Honing gourami's, wel of niet man/vrouw en meerdere samen houden??

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aquafdeb
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2012 22:09

Honing gourami's, wel of niet man/vrouw en meerdere samen houden??

Bericht door aquafdeb »

Hi allen,

Ik kocht het weekend een koppeltje honing gourami's en ik vraag me na een paar dagen nu af of het nu wel een koppeltje is. Ze zwemmen niet constant bij elkaar maar eerder juist ver uit elkaar, zo lijkt het. Ik las dat de vrouw een meer afgeronde rugvin zou hebben in vergelijking met de puntige (kam) vin van de man.

Als ik naar mijn 2 kanjers kijk (zie foto's) lijkt het mij om 2 mannen te gaan, zouden jullie dat kunnen) durven te bevestigen??


Daarna komen deze vragen bij mij op:

- Ga ik er 2 vrouwen bij halen? En kan dat, 2 koppels in mijn bak ? Of wordt dat onrustig/ vechten?

- Mocht het toch wel een vrouw zijn en ik haal er 2 vrouwen bij, dan heb ik 1 man en 3 vrouwen. Is dat een goed te houden situatie in mijn bak?

- Ik laat het zoals het nu is. Zijn het echt 2 mannen, gaat dat (nog) problemen geven als ze ouder worden.?

- en, hoe is de situatie als ik 2 mannen en 1 vrouw houd in de bak? Lijkt me onrustig..



info: 54 ltr bakje, 60x30x30cm, spons filter, led lamp, 23°c, draaid 2,5 jaar. 10 Corydoras Pygmaeus, 3 Kuhlli's, 8000 garnalen. En 2 honing gourami's


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Honing gourami's, wel of niet man/vrouw en meerdere samen houden??

Bericht door amber98 »

Dit is de wildkleur waarbij duidelijk te zien is aan de kleur dat dit om een koppel zou gaan. (Of de eerste op de foto’s moet wel een hele jonge en onderdanige man zijn, maar dat komt zelden voor dat ze zich zo goed voordoen als vrouw)

Op 54 liter hooguit nog 1 vrouw erbij halen. Dus 1m 2v

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aquafdeb
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2012 22:09

Re: Honing gourami's, wel of niet man/vrouw en meerdere samen houden??

Bericht door aquafdeb »

Oh, oke. Dank voor je reactie Amber. Die die puntige / kammende rugvinnen verklappen toch niet dat het mannen zijn..?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Honing gourami's, wel of niet man/vrouw en meerdere samen houden??

Bericht door amber98 »

De vinnen van de bovenste zijn redelijk afgerond. Zoals gezegd kun je bij de wildkleur wel uitgaan van de standaard verschillen. Vrouwen zijn bleek en hebben een horizontale streep, mannen vaak geel met oranje, blauw in de staart en vinnen en een duidelijke diagonale zwarte vlek Ban boor naar achter. (Al een beetje te zien bij de tweede) zou er dus vanuit gaan dat dit een koppel is. Dat het een koppel is, dus man en vrouw, wil niet zeggen dat ze het automatisch goed met elkaar kunnen vinden. Ook man en vrouw kan ruzie geven, maar komt minder snel voor

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aquafdeb
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2012 22:09

Re: Honing gourami's, wel of niet man/vrouw en meerdere samen houden??

Bericht door aquafdeb »

Thx 😊
Dus een vrouwtje erbij is geen verkeerde keuze?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Honing gourami's, wel of niet man/vrouw en meerdere samen houden??

Bericht door amber98 »

Je weet nooit van te voren hoe ze reageren, maar over het algemeen worden honing gouramis in harem beter gehouden dan in koppel, maar voor 54L moet je er niet teveel inzetten, disbud zou 1m 2v aanhouden

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”