Hulptroepen inschakelen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Pandas zijn er leuke Cory's maar wel jammer dat je voor die soort hebt gekozen. Corydoras panda zit namelijk het liefst rond de 22 graden. Wel goed dat je de botias hebt verplaatst en de groep bijlzalmen hebt vergroot. ;)
mijn groep panda's zit al jaren op 25 graden, gaat prima de groep houd zich zelf al jaren in stand en groeit langzaam uit.
Ook water hoogtes, panda's mogen niet in te hoge aquaria zegt men bij mij zitten ze op 90 cm water hoogte en wat ik zeg de groep wordt steeds groter :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door amber98 »

stylz schreef:
amber98 schreef:Pandas zijn er leuke Cory's maar wel jammer dat je voor die soort hebt gekozen. Corydoras panda zit namelijk het liefst rond de 22 graden. Wel goed dat je de botias hebt verplaatst en de groep bijlzalmen hebt vergroot. ;)
mijn groep panda's zit al jaren op 25 graden, gaat prima de groep houd zich zelf al jaren in stand en groeit langzaam uit.
Ook water hoogtes, panda's mogen niet in te hoge aquaria zegt men bij mij zitten ze op 90 cm water hoogte en wat ik zeg de groep wordt steeds groter :P
Veel mensen hebben er wel slechte ervaringen mee, de corydoras worden Hyper, minder oud en zijn veel vatbaarder voor ziektes.
Met de water hoogte heb je dan geluk, kleine of jonge corydoras kunnen vaak niet snel genoeg helemaal tot de oppervlakte komen, bij jou weten ze zich alsnog te redden blijkbaar.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door stylz »

Ik weet niet helemaal waar je dat vandaan hebt dat panda's het liefst op 22 graden, zoals je het naar John B stelt gaat hij denken iets verkeerd gedaan te hebben.
amber98 schreef: wel jammer dat je voor die soort hebt gekozen. Corydoras panda zit namelijk het liefst rond de 22 graden.
In mijn ogen is dat niet waar en wat overtrokken naar een beginner.

Panda;s starten idd bij een graad of 19 maar kunnen tot 35 graden gewoon verdragen, tuurlijk zijn ze meer hyper bij hogere temeperaturen dat hebben alle vissen nu eenmaal en ja bij hogere temeperaturen worden vissen minder oud.

een beetje het lot van de koudbloedige :P

Een corry gaat regelmatig naar de oppervlakte om lucht te happen, maar het is niet zo als jij stelt dat als ze daar snel genoeg moeten komen, het is een secundaire ademhaling niet de hoofd ademhaling ze stikken echt niet als ze niet snel genoeg boven komen, het is alleen lastiger voor ze, want ze zijn langer onder weg, bij mij zie je ook de visjes van net een cm gewoon naar de oppervlakte zwemmen ze zijn dan wel ff onderweg :)

De panda is geloof ik de meest gehouden corry en geloof me de meeste zitten rond de 25 graden zonder enig probleem, de wildvang wil liever iets kouder zitten vanaf 19 graden, maar vrijwel alle panda's in de handel zijn nakweek.
Laatst gewijzigd door stylz op 09 mei 2016 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door amber98 »

Ervaringen die ik lees en hoor van andere zijn dat 25 te warm is voor pandas. Tot 35 graden kunnen ze best verdragen voor een paar dagen maar niet jaarrond.

Ook dat je ze beter niet in hoge Aquariums kan houden, heb ik uit ervaringen van andere mensen. Het is inderdaad niet de hoofdademhaling, en het heeft ook niks met adem halen te maken. Corys slikken lucht in om voedsel te kunnen verteren.

Het is niet dat John B iets helemaal verkeerds heeft gedaan, maar hij had beter ergens anders voor kunnen kiezen. Anders had hij net zo goed voor de gold of Green kunnen kiezen, die hij het leukst vond.

Uiteindelijk kun je elke vis op alle temperaturen houden, hoelang een vis het volhoudt en zich er prettig bij voelt, is verschillend per soort. ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door stylz »

Natuurlijk verdragen Panda's geen 35 graden het jaar rond dat beweer ik ook helemaal niet.

ik vind het gewoon vreemd dat je aan geeft dat het jammer is dat John B panda's heeft gekocht, net als of dat fout is.
Denk dat je probeert daarin wat te zuiver in de leer te zijn.
Je doet een panda echt geen geweld aan in een gemiddeld gezelschaps aquarium van 25 graden, ook al is dat niet de optimale waarde, die ervaring deel ik dus niet met al jou bronnen, vandaar dat ik reageer om dat wat te nuanceren.

Dat ze een flinke verversing met kouder water waarderen en vaak ook aanzet is tot afzetten is zeker waar, maar dat doen alle corry's zo'n beetje.

Ik lees ook dat hogere bakken een probleem zijn, maar merk daar niets van, zou ook niet weten waarom ze een probleem hebben als ze niet snel genoeg bij het oppervlak kunnen komen zoals je eerst stelt als het om het verteren van voedsel gaat.

Ik ben geen Ichtyoloog maar ik weet niet beter dan dat de dieren een secundaire vorm van ademhalen hebben door hun darmen, om te overleven in zuurstof arm water, wat jij opbrengt dat het om het verteren van voedsel gaat is voor mij nieuw.

Dat je uiteindelijk elke vis op elke temperatuur kan houden is wat onzin, je kan niet elke vis op elke temperatuur houden, maar een panda op 25 graden gaat in mijn ogen prima en dat zitten ze ook in vele duizenden aquaria, als 25 graden echt een probleem zou zijn stond het web er vol mee.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door Hartenheer »

Code: Selecteer alles

Ik ben geen Ichtyoloog maar ik weet niet beter dan dat de dieren een secundaire vorm van ademhalen hebben door hun darmen, om te overleven in zuurstof arm water,
Dit klopt geheel.

Zij kunnen net als labyrintvissen in zeer zuurstof arm water leven.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door amber98 »

Corydoras zouden lucht inslikken om zo het voedsel door hun darmen verderop te duwen. (Of ik moet dat verkeerd begrepen hebben)

Ze worden door best veel mensen op 25 gehouden, zoals je zelf al aangeeft. Maar dat wil niet direct zeggen dat het ook goed is. Ik vind dat je niet onnodig het leven korter hoeft te maken, maar beter voor eens soort kan kiezen die wel graag op 25 graden zit. Maar dat is mijn mening en blijkbaar verschillen we van mening.

De hoogte zou problemen geven omdat corydoras zich niet veilig zouden voelen in hun eentje zo'n stuk naar boven te zwemmen (omdat ze eigenlijk op de bodem leven met soortgenoten) of er teveel energie aan moeten besteden en het daarom overslaan, wat uiteindelijk problemen zou geven. Jouw vissen voelen zich blijkbaar veilig en hebben zich voldoende aangepast om toch te overleven.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door stylz »

het is wel duidelijk dat we van mening verschillen ja :P maar dat geeft niet dat maakt het forum toch juist leuk.

Ook op het onvolprezen hobby kwekers staat de temp range op 20 tot 25 graden, ik vind dat je dan moeilijk kan stellen dat 25 graden een verkeerde keuze is.
Een vis gehouden tegen zijn onder grens zal idd meestal langer leven omdat hij gewoon minder snel leeft en verouderd.
Is dat verkeerd om tegen de boven grens te zitten, denk het niet, de visjes leven in het aquarium meestal toch al langer dan in het wild, slechte aquaria daar gelaten.

De hoogte zullen we het ook wel niet over eens raken :)
Wie weet heb je gelijk dat het in een kale bak anders is, maar dat heb ik niet, vissen bij mij hebben veel schuilplaatsten, veel stukken hout die tot hoog opschieten en veel planten, ik heb nooit de indruk dat ze zich onveilig voelen, ik zie ze dan ook heel veel.
Ook de mini panda's, hoewel ik vind ze meestal pas als ze rond de centimeter zitten :P dus verstoppen kunnen ze wel, komen ze eenmaal in beeld dan kuieren rustig naar boven en weer terug, voor een hap lucht.
Als je er zo over nadenkt is het denk ik meer de inrichting dan de hoogte van het aquarium die beperkend werkt.

Ik voel me totaal niet schuldig dat mijn Panda's op 25 graden zitten, dan zijn er wel ergere misstanden in aquarium land :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door Tim »

stylz schreef:het is wel duidelijk dat we van mening verschillen ja :P maar dat geeft niet dat maakt het forum juist leuk.
gellukig hebben we niet allemaal de zelfde mening
stylz schreef:Ik voel me totaal niet schuldig dat mijn Panda's op 25 graden zitten, dan zijn er wel ergere misstanden in aquarium land :)
daar heb je helemaal gelijk in!

zolang je binnen de grenzen blijft moet het kunnen.

het houden van vissen op minimale of maximale temperatuur is nooit het beste voor de vissen.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door Linda »

Als je voor (veel) vissen de juiste temperatuur wilt aanhouden zou je de temperatuur zelfs moeten laten fluctueren om de natuurlijke situaties in meren/rivieren/beekjes ed na te bootsen. Je leest vaak dat de levensspanne van vissen wordt verkort door een constante watertemperatuur (ook op Hobbykwekers)
Maar wie houd zich hier aan?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door stylz »

Linda schreef:Als je voor (veel) vissen de juiste temperatuur wilt aanhouden zou je de temperatuur zelfs moeten laten fluctueren om de natuurlijke situaties in meren/rivieren/beekjes ed na te bootsen. Je leest vaak dat de levensspanne van vissen wordt verkort door een constante watertemperatuur (ook op Hobbykwekers)
Maar wie houd zich hier aan?
Niemand linda :D , nu is dat ook wel een uitzoekerij of je het voor jou vis juist goed doet, niet alleen temperatuur curves, ook stevige samenstellings wisselingen worden vaak gewaardeerd.
Althans veel vissen worden dan aangezet tot afzetten, omdat ze denken dat het juiste jaargetij aanbreekt, of dat perse prettig is voor de vis of niet weet ik niet.
Het is de vis die inspeelt op de natuur, dan is de tijd voor jongen het gunstigst, niet perse de beste tijd voor die vis.
Andere vissen uit meer gematigde gebieden hebben dergelijke stimulatie niet nodig en zetten toch wel af.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JohnB
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2016 18:07

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door JohnB »

amber98 schreef:Pandas zijn er leuke Cory's maar wel jammer dat je voor die soort hebt gekozen. Corydoras panda zit namelijk het liefst rond de 22 graden. Wel goed dat je de botias hebt verplaatst en de groep bijlzalmen hebt vergroot. ;)

thanks, bijlzalmpjes zijn happy :roll: al weet ik natuurlijk niet echt hoe ze zich voelen, ze zijn prettig actief!!

ik zal wat rekening houden met de temperatuur voor de panda's in mijn zoektocht op het internet kwam ik tegen 23/28 graden. :? Welk effect heeft het voor de panda's als de temperatuur 2-3 graden hoger zal zijn (dan 22 graden)?
:D :D :D :D echt leuk de panda's ik ben er :D mee.............. :lol:

gr JohnB

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door stylz »

Die 2 a 3 graden doen niet zo heel veel, ze zullen mogelijk iets sneller leven en dus iets eerder dood gaan.

maar met 2 a 3 graden is dat te verwaarlozen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JohnB
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2016 18:07

Re: Hulptroepen inschakelen

Bericht door JohnB »

Hier JohnnyB.

:D :D :D haha, dat waardeer ik, een discussie zonder mij(beter want ik weet het echt nog niet) een discussie die mij actief maakt, (pffff zegt mijn vrouw, zit je straks de hele dag naar de vissen te kijken!!)

Ik heb geprobeerd bij de keuze van de panda's mijn wensen te volgen en de omgevingsfactoren passend te laten zijn. veel tijd in gestopt, en dat geeft ook niet.

Het laat wel zien dat het voor beginners erg lastig is de meest juiste info boven water :idea: :idea: :idea: te halen. Al begrijp ik natuurlijk zelf ook wel weer dat ik mag middelen.

Thanks allemaal, ik waardeer ieders inbreng.

JohnB

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”