Geschrokken vis (gourami)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
George
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2013 08:26
Locatie: Nijmegen

Geschrokken vis (gourami)

Bericht door George »

Hallo,

Sinds 3 dagen is mijn blauwspat gourami erg schuchter, hij verstopt zich achter het bovenin geplaatst hout, beweegt bijna niet en ik kan aan zijn kleur zien dat hij gestrest is, dan worden die vissen wat donker en zie je de tekening heel goed.
Dit is gebeurd toen mijn vriendin met een gele doek het glas heeft gepoest, de gourami schrok heel erg en sprong zelf uit het water, dat kan eigenlijk niet want er zit glas boven.
Hij komt zelfs niet echt op eten af, alsof hij in trance is.

De waterwaardes zijn niet erg veranderd, ik filter sinds enkele weken over turf dat wel, maar ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.

Ik heb hoop dat het vanzelf over gaat als we het aquarium zo veel mogelijk met rust laten, maar wellicht hebben jullie tips.
Ik moet toch een keer de bodem gaan schoonzuigen, dat geeft altijd wat onrust natuurlijk.

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Geschrokken vis (gourami)

Bericht door Floor »

Misschien zal hij het op prijs stellen als er een soortgenoot bij komt volgens mij is bij deze soorten een koppeltje of harem aan te bevelen.

Wat betreft het verstoren doormiddel van schoonmaken en dergelijke blijft het altijd lastig om te bepalen in hoeverre de vissen hier last van hebben.
Hier ga ik iedere week wel een keer door de bakken en de meeste vissen schieten dan snel weg om wanneer, ik weer klaar ben direct weer over te gaan tot de orde van de dag.
Nu gebeurt het wel eens dat een vis door bijvoorbeeld een sprong een beste klapper maakt en soms inderdaad even wat suf of traag zijn maar, ik heb nog niet gemerkt dat ze hier blijvend last van hebben.

Dan is het natuurlijk ook mogelijk dat een vis ziek word doordat stress een onderliggend probleem de kans geeft zich te ontwikkelen zoals een bacterie of virus.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Geschrokken vis (gourami)

Bericht door Bertus »

Ik sluit me volledig aan bij Floor :lol:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Geschrokken vis (gourami)

Bericht door Rita M »

Ook ik ben het met bovenstaande eens, je zult inderdaad toch regelmatig in de bak moeten zijn en mijn ervaring is dat in het begin de vissen erg schichtig kunnen zijn maar ze er vrij snel aan wennen hoor en gewoon een beetje naar achteren zwemmen. Mijn maanvissen zijn ook erg van slag als ik ineens met een doekje over de ruiten ga dus dat doe ik langzaam en heel voorzichtig om ze de tijd te geven zich even terug te trekken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
George
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2013 08:26
Locatie: Nijmegen

Re: Geschrokken vis (gourami)

Bericht door George »

Bedankt voor het meedenken.

Een soortgenoot erbij is al 2x misgegaan, die beukt hij gewoon kapot en dat heb ik opgegeven, hij is super territoriaal.
Het ging dan om kleine gourami's, de 2e keer zeker weten een vrouwtje, wellicht dat een volwassener vrouwtje wel geaccepteerd wordt.

Inmiddels is hij weer bijgekomen, hij zwemt weer rond maar is nog wel schrikkerig, maar hij komt gelukkig weer wat los en oogt ook weer goed qua kleur.
We maken het glas voortaan wel rustig schoon, niet op het snelle tempo van mijn vriendin.

Gebruikersavatar

AquaHome

Re: Geschrokken vis (gourami)

Bericht door AquaHome »

George schreef:Bedankt voor het meedenken.

Een soortgenoot erbij is al 2x misgegaan, die beukt hij gewoon kapot en dat heb ik opgegeven, hij is super territoriaal.
Het ging dan om kleine gourami's, de 2e keer zeker weten een vrouwtje, wellicht dat een volwassener vrouwtje wel geaccepteerd wordt.

Inmiddels is hij weer bijgekomen, hij zwemt weer rond maar is nog wel schrikkerig, maar hij komt gelukkig weer wat los en oogt ook weer goed qua kleur.
We maken het glas voortaan wel rustig schoon, niet op het snelle tempo van mijn vriendin.
Wellicht het proberen waard om meedere soortgenoten toe te voegen? Dan vestigt hij de aandacht niet op 1 vis. Als hij constant achter dezelfde vis aanzit, raakt deze op een gegeven moment uitgeput waardoor hij zijn agressie kan botvieren op z'n soortgenoot......

Gebruikersavatar

jomobiel
0-200
0-200
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 aug 2013 21:01
Locatie: Nuenen

Re: Geschrokken vis (gourami)

Bericht door jomobiel »

Vóór ik in mijn bak ga werken geef ik de vissen vast een gedeelte van het eten, dat vinden ze natuurlijk fijn en dan ga ik werken in de bak.
Zo heb ik het idee dat ze het niet meer zo erg vinden en als ik klaar ben gaan ze dan ook weer onmiddellijk verder met het zoeken naar eten en ze krijgen dan ook de rest van het voer.
What Dreams May Come

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Geschrokken vis (gourami)

Bericht door Floor »

Van alle gangbare goerami soorten is de zogenoemde Blauwe spat wel de agressiefste van allemaal.
Ik weet niet hoe groot de bak is maar in een bak vanaf 120 cm kan je gerust 1 mannetje en 3 vrouwtjes houden.
Wat ik wel eens doe als een van mijn kijzertetra's erg territoriaal word is het beest weg vangen, alleen zetten en na een dag of 2 weer terug zetten dit werkt erg goed en het blijft vaak weken rustig.
jomobiel schreef:Vóór ik in mijn bak ga werken geef ik de vissen vast een gedeelte van het eten, dat vinden ze natuurlijk fijn en dan ga ik werken in de bak.
Zo heb ik het idee dat ze het niet meer zo erg vinden en als ik klaar ben gaan ze dan ook weer onmiddellijk verder met het zoeken naar eten en ze krijgen dan ook de rest van het voer.
Hier krijgen ze na een stress situatie ook wat eten. Net genoeg om ze een beetje bezig te houden.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

jomobiel
0-200
0-200
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 aug 2013 21:01
Locatie: Nuenen

Re: Geschrokken vis (gourami)

Bericht door jomobiel »

Floor schreef: alleen zetten en na een dag of 2 weer terug zetten dit werkt erg goed en het blijft vaak weken rustig.
Heel goed verzonnen. Kleine stoute kinderen haal je ook uit de situatie en zet je even in de hoek.
Bij dieren werkt dit dus ook, leuk...
What Dreams May Come

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”