Hoeveel soorten/variëteiten zijn er van de dwerggourami?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Haida
0-200
0-200
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2015 15:52
Locatie: Vlijmen, Noord-Brabant

Hoeveel soorten/variëteiten zijn er van de dwerggourami?

Bericht door Haida »

Ik ben op zich wel geïnteresseerd in dwerggourami's voor in de bovenste laag van mijn bak. Juwel Rekord 800.
Ja, ik zeg bovenste laag, want het internet varieert nog wel eens. Bovenste laag en middelste laag wordt er genoemd. Bovenste laag omdat ze de schuimnesten daar maken in de drijfplanten. Wie het juiste antwoord weet mag dit overigens gewoon in een reactie plaatsen. Maar dat ter zijde.

Ik begreep, want dat is de uiteindelijke vraagstelling dat er meerdere soorten/variëteiten zijn van de dwerggourami's. Ook hierin wordt ik niet helemaal geholpen op het www.

Is Colisia Lalia de juiste naam voor de dwerggourami met de nodige variëteiten, zo ja, welke zijn dan de namen van de variëteiten?

Of zijn er nog andere gourami's die de naam dwerggourami mogen/kunnen dragen?

Wie helpt mij uit de brand met de antwoorden op mijn vragen?

Om je op weg te helpen, wat zit er dan al in je bak, wel, ze komen in de bak bij blauwe keizer- en citroen tetra's (middenlaag) en Corydoras panda, ancistrus dolichopterus en een hoop Malawa garnalen (bodemlaag).
Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. (naar Jules Deelder)

Gebruikersavatar

kayleeD
200-400
200-400
Berichten: 338
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:33

Re: Hoeveel soorten/variëteiten zijn er van de dwerggourami?

Bericht door kayleeD »

De Colisa lalia is de enigste vis die dwerggoeramie heet, maar de honinggoeramie (Colisa chuna) wordt zo ook nog wel eens genoemd.

Er zijn diverse kleuren: wildkleur, neon, red en kobalt zover bij mij bekend is. De nieuwe naam voor de Colisa lalia is de Trichogaster lalius.

Bij mij zaten ze ook in een juwel rekord 800, en voornamelijk in de bovenste laag. Wel is het zo dat de Trichogaster lalius ver is doorgekweekt, waardoor ze erg zwak zijn geworden. Zelf zijn bij mij alle 4 binnen korte tijd overleden, 3 aan het zogeheten dwerggoeramieziekte (ook wel Iridovirus genoemd, maar dit klopt niet). Zelf raad ik eerder aan om de Trichogaster chuna (oude naam Colisa chuna) te nemen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hoeveel soorten/variëteiten zijn er van de dwerggourami?

Bericht door Linda »

Ik raad de dwerggoerami eigenlijk altijd af...Mede om wat Kaylee al zei maar ook vanwege hun agressie. Bij mij heeft een enkele man ooit eens gezorgd voor de dood van mijn halve visbestand...
Ik geef dan vaak de labiosa of Chuna als goed kleinblijvend alternatief vanwege hun vriendelijke karakter en geringe grootte. Knorgoerami's zijn ook erg leuk.

Om een andere vraag van jou te beantwoorden..Goerami's zitten ook onderin hoor :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Haida
0-200
0-200
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2015 15:52
Locatie: Vlijmen, Noord-Brabant

Re: Hoeveel soorten/variëteiten zijn er van de dwerggourami?

Bericht door Haida »

Goede tips, dank je wel allemaal. Een beetje verder googlen heeft mij eigenlijk op het punt gebracht om geen gourami's te nemen. De lalia vind ik zelf de mooiste, zeker de kleurvarianten, hoewel alleen de man zo is en de vrouw wat fletser van kleur. Maar de verhalen van agressie schrikken mij een beetje af.

De knor- en honinggourami vallen wat mij betreft af. Ik heb ze bekeken, qua beschrijving en kleur, maar dat worden ze niet.

De zoektocht gaat weer even verder.
Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. (naar Jules Deelder)

Gebruikersavatar

Jolanda
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015 22:57
Locatie: Beverwijk

Re: Hoeveel soorten/variëteiten zijn er van de dwerggourami?

Bericht door Jolanda »

Ook de prachtgourami hoort onder de dwerg soorten en Is ongeveer 3 centimeter. Daaronder zitten dan weer de nevensoorten kwa naam. ;) kijk maar eens op:

www.igl-home.de

Onder pharosphromenus soorten ;)

Verder staan alle gouramisoorten hier beschreven.
Bettaholic in hart en nieren!

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”