vraagje

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AlfredAquarium
0-200
0-200
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:05
Locatie: Bad bentheim

vraagje

Bericht door AlfredAquarium »

ik heb vanmiddag vissen voor mn nieuwe bak gekocht;
L103
L015
L204
Rode ancistrus
de bak is nu al meer als 3 weken ingedraaid en er zwemmen al een paar dagen zonder enige problemen neons in.
nu heb ik dus aan het begin van de middag mn nieuwe meervallen er in gedaan, deze gingen direct allemaal naar beneden, maar de 204 ging omhoog en zat met de neus een stukje boven het water uit, toen ik net weer terugkwam zaten ze allemaal behalve de ancistrus met de neus vlak onder het wateroppervlak, niks om me zorgen over te maken of ?..

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: vraagje

Bericht door Linda »

Dit klinkt niet iets wat ancistrussen horen te doen. Meestal verstoppen ze zich de eerste dag(en) om vervolgens ruiten planten en hout af te grazen. Hoe reageren je tetra's?
Heb je een goed filter in je bak? L nummer staan erom bekend behoorlijke vervuilers te zijn.
heb je al een waterwissel geprobeerd?
Hoe ziet je bak er verder uit?
Veel planten, maten, standplaats enz..

Ff off topic, ik heb laatst ook een L015 (peckoltia vittata) gehaald, dacht ik..Blijkt na wat research een L105 (panaque maccus) geeft niks ze zijn beide leuk :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AlfredAquarium
0-200
0-200
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:05
Locatie: Bad bentheim

Re: vraagje

Bericht door AlfredAquarium »

nouja ze zijn ook wel soort van verstopt, ben een uur bezig geweest ze allemaal weer te vinden..
tetras zwemmen vrolijk door en eten goed
dr staat een 650 ltr/h pomp aan bak is 200 liter, maar denk niet dat dat relevant is aangezien ze er nog geen 24 uur in zitten
waterwissel zal ik morgen even proberen..
maten zijn 130x40x40, staat een bos braziliaanse klimop in een een onbekende echino, veel hout, en kaar stenen op de bodem(getetst op kalk met azijn)
staat niet in direct zonlicht, tegen de muur, en temperatuur is +- 26 graden maar heb ik uit voorzorg op 25 gezet
ik heb hem bij aquaria veldhuis gehaald, dus ik denk dat dat wel goed zit, twijfel alleen of de 204 wel een 204 is haha

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: vraagje

Bericht door Linda »

haha ja sommige L-nummers lijken erg op elkaar en worden helaas vaak verkeerd verkocht :P

Hmm..Meervalletjes houden wel erg van zuurstofrijk water. Dus misschien wat meer plantjes toevoegen. Mn wat snelgroeiers. Evt kunt je (aangezien je toch niet zoveel planten hebt) de uitstroom van je pomp richting je wateroppervlak zetten zodat er meer zuurstof in je water komt. Zo verlies je wel co2 en ik weet niet of je dit toevoegt? Ga zeker geen luchtpompje in je bak hangen zit verwijderd zojuist weer zuurstof uit je water..
Let op dat je meervallen je echinodorus niet gaan afgrazen. Dit heeft die van mij al wel gedaan. Geef ze dagelijks iets van groente (komkommer, (geblancheerde) spruitjes, doperwtjes, cougette enz. na 24 uur eruit halen.

Ik denk inderdaad niet dat ze na 24 uur al je hele bak hebben vervuild, maar het was maar een tip :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AlfredAquarium
0-200
0-200
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:05
Locatie: Bad bentheim

Re: vraagje

Bericht door AlfredAquarium »

k baal de best van, toch bijna 100 euro aan vis die nu allemaal met t neusje aan de bovenkant zit..
nouja t is een soort blackwater biotoop dus met blad op de bodem veel hout en weinig licht.. dus ga daar niet veel planten inzetten :P
uitstroom van het filter zit maar half in het water en deze klatert de hele dag..
wat wel zo is is dat het filter naar mijn mening maar weinig druk heeft, en weinig water pompt (eheim 2215) maar die haal ik binnenkort ff uitelkaar denk ik..
k heb er al 2 wafels in gegooid, hebben ze niet naar gekeken.. maarja, de eerste 2 dagen had ik dat ook niet verwacht eigg..
ik zal morgen ff water verversen en de pomp bekijken, misschien word t daar beter van..
de echino heeft kleibollen, ik heb die braziliaanze klimop niks gegeven, is het verstandig die nog wat toe te dienen qua vloeibare voeding ? aangezien het de enigste plant is die dr gebruik van gaat maken ..

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: vraagje

Bericht door Linda »

Ik kan me voorstellend dat je baalt.
Ja de klimop heeft wel graag wat plantenvoeding. Aangezien je een vrij donkere bak hebt is co2 toevoegen niet direct nodig. Maar plantenvoeding zoals profito zou zeker mogen. Als je echt complete voeding wilt toevoegen, zou je je eens kunnen inlezen over de EI methode. Deze methode gaat uit van een voedingsoverschot zodat je planten nooit tekorten hebben. Maar bij deze methode moet je wekelijks 50 van je water verversen en dat is niet voor iedereen weggelegd. Hier: http://www.aquariumbemesting.nl/nl/home kun je plantenvoeding bestellen (hoef je niet eens perse gebruik te maken van de EI methode) De poeders om zelf te mengen zijn goedkoper dan de kant en klare vloeistoffen.
Heb jij een 2215?? Ik heb een eheim 2222 op mijn 160 liter bak (veel planten redelijk wat visjes) en ik heb zojuist met mijn man overlegt om een zwaardere aan te schaffen (de 2071 met 950 liter p/u)
Dus misschien is je pomp qua capaciteit wat aan de kleine kant.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: vraagje

Bericht door Linda »

Ik kan me voorstellend dat je baalt.
Ja de klimop heeft wel graag wat plantenvoeding. Aangezien je een vrij donkere bak hebt is co2 toevoegen niet direct nodig. Maar plantenvoeding zoals profito zou zeker mogen. Als je echt complete voeding wilt toevoegen, zou je je eens kunnen inlezen over de EI methode. Deze methode gaat uit van een voedingsoverschot zodat je planten nooit tekorten hebben. Maar bij deze methode moet je wekelijks 50 van je water verversen en dat is niet voor iedereen weggelegd. Hier: http://www.aquariumbemesting.nl/nl/home kun je plantenvoeding bestellen (hoef je niet eens perse gebruik te maken van de EI methode) De poeders om zelf te mengen zijn goedkoper dan de kant en klare vloeistoffen.
Heb jij een 2215?? Ik heb een eheim 2222 op mijn 160 liter bak (veel planten redelijk wat visjes) en ik heb zojuist met mijn man overlegt om een zwaardere aan te schaffen (de 2071 met 950 liter p/u)
Dus misschien is je pomp qua capaciteit wat aan de kleine kant.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AlfredAquarium
0-200
0-200
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:05
Locatie: Bad bentheim

Re: vraagje

Bericht door AlfredAquarium »

nouja, denk dat ik effectief 160 liter overhoud, dus zou t zat moeten doen toch ? k wil er ook alleen maar een paar meervallen en een harem cacatuoides in, geen scholenvis oid, en dan wekelijks +- 30% verversen en bodem afzuigen..
jaa ik wil graag de eimethode gaan toepassen, maar dan in mn rekord80, voor een aquarium waar dr maar een plant van profiteert is het wel een beetje overdreven vond ik haha :P dan zal ik morgen met verversen wat toevoegen..

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: vraagje

Bericht door Linda »

Maar die ene plant zal het wel rete goed doen! :mrgreen:
Het zal misschien net gaan met je pomp, maar je kunt beter iets overcapaciteit hebben.
Evt kun je een wavepompje erbij hangen voor een geleidelijke stroming in je bak. Vinden je meervalletjes wel fijn, die houden van wat stroming :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AlfredAquarium
0-200
0-200
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:05
Locatie: Bad bentheim

Re: vraagje

Bericht door AlfredAquarium »

k zal binnenkort eens kijken naar wat nieuws dan,maargoed, eerst maar eens kijken hoe de meervalletjes de nacht doorkomen.. :mrgreen:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: vraagje

Bericht door Linda »

Komt vast goed. Weetje, dat ze met hun neusje bij het oppervlak zitten wil niet gelijk zeggen dat ze aan het zuurstof happen zijn. Hun mondje zit wat lager :P
Bovenin de bak zit wel meer zuurstof dan onderin. Dus misschien is het toch een beetje een zuurstof probleem... Misschien vinden ze de stroming bovenin wel fijn :kwnie:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AlfredAquarium
0-200
0-200
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:05
Locatie: Bad bentheim

Re: vraagje

Bericht door AlfredAquarium »

vannochtend water ververst met iets kouder water en de temperatuur laten zakken naar 25. met verversen gingen ze met t water mee naar beneden(bleven dus niet stug hangen )en dat vond ik al een goed teken. vlak daarna zag ik de ancistrus al de onderkant van een steen verkennen en de L204 ligt onder een stapel stenen, de 103 en 015 nog niet gezien, maar zitten niet meer bij de rand boven, dus neem aan dat alles goed is.
tabletjes hebben ze niet gegeten en heb ik dr weer uitgezogen, k geef ze zo een stukje broccolistam
:buiging:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: vraagje

Bericht door Linda »

Goed nieuws! Fijn dat het nu beter gaat :tums:

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”