op 1 hpud kan de vrouw zo erg opgejaagd worden dat ze overlijd aan de stress. ik heb het nog niet meegemaakt dat mijn man de vrouetjes opjaagd maar er wordt wel voor gewaarschuwd.

en zoals amber ook aangaf is dat de bijlzalmen ook liever wat meer soortgenoten omzich heen hebben.

je mag natuurlijk zelf weten wat je met deze info doet. ik wil graag helpen.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JohnB
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2016 18:07

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door JohnB »

amber98 schreef:De gold schijnt wat minder shuw te zijn. (Heb zelf geen ervaring met de gold) die kun je het beste rond de 23 houden (maar dan moet je rekening ermee houden dat de andere vissen niet te koud gehouden worden)

Het is trouwens ook aan te raden om de marmerbijlzalmen uit te breiden. Dit zijn echte scholen vissen, die liever met wat meer zitten (denk aan bijv 8 )

Hier heb ik wildvang corydoras delphax, in de winkel totaal niet schuw en echt aan het scholen. Die heb ik in oktober gekocht. Eenmaal in mijn bak haast niet meer te zien. Ik zie ze letterlijk alleen nog savonds, als ze honger hebben en ik doodstil voor de bak zit.
thanks voor de tips, ik ga de marmerbijlzalmen groep groter maken!!

Weet je of The Corydora Gold een schooltje vormt? en is 23 echt max??.
Ik vindt de Corydoras zo charming maar wil heel graag een varieteit die een schooltje vormt!

gr JohnB

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JohnB
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2016 18:07

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door JohnB »

Tim schreef:zoals amber al beschreef wildvang vissen zijn vaker schuwer dan de nakomelingen. je kan het beste dus een cory soort nemen dat hier gekweekt word.

de honing goerami's kan je het beste als een harem houden ( 1M 2V ) ivm met het na jagen in de paartijd. als je 2 vrouwen hebt word de drukte van de man over de 2 vrouwen verdeeld. als je 1 op 1 hpud kan de vrouw zo erg opgejaagd worden dat ze overlijd aan de stress. ik heb het nog niet meegemaakt dat mijn man de vrouetjes opjaagd maar er wordt wel voor gewaarschuwd.

en zoals amber ook aangaf is dat de bijlzalmen ook liever wat meer soortgenoten omzich heen hebben.

je mag natuurlijk zelf weten wat je met deze info doet. ik wil graag helpen.
Hey Tim,

ik vindt het super je (jullie ) tips en ga hier zeker wat mee doen, morgen de marmer bijlzalmpjes groep groter maken om te beginnen. en ik zat te wachten op een vrouwtje van de honing Goeramís !!

Bij de cory's wil ik graag een schooltje dat zich laat zien!

groet JohnB

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door Stefan »

amber98 schreef:Hier heb ik wildvang corydoras delphax, in de winkel totaal niet schuw en echt aan het scholen. Die heb ik in oktober gekocht. Eenmaal in mijn bak haast niet meer te zien. Ik zie ze letterlijk alleen nog savonds, als ze honger hebben en ik doodstil voor de bak zit.
Ik heb persoonlijk bij cory's heel erg het idee dat, hoe meer schuilplaatsen je hebt, des te schuwer ze zijn. Ik heb zelf aeneus en plateaus zitten. Voordat m'n wand los kwam zag ik ze voortdurend lekker scharrelen en waren ze helemaal niet schuw, maar nu er een kier tussen m'n achterwand en de bodem zit, zie ik ze eigenlijk nooit meer behalve voor voedsel.

Als je echt een cory wilt die op school excursie gaat zou je ook kunnen kijken naar de pygmaeus en de habrosus.
Dat zijn kleinere soorten waar je er dus meer van kan houden en ze ondernemen echt tripjes door de bak met z'n allen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door amber98 »

Ze zullen altijd als een groepje rondscharrelen, maar echt scholen zullen de meeste niet doen. (Eigenlijk is scholen een manier om te overleven wanneer er roofvissen in de buurt zijn) wat vind je van de sterbai of paleatus die ik voorstelde?

@Stefan ik heb in de 100L heel veel verstopplekken en toch zitten mijn corydoras Panda de hele dag zichtbaar rond te scharrelen (maar deze zitten ook liever wat kouder, net als de gold)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JohnB
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2016 18:07

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door JohnB »

amber98 schreef:Ze zullen altijd als een groepje rondscharrelen, maar echt scholen zullen de meeste niet doen. (Eigenlijk is scholen een manier om te overleven wanneer er roofvissen in de buurt zijn) wat vind je van de sterbai of paleatus die ik voorstelde?

@Stefan ik heb in de 100L heel veel verstopplekken en toch zitten mijn corydoras Panda de hele dag zichtbaar rond te scharrelen (maar deze zitten ook liever wat kouder, net als de gold)

Iedereen thanks voor de tips,

bijlzampjes groep groter gemaakt. De botia Lohachata in groter aantallen elders geplaatst. En ik heb gekozen voor 'jonkies' van de Corydora panda :D :D :D :D

echt super cool, heel aandoenlijk en de prijs valt erg mee.

thanks 't visboertje,...........JohnB

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door Tim »

Goed gedaan john!

Goede keuze ook die panda's, leuke visjes!
In onze Database staat een uitgebreiden omschrijving, met nuttige info en weetjes.

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... oras-panda
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door amber98 »

Pandas zijn er leuke Cory's maar wel jammer dat je voor die soort hebt gekozen. Corydoras panda zit namelijk het liefst rond de 22 graden. Wel goed dat je de botias hebt verplaatst en de groep bijlzalmen hebt vergroot. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”