Slijkspringers

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Slijkspringers

Bericht door emeraldking »

Vissen die zowel op land als in het water leven daar zijn de slijkspringers een mooi voorbeeld van. Zelf ben ik in het bezit van deze interessante vissen. Ze leven in één van mijn paludaria waarbij het watertype brakwater betreft. Men kan ze in zoetwater houden doch dat zal dan ten koste van de levensduur gaan.

Ze zijn goed combineerbaar met gifkikkers wat het langgedeelte aangaat. In het water bevinden zich eveneens marmerbijtjes.

Ze zijn niet echt agressief te nomen. Doch ze zijn wel territoriaal als het om het watergedeelte gaat. Mijn marmerbijtjes vallen ze daarentegen niet lastig. Door de sterke zijvinnen (die zelfs wat op pootjes gelijken) zijn ze in staat om rond te lopen en dat nog met een behoorlijke snelheid.

Bij mij zitten ze het merendeel van de tijd op het land maar dan wel in het drassige gedeelte.

Wil je dus een vis die vrij allround te noemen valt dan is een slijkspringer wellicht een goede optie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Slijkspringers

Bericht door Roy H »

Hey Stan. Dit zijn zeker leuke visjes. Ben me er al een tijd aan het over inlezen om ze mss eens een keer te gaan huisvesten.Welke soort slijkspringer is het?
Hoe groot is de bak waar ze in zitten en welk soort bodembedekking gebruik je? Werk je ook met een getijde wisseling of niet?

Laatste vraag :mrgreen: Heb je mss info of links over hoe je het beste een paludarium kunt opbouwen en inrichten?

Alvast bedankt ;)
Greetings...

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Slijkspringers

Bericht door lex »

Dat zijn zeker leuke visjes. Iemand op een ander forum had ze ook samen met barkwater kogelvisjes in een aquarium zitten. Mss ter insperatie Roy, https://www.youtube.com/watch?v=vgDVMR9hbo8
In de filmpje gaat het als het goed is om de Periophthalmus novemradiatus.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Slijkspringers

Bericht door emeraldking »

Die ik hier heb betreft de periophthalmus novemradiatus. Deze worden niet zo groot. Hooguit zo'n 10cm.
Ze zitten in een palu van 60cm . Ze lopen niet enkel doch klimmen ook. Dus je ziet ze ook van tijd tot tijd hoger in de bak op bijv. de takken zitten.

Ik heb in het watergedeelte fijn zand zitten en op het land is het een combinatie van grind op de bodem, daarover heen wat turf. En dan zit er een zandlaag die doorgaans wat drassig overkomt.

Als je bedoelt met een getijdewisseling dat er wat eb en vloed aanwezig is, dan geldt dat enkele als er verdamping plaats vindt in de palu. Dat wordt dan door mij aangevuld. Dan is er wel sprake van eb en vloed.

Inrichten van een paludarium verschilt. Ikzelf zou zeggen: Vraag eens bij je af wat voor dieren je eigenlijk daarin wilt huisvesten om dan om te kunnen kijken hoe je dan een paludarium gaat inrichten. Maar goed, d'r staan tig aantal voorbeelden op het internet van hoe je ze zou kunnen gaan inrichten. Zelf zou ik er wel voor zorgen dat het landgedeelte vocht kan vasthouden voor de relatieve vochtigheid in de bak te kunnen behouden. Ook al gaat het in de regel om een gesloten bak waarbij je wel vocht kan vasthouden maar sommige bakken die maar een enkele ventilatie kennen kunnen zelfs een soort van schimmeleffect teweeg brengen. Dan is een dubbele ventilatie gunstiger. Bij mij wordt een deel van het water opgenomen door het landgedeelte. Het turf houdt het vocht goed vast. Mijn kikkers en slijkspringers vinden dit geweldig. Ik behoef feitelijk weinig tot niet te besproeien. En hierbij beslaat mijn glazen wanden amper tot niet met toch een goede vochtigheidsgraad.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”