Scheuren in Betta staart

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Scheuren in Betta staart

Bericht door Linda »

Hoitjes!
Had deze vraag ook al in mijn 20 liter Bettabakje gezet...Maar dacht zo misschien meer reacties te krijgen..
Mijn Halfmoon Betta krijgt allemaal scheuren in zijn staartvin. Het is geen vinrot, hij is niet aangevallen, niet ziek en er zijn ook geen scherpe voorwerpen in de bak. Showen laat ik hem af en toe maar als het 1x in de twee weken is is het veel..Of moet dit vaker?
Heb dit ooit al eens eerder gezien bij een Veiltail. Toen las ik ergens dat dit kan komen door overmatig uitwaaieren van de staart. Maar dit doet hij niet...
Iemand een idee?

Foto van een paar maanden geleden:Afbeelding

Foto van gisteren:Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Linda »

Niemand een idee? :(
Heb wel gezocht op internet, maar vind daar alleen maar verhalen over vinrot...En volgens mij is dit geen vinrot. Geen witte/pluizige randen, zwarte of rode vlekken ..
Ik ververs trouwens 2x per week zo'n 20% van het water..

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door MatthijsH »

Om je te troosten zet ik hier maar een reactie. :P

Maar ik kan blauwie helaas niet helpen. :( 't lijkt me toch wel een beetje op beschadiging.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Linda »

:mrgreen: Lief van je!
Heb wel eens een veiltail gehad waarvan de vinnen ook scheurden en hij vervolgens leek op een kralengordijntje :? Maar dan zonder kralen uiteraard...Allemaal slierten... :kwnie:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Linda »

Is het misschien een idee om aquariumzout toe te voegen? Stylz zegt dat dat dagelijks kan maar heb gelezen dat je dit niet langer dan ongeveer een week mag doen?
En hoeveel zou ik dan moeten toevoegen? Zou gewone NEZO (jodiumvrij) ook kunnen?

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Fabian »

Ik heb even een Betta-kenner gevraagd :) Het kan komen door de stress, waardoor hij in zijn eigen staart bijt. Je hebt hem nog niet zo lang in deze bak toch? Dat kan een oorzaak voor stress zijn. Meestal groeit het vanzelf weer aan ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Linda »

He thanks voor het navragen : D
Ik heb hem nog nooit in zijn staart zien bijten maar ik zal het eens in de gaten houden!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Linda »

Ik schop dit topic even open...
Het probleem is nog steeds niet opgelost.
Zijn staart is nog steeds rafelig. Hij vertoont ook een horizontale streep bij de kop..Dit duidt toch op stress ofniet?
Ik laat hem niet meer flaren met de spiegel, hij reageert hier erg angstig op. Sinds de laatste keer flaren (paar weken geleden) heeft hij ook die streep.

Hij bijt niet in zijn staart..Ik heb hem goed geobserveerd. Hij eet en zwemt ook normaal. Met af en toe even een pauze op een stuk hout of op de bodem.

Ik heb wel onlangs het filter op zijn zachtst gezet. Hij wordt niet meer weggeblazen door de stroming.

Zouden amandelbladeren hier een uitkomst zijn?

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

kayleeD
200-400
200-400
Berichten: 338
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:33

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door kayleeD »

Ik zou er inderdaad amandelbladeren in doen, de horizontale streep, duidt inderdaad op stress.

Fabian, aan wie had je het gevraagd? eventueel zou ik het anders ook aan een bettakenner kunnen vragen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Linda »

Ik zal van de week eens bladeren gaan kopen.
Je mag het sowieso altijd wel vragen Kaylee :)
Graag zelfs!

Gebruikersavatar

Jolanda
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015 22:57
Locatie: Beverwijk

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Jolanda »

Hoi Linda

Je Had via een PM mijn mening gevraagd, sorry dat ik niet of nauwelijks reageer maar aankomende week start voor ons allemaal de bettashow.

Jij denkt dat het geen vinrot Is maar deze komt zeker in verschillende maten voor, het raffelen en scheuren Is 1 van de kenmerken en zeker het hangen. Eten doen de meesten wel. Finrot Is een onderdeel van een bacteriële infectie. Zou hem even iets kleiner zetten, zout toevoegen ( 1 theelepel op 2 liter) en blad erin, tot het als thee kleurt. Vaak zie je eerst verslechtering en dan verbetering. Dit Is de natuurlijke manier.

Mocht het na 3/5 dagen nog niet goed gaan dan zou ik iets van medicatie gebruiken.
Bettaholic in hart en nieren!

Gebruikersavatar

Jolanda
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015 22:57
Locatie: Beverwijk

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Jolanda »

Ps; je ziet dat het goed Is als er weer groei Is.

Stuur je adres maar, stuur ik wat blad op ;)
Bettaholic in hart en nieren!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Linda »

Dat geeft niks Jolanda, ik snap dat je druk bent. Ben blij dat je reageert. Dat zoutbad, kan dat met bv jodium vrij zout /zeezout uit de supermarkt? En kan dat ook in het huidige aquarium? Ik kan me voorstellen dat het in een kleinere bak nog stressvoller is. Zo niet, wat zou ik kunnen gebruiken als zoutbad? Een emmer? Moet natuurlijk ook verwarmd worden.. Heb gelukkig nog een verwarmingselement over :mrgreen: Moet ik dan nog water verversen tussendoor? Een vriendin van mij heeft nog wat bladeren dus dat komt goed, maar lief van je dat je ze op wil sturen :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Linda »

Nog een vraag..Moet betta er dan ook 3-5 dagen in blijven of max 15 minuten wat ik overal lees?
En dat dan 3-5 dagen herhalen?

Gebruikersavatar

Jolanda
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015 22:57
Locatie: Beverwijk

Re: Scheuren in Betta staart

Bericht door Jolanda »

Linda, bij mij zitten de meesten in 2 liter, wat kleiner zetten Is niet echt stressvol, als ze zich niet lekker voelen gaan ze juist in een grote bak verergeren.
Maar je kan het zout ( ik gebruik Salinazout, zak van 30ct bij de supermarkt, geen jodium) ook in je Aqua stoppen mits je nog andere bewoners heb die er niet zogoed tegen kunnen, dit geld ook voor je planten. Ik gebruik een heel blad op 2 liter, dan wordt het echt donker. Dat zal in je Aqua dan wel 2 of 3 zijn.
Je laat hem voorlopig zitten en ververs elke dag een derde deel. Mocht het niet verbeteren na een volle week, kan je het herhalen en of anders medicatie toevoegen.
Bij mij zie je al vooruitgang meestal na een week, ze zijn wat actiever en reageren meer.

Hopelijk kan je hier wat mee!
Bettaholic in hart en nieren!

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”