Wat meer info over betta's (kempvis)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
yvon

Wat meer info over betta's (kempvis)

Bericht door yvon »

Ik heb al heel wat mensen op verschillende forums zien typen dat ze graag een 'kempvis' betta splendens willen omdat ze zo mooi zijn om te zien.
Vele realiseren dan niet waar ze aan beginnen en dat de betta splendens een gebruiksaanwijzing hebben van hier tot tokyo.

betta's zijn hele mooie vissen, niet allen qua uiterlijk maar ook qua karakter, maar makkelijk zijn ze zeer zeker niet, dit zijn ook geen beginners vissen.
Ze kunnen zo tam zijn dat ze door je hand zwemmen en zelfs in je hand gaan liggen, maar kempvissen heten niet voor niets kempvissen, de mannen betta's kunnen vechten tot de dood erop volgt.
Zo is het van belang als je ziet dat 2 mannen aan het vechten gaan om ze uit elkaar te halen voor het uit de hand loopt.

Ook als je ervoor kiest een koppel te houden denk er dan aan dat de man zal gaan flirten met de dame en dat ook zal blijven doen, dan zijn er 2 opties, of in aparte bakken zetten, of gaan kweken ermee.
De eerste optie houd in dat er dus een aparte bak bij moet komen voor de helft van het koppel.
De tweede optie houd in dat alle jonge betta mannen die er uit de kweek komen ook apart gehouden moeten worden, zodra zichtbaar is dat het mannen zijn, dat houd dus is dat er nog veel meer bakken bij moeten komen om de mannen apart te kunnen houden.
Ook zal het kweek koppel na de kweek een poos in aparte bakken gehouden moeten worden, een man betta heeft toch minstens een week of 3 rust nodig na het kweken, een dame betta zelfs nog langer, zodra ze weer bij elkaar in dezelfde bak gezet worden zal de man weer aan het flirten gaan en achter de dame aan gaan jagen.
Dames bij elkaar in de bak gaat meestal wel goed, al kunnen ze af en toe ook flink naar elkaar uithalen.

Wat heel jammer is, is dat er tegenwoordig maar weinig mooie en gezonde betta's in de dierenwinkels aangeboden worden.
Veel te vaak zie je ook betta's in de dierenwinkels in bakken zitten bij vissen die al flink aan de vinnen van de betta's gehapt hebben.
Degene die een echt mooie betta wil hebben zal er heel wat moeite voor moeten doen, goede kwekers zijn ook maar weinig te vinden, import is dan een optie maar dat heeft ook zo z'n voor en nadelen.

Uit eigen ervaring kan ik het onderstaande lijstje maken.

Vissen waarvan ik uit ervaring weet dat ze niet bij betta's samen kunnen worden gehouden:

*Tetraodon travancoricus: dit mooie kleine kogelvisje eet niet alleen de slakken in je aqua maar neemt ook heel graag happen uit de vinnen van de betta's.
*Guppy's: door de kleuren en de lange staarten van de guppen worden deze door de betta's als concurenten gezien en de guppen zullen dan ook geen rust krijgen bij de betta's.
*Aphyosemion australe (kaap lopez): worden ook als concurenten gezien en krijgen geen rust in de bak bij de betta's door de kleuren en de lierstaarten.

Vissen waarvan ik uit ervaring weet dat ze wel bij betta's samen kunnen worden gehouden:

*Tanichthys albonubes (Chinese danio's).
*Alle corydoras soorten
*Synodontis ocellifer (meerval)
*Garnalen (deze zijn te vlug voor een betta dus zullen ze niet opgegeten worden)

Wat ik verder nog kan zeggen tegen degene die eraan denken een betta splendens (kempvis) aan te schaffen is het volgende:
Lees je eerst goed in zodat je weet waar je aan begint en wat je te wachten staat.
Als je voor een betta kiest, zul je in feite de rest van het vissen bestand in je aqua aan de betta aan moeten passen wat dus behoorlijk wat beperkingen oplevert.
Laat je niet in een dierenwinkel wijsmaken dat een betta makkelijk is en met gemak in je aquarium gehouden kan worden, dat is al teveel mensen overkomen dat ze in dat fabeltje getrapt zijn.
Als je maar 1 aqua hebt, neem dan nooit meer dan 1 betta man.

Ook is er al het 1 en ander aan info hier op het forum in het topic 'labyrinthvissen' geplaatst over betta's, lees dat eens rustig door, er staat heel nuttige info te lezen.
Onder andere in het volgende topic: viewtopic.php?f=35&t=1808

Getypt door een betta liefhebster ;)

Gebruikersavatar

hamizami
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2010 21:14

Re: Wat meer info over betta's (kempvis)

Bericht door hamizami »

ik heb in de info gezien dat je bettas niet bij de guppen mag maar ik heb ze wel bij de guppen en ze zijn dikke maatjes en de staart is helemaal heel dus geen sneaky gedoe dus :?: mijn bettas is dus heel braaaf

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Wat meer info over betta's (kempvis)

Bericht door Timothy »

Kan voor een ieder iets anders uitkomen. Zelf had ik ook een bastand met guppen zowel als een Betta man(jaren gelede)...die was toch echt niet vrolijk.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Vlekkie
1000+
1000+
Berichten: 2060
Lid geworden op: 12 dec 2010 20:36
Locatie: Lier, Vlaanderen

Re: Wat meer info over betta's (kempvis)

Bericht door Vlekkie »

Niet alleen guppen zijn mogelijke targets voor Betta's. In feite zijn alle sluierstaart-visjes dat (zelfs de Pterophyllum scalare).

Wat het koppeltje Betta's betreft, moet je weten dat de Betta helemaal niet als koppelvisje geboekstaaft staat, maar als een harem-visje, waarbij de minimale verhouden tussen een Betta-man en de Betta-vrouwtjes 1/3 dient te zijn. Dit omdat het vrouwtje anders wordt opgejaagd door de Betta-man tot de dood erop volgt.

Alle Tetraodon-soorten zijn vinnenbijters en horen in principe enkel thuis in een speciaal-aquarium.

Ik herinner mij mijn Betta als een rustig visje dat bijna nooit de bovenste waterlaag verliet. Ik hield hem samen met een koppeltje Colisa lalia, een koppeltje Trichogater leeri, 3 Pantadons buchholzi en bijlzalmpjes die voornamelijk in dezelfde waterlaag actief waren. Nooit gaf dat enig probleem. De enige fout die ik maakte, was er een Pterophyllum scalare bij te plaatsen.
Laatst gewijzigd door Vlekkie op 21 dec 2010 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Wat meer info over betta's (kempvis)

Bericht door Laurens »

Vlekkie schreef:Alle Tetraodon-soorten zijn vinnenbijters en horen in principe enkel thuis in een speciaal-aquarium.
Dat is in principe wel war, als je er rekening mee houdt dat de travancoricus tegenwoordig onder het geslacht Carinotetraodon valt ;) Deze vallen aardig mee qua vinnenbijten, al moet ik zeggen dat een Betta weer iets te "uitdagend" zal zijn.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”