Goud goerami probleem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Goud goerami probleem

Bericht door RFrerejean »

Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een goud goerami. Helaas heb ik weer eens naar de verkoper geluisterd in plaats van eerst op internet te kijken en is mijn Juwel rio 125 uiteindelijk toch aan de kleine kant voor hem. Ik ben er vrij zeker van dat dit mijn laatste fout op dit gebied zal zijn, want deze situatie zal ik nog lang herinneren.
In het begin wilde ik een betere plek voor hem vinden en zetten hem op marktplaats. Een maand heb ik hem uiteindelijk op marktplaats laten staan, in de hoop iemand te vinden met een groter aquarium. Maar er kwam maar één reactie en die had een kleiner aquarium dan ik. Ondertussen leek de goerami het prima naar zn zin te hebben en ook de andere vissen wenden snel aan hem. Na die maand gaf ik het dan ook op en dacht dat het wel goed zou komen. Niet dus. Sinds enkele weken is zijn gedrag veranderd. Zodra het voer op is begint hij als een gek door de bak te zwemmen opzoek naar meer. Ondertussen hapt hij gericht naar de tetra's en jaagt ze met grof geweld de bak rond. Mijn tetra's vluchten dan mn dichtste plant in en blijven daar compleet gestresst voor ongeveer een uur verstopt. Daarna is alles weer prima tussen de goerami en tetras, net als tijdens het eten zelf. Maar ik merk gewoon dat dat ene uurtje niet goed is voor de tetra's en ze er veel last van hebben. Ik ben dan ook bang dat als dit zo doorgaat er binnen een paar weken doden gaan vallen.

Wat kan ik hieraan doen? Is het gedrag van de goerami nog te veranderen? En zo niet, hoe kan ik dan zo snel mogelijk een nieuw onderkomen voor hem vinden zonder dat hij naar een slechtere plek gaat? Het is voor de rest gewoon een super leuke vis, die nieuwsgierig is en altijd even bij je komt kijken als je iets bij of in het aquarium komt doen.

Meer voeren werkt overigens ook niet. Hij blijft dan nogsteeds dit gedrag vertonen.

Dit is nog een foto van hem. Het is een hem toch?
Afbeelding

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goud goerami probleem

Bericht door amber98 »

Ziet er inderdaad uit als een man. Heb je er guppen bij zitten? Het kan zijn dat hij te veel stress hiervan ervaart. Of het gedrag nog gaat veranderen is moeilijk te zeggen..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Goud goerami probleem

Bericht door RFrerejean »

Ik heb geen guppen. Wel een groepje vuurtetra's, indische modderkruiper, neongrondel en een aantal japonica garnalen. Het zijn allemaal rustige vissen, dus die zouden lijkt mij geen stress kunnen veroorzaken of wel?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goud goerami probleem

Bericht door amber98 »

Heb je een foto van de bak? Misschien valt ons dan iets op

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Goud goerami probleem

Bericht door RFrerejean »

Hier is een foto van mn aquarium.
Afbeelding

Ondertussen heb ik naar verschillende dierenwinkels gebeld, maar zoals verwacht kunnen die hem niet overnemen. Daarom heb ik hem maar op marktplaats naar gratis veranderd en een paar euro betaald zodat hij meer gezien wordt. Hopelijk reageert er iemand snel of ziet iemand hier iets wat ik nog niet heb gezien.
Gisteren heb ik trouwens de eerste tetra met een hap uit zn vin gezien, dus hij hapt echt gericht. Ook zwemt hij op die moment soms keihard tegen het raam of iets anders aan, doordat hij zo gefocust is op het achtervolgen van een tetra. Het is echt zielig om te zien...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goud goerami probleem

Bericht door amber98 »

Ik zie niet veel bijzonders. Mogen wat meer verstopplekjes en zichtbrekers in, maar of dat het gedrag gaat veranderen, denk ik niet

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Goud goerami probleem

Bericht door RFrerejean »

Vandaag heb ik in de rechter hoek een paar flinke planten erbij gezet, dus meer planten ben ik mee bezig. Ook ga ik mn verzorgingsaanpak veranderen (elke week verversen, mogelijk easycarbo gaan toevoegen) zodat de planten misschien ook wat harder gaan groeien en er dus meer beschutting komt. Misschien is het voor de tetra's dan beter te doen. Als ze snel bij een schuilplaats kunnen komen raken ze misschien ook minder snel gestrest en gewond.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Goud goerami probleem

Bericht door Muppet1987 »

Ik denk persoonlijk dat meer schuilplaatsen zeker zullen werken. Wellicht kan je tijdelijk veel waterpest plaatsen? Hebben ze in ieder geval iets en dan kan de rest van de planten lekker doorgroeien.
Misschien is je goerami gefrustreerd omdat hij alleen is? Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet he hele verhaal heb gelezen, dus mocht hier al iets over gezegd zijn: mijn excuses….

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Goud goerami probleem

Bericht door RFrerejean »

Goed nieuws! Ik heb iemand gevonden met een 2,4m bak, waar ook al twee gourami's in zitten. Hopelijk gaat hij het hier beter naar z'n zin krijgen.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Goud goerami probleem

Bericht door Neil »

Dat is fijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Goud goerami probleem

Bericht door RFrerejean »

Even een update. Helaas kwam deze persoon niet opdagen en heb ik ook niks meer van diegene gehoord. Ik had daarna met iemand afgesproken die een 1 meter bak had, maar die kreeg precies die dag autopech en zag er daardoor ook vanaf. Ik zit dus nog steeds met de gourami...

Klopt het dat tetra's niet door een kleine opening in een grot zouden willen schuilen? Dat kreeg ik namelijk te horen in een aquariumzaak, waardoor ik juist extra planten heb gekocht. Maar meer beplanten helpt niet genoeg, doordat de gourami zich overal doorheen wurmt.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goud goerami probleem

Bericht door amber98 »

Jammer dat het niet mee zit. Een school tetras zal niet snel een grot met een kleine opening in gaan, omdat het niet echt logisch is om er met een hele school in te kruipen. Cichliden doen dat wel sneller. Toch is het wel handig om hout of stenen erin te plaatsen, liefste meerdere door de hele bak heen als zichtbrekers.

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”