Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gaby
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2008 10:55

Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Gaby »

Sinds 1,5 heb ik een koppeltje dwerg goeramis.
Het mannetje is erg mooi van kleur, alleen het vrouwtje heeft een raar bruin kleurtje..
Zou ze nog bij kleuren? of houd ze deze kleur??

Mijn andere probleem is dat ik gisteren een blauw stip goerami in de bak heb gedaan, een vrouwtje.
Deze heb ik gehad omdat dit visje een beetje te veel was in de bak van de vorige eigenaar.
Nu laat dit blauwe vissie mijn mannetjes goerami niet met rust, ze zwemt als een malle achter
het mannetje aan en laat hem voor geen seconde met rust. Ze jaagt hem de hele bak door... :?
Zou ze haar oog hebben laten vallen op het mannetje hoopt ze te de paringsdans te kunnen doen..?? Of zou ze heel erg agressief zijn en dult ze geen andere goerami's in de bak

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen..?
Zou ik het blauwe vissie eruit halen en tijdelijk in mijn 60cm bak houden??

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Dante »

probeert die blauwe het mannetje als het ware te "kussen" in zijn zij ? want dan zou het wel praing kunnen zijn, maar dan is het raar dat het mannetje niet om haar heen begint te draaien.


overigens is het vrouwtje van de colisa lalia (dwerggoerami) altijd een beetje kleurloos vergeleken met het mannetje. ze blijft een beetje zilver/bruin/wittig achtige kleur hebben.

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Biancab »

Heb je ook een mannetje van de blauwe stip erbij??? of zit ze alleen???
Anders zou je er een mannetje voor haar bij kunnen kopen zodat zij ook een gezelschapspartner heeft.
Nu gaat ze dus als verveling de andere lastig vallen.
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gaby
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2008 10:55

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Gaby »

@ Dante,
Ja, het blauwe vrouwtje "kust" hem idd in zijn zij. Hij draait er wel eens krom omheen maar over het algemeen zwemt hij weg.
Het echte dwerg goerami vrouwtje wordt over het met rust gelaten. Zelfs door haar eigen man.

@Biancab,
Ik heb er ook aan lopen denken om een blauw stip mannetje erbij te kopen, maar mijn bak is niet zo heel erg groot. Het is een 80 cm bak met een inhoud van 128 liter.
Ik heb geen idee of er 2 verschillende paartjes goerami's in 1 bak gehouden kan worden...

In de 80cm bak zitten:
2 kersenbuikjes; Man en vrouw
5 corydoras Trilineatus
5 kleine algen eters; iets met otco affinis
1 zwaarddrager vrouw (waar ik binnenkort en mannetje bij zet)
4 grote japonica garnalen die gelukkig met rust gelaten worden door mijn kersenbuikjes :)
en dan mijn paartje dwerggoerami's ;-

Ik bedenkt me net iets, Stel dat ik een blauwstip mannetje koop en die 2 goerami mannetjes gaan knokken, zou ik dan mijn paartje dwerg goerami's in mijn 50cm bakkie kunnen zetten??

In de 50cm bak zitten:

3 endler guppen; 1 man + 2 vrouw
1 "gewone" gup
schooltje roodkop zalmpjes; 7 stuks
2 algen eters
Ook hangt er een bakje baby gupjes in.

Heb zelf het idee dat die roodkopjes misschien iets wat te druk zijn voor de goerami's..

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Herman »

Dwerggurami's kunnen onverdraagzaam zijn tegenover soortgenoten maar ook naar andere labyrinthvissen toe.
De vrouwtjes van de dwerggurami's zijn minder mooi van kleur dan de mannetjes.
De blauwe spat "Trichogaster trichopterus" kan ook een flinke grootte bereiken zodat een groter aquarium noodzakelijk
zal blijken te zijn in de toekomst.
Het zijn schitterende vissen, die men eigenlijk in een ruimer aquarium zou moeten houden, dit om ze goed tot hun recht
te laten komen.
Het kan soms goed gaan met meerdere soorten gurami's bij elkaar, maar ook kan het falikant mis gaan.
Dit tot grote ergernis van de aquariumhouder, die dan zal moeten ingrijpen op het in zijn ogen irritante gedrag van de gurami's.
Laatst gewijzigd door Herman op 23 mei 2008 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door jari4now »

Ik ben het deels met Herman eens, ik heb hier een voorbeeld dat het wel goed kan gaan, hyeb al 2 jaar 2 mannentjes DwergGourami en 2 vrouwtjes DiamantGourami...gaat heel goed samen, ook nog toen ik mijn Juwel had van 150 liter, sinds kort zit er een dwergvrouwtje bij, waren er 2 maar 1 is spoorloos, zelfs dit gaat goed er is soms een koppel, maar vrouw neemt het niet zo nauw, wisselt nog wel eens van man.....maar knokken doen ze niet.
Als het schuimnesten tijd is willen ze nog wel eens elkaars nest beroven, maar meer dan dat gebeurt er niet.

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Biancab »

ik heb zelf een bak gehad deze was wel 130 hier had ik 14 goerami's in zitten zonder enig probleem ze gingen zelfs tot nesten over..

de goerami's die ik had waren,
colisa lalia ( dwerg goeramie)
trichogaster trichopterus (blauwspat en marmer)
trichogaster leeri (diamant)
Colisa chuna ( honing goeramie)

van de chuna's heb ik 3 x een nest gehad en van de lalia 1.
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gaby
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2008 10:55

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Gaby »

Als ik het zo lees zou het dus goed kunnen gaan als ik er binnen kort een mannetjes blauwspat bij...
Mijn mannetje dwerggoerami is heel erg vriendelijk tegen alle vissen, zelfs tegenover het blauwstip vrouwtje. Ik heb alleen het idee dat ze "zijn type" niet is :P

Misschien ga ik morgen even naar de Rifwachter, kijken voor een blauwspat mannetje.

Btw...mijn vriend en ik zijn echt helemaal verknocht aan deze hobby en ik weet zeker dat er in de nabije toekomst een grotere bak bijkomt.
Dus mocht de blauwspat echt te groot worden dan krijgt hij een nieuw huis :)

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Herman »

Dat klopt helemaal, dat heeft te maken met de wetmatigheid, reducerend hoeveelheids gedragaanpassing.
Zet een hele school lastige (moeilijk houdbare vissen) bij elkaar en je zult daarmee geen problemen meer ondervinden, (ze hebben genoeg aan elkaar).
Individueel irritant gedrag overbrengen, dit naar grotere hoeveelheidsaantallen reduceren agressief gedrag tot een aanvaardbaar minimum.
Een lastig jongetje in de klas is vervelend voor de leerkracht, maar met meerdere lastigen in diezelfde klas zal het probleem zich naar verloop van tijd reduceren.
Laatst gewijzigd door Herman op 23 mei 2008 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Biancab »

dat ben ik niet met je eens Herman..

Ik heb zelf een zwaar ADHDer in huis die zit in een klas met 15 andere ADHDers maar als er even geen toezicht is gaan ze los en berg je dan maar.
dus gereduseert gedrag???????!!!!!!!!!!!

ik heb vaker uit ervaring ook bij anderen van de vereniging gezien dat 2 of 3 stellen goeramies wel goed kunnen gaan en ze totaal geen problemen gaven!!! En ook hier vol plezier kleintjes aan de eigenaar gaven, diverse keren dus niet uit overlevingsdrang of zoiets.
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Herman »

Ik heb daar geen ervaring mee, dat zou natuurlijk wel kunnen wat je in jou berichtje aanhaalt dat die situatie niet werkt.
Maar je haalt het zelf al aan toezicht is blijvend nodig in de klas, maar ook bij beestjes houden in het aquarium.
Een aquarium is nooit een natuurlijke situatie, en zal altijd bijgestuurd moeten worden door de verzorger.

Ik heb ook niet expliciet gezegd dat meerdere stellen niet zouden kunnen samengaan, het is afhankelijk van de geboden ruimte voor de levende have. In een bakje van 60 cm zou ik dus zelf geen meerdere stellen of soorten gurami's samen gaan houden.

Herman

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Biancab »

daarom zei ik ook dat in een 80 cm bak makkelijk 2 stellen kunnen..maar niet meer.
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door jari4now »

Ja vindt ik ook...ik had er ook 4 (stuks) van 2 soorten in zitten toen ik nog 150 liter had.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gaby
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2008 10:55

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Gaby »

Vanmiddag een blauwstip mannetje gekocht.
Weet alleen niet of het komt doordat alles nog zo nieuw is voor de vissen, maar het mannetje is in zijn rugvin gebeten, weet alleen niet door welke vis :(
Ik hoop dat hij wel accepteerd wordt, ook door het blauw stip vrouwtje.
De dwerggoerami's reageerden wel goed op de nieuwe vis.

Er viel me nog iets op aan het dwerggoerami vrouwtje.
Ze klapperd heel erg met haar kiewen en hapt ze een beetje naar lucht.
Ze zwemt en eet wel gewoon en zit niet aan het water oppervlak.
Zou ze een wormpje kunnen hebben en zo ja wat kan ik daar het beste aan doen??

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Blauw stip goerami verlieft op dwerggoerami??

Bericht door Biancab »

Ik denk dat dat komt door je lieve kersenbuikjes..misschien dat het nieuwe mannetje in hun territorium kwam en even een "waarschuwing" kreeg.

Niks ernstig, hou het wel even in de gaten..maar ik denk dat hij wel geacepteerd wordt.

wormen kan je herkennen aan witte ontlasting. vertel eens iets over de indeling en filter e.d. van je bak..planten etc...
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”