Welke bodembewoner in combinatie met bodemplant

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Larske
0-200
0-200
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 15:21
Locatie: Etten-Leur

Welke bodembewoner in combinatie met bodemplant

Bericht door Larske »

Mijn aquarium gaat sinds de nieuwe start weer hartstikke goed. Waterwaardes waren vrij direct na de start al goed maar worden nu hij langer draait alleen nog maar beter. De planten groeien ook top en van alg heb ik gelukkig nog steeds geen last.

Ik heb inmiddels Sagittaria subulata besteld als bodemplantje, dat wil ik regelmatig terugsnoeien waardoor het niet de hele bodem gaat bedekken. Ik wil het op zo'n 35% van de bodem houden. De rest blijft zand.

Als alles zo doorgaat wil ik er binnenkort een bodem bewoner bij stoppen. Ik heb al een schooltje Rasbora Espei maar iets op de bodem lijkt me leuk.

Het aquarium is 60cm breed.

Ik denk zelf aan Corydoras Panda, Corydoras Pigmaeus of Otocinclus affinis.

Is dat aan te raden als een behoorlijk stuk van mijn bodem al begroeid is, of kan ik dan beter naar een ander visje uitwijken omdat de bodembewoners anders te weinig ruimte hebben?

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Welke bodembewoner in combinatie met bodemplant

Bericht door karinD »

De panda wordt denk ik best wel vrij groot voor jou aquarium, zeker omdat je van alle vissen die jij noemt toch wel een schooltje moet nemen.
ik zou kiezen voor de corrydoras pygmaeus of de corrydoras habrosus, die blijft ook heel klein. En dan een leuk schooltje erin, een stuk of 10 of meer. Ze zullen je dankbaar zijn dat je bodem voor een flink deel beplant is, dan zal je ze vaker zien dan wanneer het grootste deel vrij is. Zo kunnen ze wegschuilen als ze het eng vinden waardoor ze makkelijker naar voren zullen komen.
De otocinclus kan ook, maar dat is volgens mij meer een ramenplakker, toch? Daarbij is het wildvang, dus moeten je waterwaardes veel precieser kloppen bij hun wensen dan de corry's, die gewoon gekweekt zijn en daardoor veel makkelijker afwijkende PH, KH en GH waardes kunnen verdragen.

Ik heb zelf de pygmaeus en dat vind ik een erg leuk visje. Een paar minuten na het voeren komt de hele school naar voren, de scharrelen de hele bodem af naar eten en dat doen ze met de bek op de grond en de staart al kwispelend schuin omhoog.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Larske
0-200
0-200
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 15:21
Locatie: Etten-Leur

Re: Welke bodembewoner in combinatie met bodemplant

Bericht door Larske »

De habrosus kon ik nog niet, maar die hebben best wel wat weg van de Panda. Ik denk dat die het worden. De pygmaeus zijn wel leuke bewegelijke visjes maar ik vind ze persoonlijk niet zo mooi.

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”