Kweken en houden van betta splendens

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gast

Kweken en houden van betta splendens

Bericht door Gast »

Ik ben begonnen met een 60x30 bakje met een bodem van fijn grind en zand en een heleboel bodemvuil.
Voor de beplanting koos ik hygrophila polysperma, dit groeit overal en altijd en bied mooie schuilplaatsen en vluchtroutes voor de betta dames en bovenal.. ik heb er veel te veel van.

Met een filter werkend op lucht heb ik dit een paar weken op kamertemperatuur (18-20graden) laten pruttelen, overgebleven bladknipsels uit andere aquaria liet ik er in weg teren en het filter heb ik na 3 weken verwijderd en boven de bak uitgeknepen dat het een gore bruine bak werd.
In de week daarna begon het op te klaren en lag er een dikke donkere laag slib op de bodem. Een flinke witte wolk (infusiediertjes na grondige inspectie met het vergrootglas) zweeft tussen de open plekken in het bladerdak, het eerste voer voor de jonge betta's is dus aanwezig.

De volgende stap in mijn onlogische process was de verwarming aanzetten. Omdat de warmte geen goed effect zou hebben op de kweek van infusiediertjes leek mij dit niet verstandig vanaf het begin te doen. Voor de betta's mag het allemaal wat warmer en ging de thermostaat naar 25 graden.
Na een dag of 2 is het water voldoende verwarmd (dit gaat wat trager zonder pompje) en de infusie loopt nog steeds geweldig, overal zie je kleine beestjes weg schieten en je zou het bijna zo laten om te zien of dat ook monsters kunnen worden..

Nu werd het tijd om een betta man te introduceren. Gemoedelijk zwom die in mijn hand (ik schep betta's met de hand omdat dit minder stress en beschadigingen oplevert) en zette hem over in de kweekbak. Hij begon met het vallen van de avond al een nest te bouwen en de volgende ochtend sloopte ik dat direct met het openen van de klep en z'n hele bouwwerk instortte.. kon die dus opnieuw beginnen onder een plastic dekseltje wat die toen van me kreeg.

De dame introduceer ik als het nest klaar lijkt te zijn. Soms in een apart hangbakje waar ze elkaar eerst een uurtje aankijken van achter het glas maar vaak doe ik dit ook niet, dat ligt een beetje aan het karakter van de man. Als ik haar dan los laat begint de man ook direct te flairen en zet al z'n vinnen op en kieuwen wijd, dan wordt ze nog een tijdje nagejaagd en gaat die tenslotte weer verder met de constructie van het bubbelnest. De dame vind haar plekje vanwaar ze de boel goed in de gaten kan houden, af en toe komt ze even bij het nest kijken en wordt dan weg gejaagd als de boel niet af is. In de 24 uur die volgt laat ik het licht in de bak aan, het is me vaker voorgekomen dat na een duistere nacht het vrouwtje zich ergens had vast gezwommen, dus vandaar.

De volgende dag was het in de middag opeens raak. Het mannetje werd helemaal wild en draait zijn rondjes om het vrouwtje heen, die laat zich niet meer wegjagen en ook haar kleuren patroon vertoont de verticale strepen erg duidelijk.
De beide vissen raken in een complete extase, het vrouwtje wordt stevig geklemd door de man en als het ware onderste boven gehouden. De eitjes vallen op de ondervin van de man en worden daar bevrucht voor die haar weer loslaat. Het duurt wel een uur voor ze het goed hebben en de eerste eitjes naar beneden dwarrelen. Het vrouwtje blijft als bedwelmd liggen als de man de naar beneden vallende eitjes allemaal probeert op te vangen, dit lukt niet altijd maar ook die eitjes op de grond komen uit, don't worry. Het hele schouwspel is klaar als de dame zich niet meer bij het nest in de buurt laat zien, dan is het tijd haar te verwijderen voor ze door uitputting van het nagejaagd worden, ziek wordt of nog erger dood gaat. die gaat voor een dag of 3 in een aparte bak aansterken voor ze weer bij de harem mag.

Het mannetje houdt de eitjes de komende 48 uur goed in de gaten en als er iets valt stopt die het weer terug, een plakkaat bellen er tegenaan en het zit weer ff goed. Als de eitjes uitkomen hangen de jonge visjes nog hulpeloos tussen de belletjes en hebben vaak nog hulp nodig om naar de oppervlakte te komen. Dit doet het mannetje dan ook uitstekend tot het moment dat de jonge visjes uit beginnen te zwemmen en op ontdekkingsreis gaan. Dit vind de betta man blijkbaar geen goed idee en wordt dan ook zo gefrustreerd dat die z'n eigen kroost op begint te eten. Het moment dus om het mannetje nu ook te verwijderen.

De eerste dagen teren ze nog op hun dooierzak maar al snel komt de neiging om op jacht te gaan.. aha.. daar komen de infusorien in beeld, de eerste 3 weken is dat nog wel genoeg maar met 2 weken begin ik al met artemia nauplien te voeren.
Ze groeien als kool mits je het water maar genoeg ververst, de betta scheidt een hormoon af dat andere betta's verhinderd om te groeien. en je kan je voorstellen met een 100 kleine betta's dat het dan niet zo goed meer gaat.
Ik gebruik dit natuurlijke groei remmende middel om al vroeg te bepalen wie er gaat overleven en wie niet.. Zo blijven naar mijn idee de sterkste over. Dit is natuurlijk ieder voor zich wat die doet met zijn overschot aan vis maar ik kweek voornamelijk om m'n eigen bakken op peil te houden met een leuk vis bestand dat gezond is en zie niet in hoe ik een ander plezier doe met mijn overschot aan achterblijvertjes die weer verdere achterblijvertjes produceren die op hun beurt weer kwetsbaar kunnen zijn.. en van het 1 komt het ander. Nee doe mij dan maar een gezond vis bestand om mee te beginnen.

En dan de behuizing van al die vissen..
De dames komen over het algemeen in een groep terecht in 1 van de showbakken met 1 man. Omdat het in die bakken veel te druk is met andere vissen haalt die het nu ook niet in zijn hoofd een nest te gaan bouwen. Het nadeel wat daar dan weer aan kleeft is dat je hem dat plezier wel zo af en toe moet gunnen en het verhaal hierboven weer zult moeten herhalen.
De overige mannen houdt ik in kleinere aquarium's zonder dame's en dat rouleert steeds, zodat degene die net van de kweek afkomt in een leeg bakje voor zichzelf komt en niet bij de gezelschap dames.

Ook gun ik ze zo af en toe een flinke knokpartij om de "sexueele gevoelens" en het "ik ben de man" gevoel aan te wakkeren.
Dit doen ze niet tot de dood er op volgt maar zodra 1 van de 2 in een hoek gedreven is en daar zielig gaat hangen schep ik de winnaar in de kweekbak. ze zullen dan eerder geneigd zijn een dame ook als dame te behandelen.
Ook bij de dames zul je een strijd zien wie er de volgende uitverkorene is, die zal steeds haar mooiste kleuren vertonen terwijl de rest een lichtbruin pakje met horizontale streep zal hebben.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Kweken en houden van betta splendens

Bericht door Kevin »

Mooi stukje Doemijdiema, heb even een kopietje gemaakt.

viewtopic.php?f=51&t=1810
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gast

Re: Kweken en houden van betta splendens

Bericht door Gast »

Ja.. was ook al in dubio waar ik het neer moest zetten..
Dank U :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
yvon

Re: Kweken en houden van betta splendens

Bericht door yvon »

Inmiddels hebben doemijdiema en ik na een aantal tegenslagen met de betta's toch weer met een koppel een stuk of 14 jonge betta's kunnen kweken.

Ik ben er wel achter gekomen dat de betta's de lastigste vissen zijn die ik tot nu toe gefotografeerd heb, het is me dan ook niet gelukt om ze alle 14 op de foto te krijgen.
De foto's zijn ook niet echt van super kwaliteit maar ik ben al blij met de foto's die ik nu van ze heb.

Groetjes yvon.
Laatst gewijzigd door yvon op 13 jan 2009 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Kweken en houden van betta splendens

Bericht door Kevin »

ghe ghe ik heb je hier horen brullen, en nog nooit malawi's gefotografeerd zeker :?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
yvon

Re: Kweken en houden van betta splendens

Bericht door yvon »

Ik heb inderdaad flink zitten brullen tegen die vissen hahaha.
Malawi's hebben we nog nooit gehad dus die heb ik ook nog nooit kunnen fotograferen.
Het valt me nu wel op dat de vissen waarvan je denkt dat ze makkelijk op de foto te krijgen zijn dus eigenlijk de lastigste zijn :roll:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Coby

Re: Kweken en houden van betta splendens

Bericht door Coby »

De foto's zijn toch goed gelukt Yvon, mooi verhaal ook van Doemijdiema daar steken we weer veel van op. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
yvon

Re: Kweken en houden van betta splendens

Bericht door yvon »

Thanks coby, namens ons allebei ;)

Op de 1 of andere manier blijven de betta's hier toch de lievelings vissen, die beestjes hebben ook wel een super karakter :D
Ze blijven mooi en interessant.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gast

Re: Kweken en houden van betta splendens

Bericht door Gast »

Mooi verhaal.

Alleen ik wil ook gaan kweken met betta's en heb op internet al veel gelezen. wat me opvalt dat jij eerst de man introduceert en dan pas het vrouwtje. meestal word het anders om gedaan.
toch ga ik jouw methode eens uitproberen. laat wel weten hoe het is gegaan.

Gebruikersavatar

remco30jaar
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2009 10:32
Locatie: wieringerwerf

Re: Kweken en houden van betta splendens

Bericht door remco30jaar »

coene369 schreef:Mooi verhaal.

Alleen ik wil ook gaan kweken met betta's en heb op internet al veel gelezen. wat me opvalt dat jij eerst de man introduceert en dan pas het vrouwtje. meestal word het anders om gedaan.
toch ga ik jouw methode eens uitproberen. laat wel weten hoe het is gegaan.
Ik heb ook eerst de man geintroduceerd. en een dag later vrouw erbij gedaan, zonder in een colafles of iets te laten wennen aan elkaar, gewoon constant bij gezeten om te observeren. Heb het vrouwtje genomen wat in me grote bak het meest bij het mannetje zwom. Het was na 1 dag al gelijk raak. Mooi om te zien hoe het vrouwtje heel versuft hangt en hoe de man het nest verdedigd en verzorgd. Als ik erbij zit dan doet ie niks en als me vriendin voor kweekbak gaat zitten dan word ie toch fel. Jongen zijn ondertussen nu in vrijzwemmend stadium. Stuk of 100 heb ik er denk ik. Artemia is nu ook gekweekt. Filter staat nog uit, zal vandaag heel klein beetje water verversen. Infusiediertjes zitten er ook genoeg in, die zie ik alle kanten op vliegen in de kweekbak.

De meeste jongen kan ik al kwijt. Buurman is net begonnen met nieuwe 80 cm bak. ik wil 1 man overhouden hieraan om meerdere kweken op te zetten om op kleur te kweken.

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”