Betta wordt wit

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Betta wordt wit

Bericht door Linda »

Hallo,

Op deze foto is te zien dat mijn betta een witte kop heeft..dit is vermoedelijk ontstaan na aangevallen te zijn door een vrouwelijke betta (reeds verwijderd).

[album]2503[/album]

Nu 2 weken verder wordt het alleen maar erger..de temp zit rond de 27 graden er zit amandelblad in mijn bak maar toch wordt het erger. Geen enkele andere vis heeft ergens last van.
Verder lijkt het alsof de ruimtes tussen de vinstralen aan het degenereren zijn..Hij is verder levendig en nieuwschierig. Hij eet goed, niet lusteloos.

Ik heb ergens gelezen dat vissen door te weinig licht wit kunnen worden..maar heb voldoende licht in de bak. Heb een wat rozig licht speciaal voor plantgroei, kan dit ermee te maken hebben?

Ik zal zsm een nieuwe foto maken en ook mijn waardes es testen..maar daar is volgens mij niets mis mee..

help.....

Gebruikersavatar

René
800-1000
800-1000
Berichten: 801
Lid geworden op: 11 aug 2010 15:17
Locatie: Roden

Re: Betta wordt wit

Bericht door René »

Kan je helaas niet helpen, wel wil ik hier op reageren:
Catfish schreef:Ik heb ergens gelezen dat vissen door te weinig licht wit kunnen worden..
Wat is dat voor onzin?
Ik heb in geen van mijn bakken volop licht en heb zeker geen witte vissen zwemmen.

Sterker nog, hoe donkerder de bak hoe beter ze kleuren (op mijn zwarte neons na, deze kleuren juist weer heel mooi bij vrij veel licht).

Zou daarom flink wat drijfplanten in je bak gooien, wellicht dat dat witte puur door stres komt (van al dat felle licht).
Mijn bakken

Groeten,
René

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Betta wordt wit

Bericht door Linda »

Ik héb drijfplanten in mijn bak, en flink wat.

Ik denk dat er zo'n 1/4 over is qua wateroppervlak waar geen drijfplanten aanwezig zijn.
Mijn lamp is zeker niet te fel, en hier heb ik de info gevonden.

Ok het gaat over een goudvis, maar daarom vraag ik of het mogelijk is bij tropische vissen ook
http://www.knups.nl/wist_je_dat/272/als ... wordt.html

Sorry voor de misschien wat felle reactie maar ik doe mijn huiswerk als het komt op het houden en verzorden van mijn visjes. Betta zonder drijfplanten..? No way.

Toch bedankt..

Gebruikersavatar

René
800-1000
800-1000
Berichten: 801
Lid geworden op: 11 aug 2010 15:17
Locatie: Roden

Re: Betta wordt wit

Bericht door René »

Daar gaat het specifiek over een goudvis, niet over vissen in het algemeen.
Daarnaast is het geen site die gericht is op aquaria als ik het zo zie, dus zou ik het allemaal niet te snel geloven.

Mijn vissen zijn nadat de bak ± 5 dagen verduisterd was ook niet opeens wit gekleurd (i.v.m. blauwalg) :)

Overigens denk ik zeker niet dat je je niet hebt ingelezen. Het ging mij alleen om dat wit kleuren.

Maar goed, ik hou weer op met je topic te vervuilen ;)
Mijn bakken

Groeten,
René

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Betta wordt wit

Bericht door Kees »

Kan een infectie zijn.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Betta wordt wit

Bericht door Linda »

Hé Prullenbak, no hard feelings..sorry (helpt dat tegen blauwalg ja???)

't is alleen zo vreemd..Ik hou wel van witte betta's maar niet op deze mannier:S

Heb idd ook al aan een infectie gedacht..maar zou je dat niet terug moeten zien in zijn gedrag?

Gebruikersavatar

René
800-1000
800-1000
Berichten: 801
Lid geworden op: 11 aug 2010 15:17
Locatie: Roden

Re: Betta wordt wit

Bericht door René »

Verduisteren helpt zeker tegen blauwalg.

Is daarna wel een klein beetje teruggekomen, maar na een week was dat ook alweer weg.
Sindsdien nooit meer teruggekomen.
Mijn bakken

Groeten,
René

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Betta wordt wit

Bericht door Kees »

Catfish schreef:Hé Prullenbak, no hard feelings..sorry (helpt dat tegen blauwalg ja???)

't is alleen zo vreemd..Ik hou wel van witte betta's maar niet op deze mannier:S

Heb idd ook al aan een infectie gedacht..maar zou je dat niet terug moeten zien in zijn gedrag?
Vaak wel, maar soms ook niet.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Jorn
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 jul 2011 15:33
Locatie: Gouda

Re: Betta wordt wit

Bericht door Jorn »

Ik zie dat de laatste reactie 2 maanden geleden is, maar de vis "marbled" waarschijnlijk. Dit komt door het marble gen, de vis veranderd vaak van patroon en kleur. Dit zie je vaker bij betta kweekvormen, het is in principe een misvorming, maar wordt door vele betta liefhebbers als mooi gezien. Zelf heb ik ook een lijn waar het marble gen in voorkomt, alle vissen zijn steel blue of black lace, maar eentje is wit geworden (de marble). zie hier.

Daarnaast zag ik in een andere post van jou dat je je afvroeg wat voor soort type het is, dan zou je een spiegel voor moeten houden bij hem en dan (simpel gezegt) kijken of hij zijn vinnen spreid tot >180 graden (oversized Half-Moon OHM), 180 graden (half moon HM), 160-180 graden (superdelta SD) of >160 (delta D).

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Betta wordt wit

Bericht door Linda »

Hi Jorn,

Wauw..ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Hij is op een kleine donkerpaarse plek op zijn lijfje na helemaal wit. De vinnen zijn nog wel blauw, maar gerafeld en erg dun (transparant). Ik zie al enkele maanden geen herstel meer in zijn vinnen. Verder een opgewekt en ondernemende vis. Dus ziek is hij niet.
ZIjn gehavende vinnetjes maakt identificatie nu zo'n beetje onmogelijk. Maar dat geeft niet.

Ben blij dat ik eindelijk de reden weet, al vind ik het erg jammer. Zijn oorspronkelijke kleur was schitterend
Super bedankt.

Btw, Erg mooie betta's heb je!! Wat een kleuren.

Gebruikersavatar

Jorn
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 jul 2011 15:33
Locatie: Gouda

Re: Betta wordt wit

Bericht door Jorn »

Hoi Catfish,

bedankt en blij je geholpen te hebben, echter heeft het marble gen niks met de gerafelde en dunne vinnen te maken. Dit kan komen door een mineraaltekort of door bijtende medebewoners. Als de vinnen echter te gehavend zijn zal het nooit mooi herstellen. Heb je misschien een foto van hoe hij er nu uit ziet?

Gr Jorn

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Betta wordt wit

Bericht door Linda »

Hai Jorn,

heb geprobeerd een mooie duidelijke foto te maken. Dit is de mooiste..

De vinnen zijn zo sinds ik er een bettadame bij had gezet (deze is al heel lang weg) Het lijkt niet op vinrot o.i.d.
Afbeelding

Ik weet zeker dat er niet aan zijn vinnen gebeten wordt

Gebruikersavatar

Jorn
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 jul 2011 15:33
Locatie: Gouda

Betta wordt wit

Bericht door Jorn »

Hallo,

Dit is inderdaad geen vinrot, maar het ziet er niet naar uit dat het aan het aangroeien is. Ik ga toch voor een mineraaltekort, het kan wel begonnen zijn toen het vrouwtje erbij werd gezet. Dan gaat hij namelijk pronken en als de vinnen niet genoeg "getraind" zijn, kunnen ze uitscheuren en dan groeit het niet terug als dit tekort er is.

Zelf voeg ik een beetje vijvermineralen toe, alleen Gh plus dan.

Succes

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Betta wordt wit

Bericht door Linda »

Hé bedankt

Zou easy life toevoegen aan t water voldoende zijn? Op dit moment voeg ik niets toe.
Zitten wel mineralen in

http://www.dewinters.nl/overige/easy-life.htm

Gebruikersavatar

Jorn
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 jul 2011 15:33
Locatie: Gouda

Re: Betta wordt wit

Bericht door Jorn »

Hoi Catfish,

ik gebruik eigenlijk helemaal geen spullen behalve heel af en toe die mineralen, maar het ziet er wel goed uit. Ziet eruit of het geen kwaad kan dus je kan het altijd proberen ;)

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”