Rasbora galaxy + Boraras Maculata

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Rasbora galaxy + Boraras Maculata

Bericht door karinD »

Wie heeft er ervaring met de rasbora galaxy? Ik heb er een paar vragen over die ik niet duidelijk op internet kon terugvinden.

Wat eten ze precies? Ik begreep dat ze niet erg graag droogvoer eten maar liever levend of valt dat wel mee?

Eten ze jonge garnalen en zo ja, eten ze er veel of zijn er genoeg jongen die wel overleven?

Wat voor zwemmers zijn het? Hebben ze veel ruimte nodig? Wat zijn de eisen van de maten van het aquarium? Ik begreep dat ze in het wild in ondiepe poelen leven, betekent dat dat ze ook in een nano van 40x40 (64 liter) kunnen? En zo ja, hoeveel kunnen er dan in?

In welke waterlaag zitten ze? Ik zie ze in de winkel hier eigenlijk altijd onderin zwemmen, maar dan heb ik dus alleen vissen onderin en dat lijkt me dat dat elkaar in de weg gaat zwemmen.

Kunnen ze goed in combinatie met Corydoras Habrosus?
Laatst gewijzigd door karinD op 20 mei 2013 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Rasbora galaxy

Bericht door karinD »

Aangezien de galaxy toch vrij schuw blijkt te zijn en meestal tussen de planten blijft, hebben we besloten om deze toch van ons lijstje te schrappen. Het wordt toch de brigittea of de maculata.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Rasbora galaxy

Bericht door Rita M »

Dan zou ik zeker voor de Maculata gaan,
A) die kleuren mooier
B) ze scholen net iets meer dan de Brigittea
C) ze zijn net iets kleiner dus meer zwemruimte of groter groepje mogelijk

zelf had ik de Brigietjes maar nadat ik bij een ander de Maculata's had gezien wist ik dat ik een fout had gemaakt :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Rasbora galaxy

Bericht door karinD »

Ik vind ze allebei erg mooi, maar ik wilde eerst voor de Brigittea gaan omdat die net wat feller gekleurd zijn en je ze dus wat beter ziet. Maar mijn man werd helemaal verlieft op de Galaxy toen die hem zag, en vond de Masulata mooier dan de Brigittea.
Dus wordt het zeer waarschijnlijk de Maculata, mij maakt het niet heel veel uit welke van de 2 en zo heeft manlief ook nog wat over de bak te vertellen 8)
Bijkomend voordeel is, dat de dierenwinkel de Maculata gewoon altijd heeft en de Brigittea had ik moeten bestellen.

Hoeveel Maculata's kan ik er ongeveer in kwijt?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Rasbora galaxy

Bericht door Rita M »

Aaaaah

ik zie nu pas dat je het over een nanobakje hebt :mrgreen:
ik ben geen voorstander van visjes in zo'n heel klein bakje eerlijk gezegd maar als je dat toch wilt zou je er wel een stuk of 12 in kwijt kunnen hoor, ze zijn erg klein.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Rasbora galaxy

Bericht door karinD »

Ok, dank je wel.
Ik las dat deze vanaf 40 cm kunnen, anders had ik ze niet als optie genomen

Zie nu ook ergens dat de Galaxy's pas vanaf 50 cm kunnen, dus dat is niet eens een optie ;)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Rasbora galaxy

Bericht door Rita M »

Weet je wat het is (in mijn optie natuurlijk)
het kan vast allemaal wel maar zou je het moeten doen?

In veel landen zie je bv mooie vogeltjes in een klein kooitje zitten en met wat geluk kunnen ze nog van 1 stokje naar een ander huppen maar vaak is dat al meer ruimte dan ze hebben. Is dat nu echt hoe we dieren moeten houden?

Ik ben ook gek op vogeltjes en toen ik klein was had mijn vader een grote voliere in de huiskamer van 1m breed en 2.5 meter lang tot aan het plafond waar mijn moeder dagelijks met de bezem inging om de vloer aan te vegen. Ik zou dat geweldig vinden maar omdat ik geen ruimte heb voor een hele grote voliere heb ik dus geen vogeltjes. Ik zou nooit een kanariefantje in een kooitje stoppen.

Van de week was ik ff wat drinken voor we naar een restaurant gingen en daar stond een heel groot sierglas met daarin een goudvis, gruwelijk!!

Wat mij betreft dus alleen garnalen en slakken in een nanobakje en hele kleine visjes vanaf 60 cm.
Nopgmaals, dit is puur persoonlijk!!!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Rasbora galaxy

Bericht door karinD »

Ik deel je mening helemaal met dieren niet in een te kleine ruimte houden. Maar ik lees op eigenlijk alle sites over deze vis, dat ze het goed doen vanaf 40 cm. Ik ga er dan van uit, dat ze goed geobserveerd zijn in verschillende maten aquaria, en dan ook door verschillende mensen.
Bovendien zijn de meeste aquaria van 40 cm breed, zo'n 25 cm diep en hooguit 30 liter. De mijne is 2x zo ruim, want hij is ook nog eens 40 cm diep (en hoog ook 40 cm). Ze hebben daardoor dus veel meer ruimte als in de gemiddelde 40cm bak en zelfs meer water dan in de gemiddelde 60cm want die zijn vaak maar 54 liter.
Ik heb begrepen dat het geen banentrekkers zijn zoals bijvoorbeeld de tetra, dus dat ze daardoor met net zo veel water in minder breed wel gewoon goed kunnen leven.

Maar inderdaad, ieder zijn eigen mening :lol:
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

MC.
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 aug 2012 20:44
Locatie: Culemborg

Re: Rasbora galaxy

Bericht door MC. »

Vandaag even wezen kijken, zijn 5 € per stuk. Vind ik toch vrij veel voor een visje van dit formaat.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Rasbora galaxy

Bericht door karinD »

De Galaxy? Dat vind ik duur! Hier bij het tuincentrum verkopen ze ze voor 2,50 stuk.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

MC.
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 aug 2012 20:44
Locatie: Culemborg

Re: Rasbora galaxy

Bericht door MC. »

Was bij de rifwachter in Hilversum

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Rasbora galaxy + Boraras Maculata

Bericht door Rita M »

die staat inderdaad bekend als erg duur, google maar eens op diervoeder Ronald daar zie je leuke prijzen en voor 5 euro thuis bezorgd.

Plaats reactie

Terug naar “Karperzalmen en barbelen”