Massale kardinaaltjes sterfte!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Laurens »

Ik heb problemen met mijn kardinaaltetra's! :cry:
Ik heb sinds december dus die beestjes, en ze gaan dood! Eerst had ik er tien, toen negen, toen acht, toen zeven, toen weer tien (nieuw gehaald), toen negen, toen acht, toen zeven, toen zes! Heb ik filterturf der'in gegooid, en toen geen dooien meer... Maar nu zijn mijn waterwaarden dus:
  • KH 11
    GH 12
    PH 7,7
    nitriet < 0,3 mg/l
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Rob Bosman »

Niet echt verwonderlijk natuurlijk.
De oorsprong van kardinaaltjes is in het Amazone gebied, als je dan ook weet dat kardinalen niet of nauwlijks gekweekt worden is het dus allemaal wildvang. Jou water is meer geschikt voor malawi dan voor zuid-amerikanen te hard en je ph te hoog, verder zijn je nitriet waarden dodelijk hoog.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Kees »

Inderdaad niet de beste waardes, zou in ieder geval flink verversen om je nitriet omlaag te halen.
Is je filter wel in orde en hoe is die opgebouwd?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Kevin »

Inderdaad met spoed verversen en proberen die nitriet naar 0,00 te brengen of in ieder geval een stuk lager dan hij nu is, vanaf daar kan je dan verder gaan kijken.

Is er verder nog iets te zien aan de vis?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Rob Bosman »

@Kevin, het water is zo wie zo veels te hard voor kardinalen.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Kevin »

In winkels worden ze toch ook op leidingwater gehouden, gaan ze echt niet dood van hoor. zachter water zou beter zijn ja. Ik denk dan nog eerder aan de neon ziekte als het niet aan het nitriet ligt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Rob Bosman »

Denk dat een dierenwinkel heus wel rekening houdt met de hardheid een discus bij de LFS zit heus niet op deze waarden. dit is malawi water!! Als je zijn bericht leest dan lees je ook dat na het toevoegen van turf het beter ging, daaruit mag je al het eea concluderen A) het water is nog harder geweest B) de Ph nog alkaliser.
Denk dan ook niet dat dit te maken heeft met de neon ziekte.

Mijn advies is: ga eerst is kijken of er geen kalkhoudende/afgevende stenen of slakken huizen of dergelijke decoratie in de bak zit. Dus alles wat kalk heeft verwijderen.
ten 2e daarna een aantal keren flink verversen tot dat je No2 iig 0,0 - 0,05 is.
Als er geen kalkhoudende voorwerpen meer in de bak aanwezig zijn zal je zien dat de hardheid gaat dalen en je Ph zich stabaliseerd richting de 7

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Laurens »

Filter:
Sera Biofibres
Sera super peat
Standaard filterwatten
Tetra tec "kraaltjes"

Ph moet ik nog meer turf voor gebruiken.
Hardheid wil ik wel omlaag maar hoe? Ik heb er nu wel een schelp in liggen, ik dacht: dat doen heel veel mensen, echter vooral bij Tanganyika wat verschrikkelijk hard is.

Overgebleven tetra's zien er prima uit. Echter de eerste twee waren doodgegaan aan witte stip. Eerst verdwenen ze steeds, ik vond niks terug (behalve die halve in mijn filter :? ) , maar uiteindelijk zag ik er een op de bodem liggen terwijl er een vrolijk slurpende oto overheen kroop.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Rob Bosman »

Schelpen geven kalk af en maakt je water hard en je pH gaat dan ook omhoog.

Een neon tetra is geen malawi of Tanganyika, deze vissen komen uit het amzone gebied en willen gewoon wat zachter water hebben. Dus alles wat kalk afgeeft moet je uit je bak halen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Laurens »

Na een paar tips van jarik heb ik gehoord:
1. dat de maansteen eruit moet -->
-Dh /-Kh
2. dat daarvoor in de plaats mooi een stuk kienhout kan -->
-Ph
3. dat ik mijn water nu echt nodig moet verversen -->
-Nitriet
4. dat "die ene planten van de vivariumbeurs * " bij hem ook gingen rotten, bij mij ook dus die gaan eruit -->
-Nitriet
Dan maar eens kijken hoever ik kom.... Wel jammer van die maansteen, leuk spul. :

Doorverwijzing: http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=9&t=3284

* Volgens mij is dit hottonia inflata, op deze manier groeit hij: Bij mij hebben ze altijd een knop aan het uiteinde, deze vouwt zich verder open en groeit weer aan van binnenuit. en ongeveer 2 cm vanaf de knop rot hij compleet weg... als de plant groeit, wordt het rotte gedeelte ook groter. Het is een wat vage uitleg, maar je snapt het wel zodra ik de camera heb gevonden. Al die moeders moeten natuurlijk ook altijd weer opruimen...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

little_star_orion
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jan 2010 10:15

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door little_star_orion »

Deze topic is a wat ouder, maar ik wil graag even wat toevoegen.

Vraagje, wordt er leidingwater gebruikt? En zo ja dan kun je op internet de waterwaarden vinden van het leidingwater. Ik woon in een gebied met lage hardheid, dus prima voor de kardinaals. Ik heb ze dan ook al geruime tijd en de oudsten zijn al 3 jaar en doen het nog prima.
Als het water te hard is kun je regenwater toevoegen. Dit is namelijk het soort water waar de kardinaals in nature ook zwemmen, regenwater is erg zacht en ook enigszins neutrale tot misschien wat zure pH. Een pH van 7 of minder.In de winkel is een product verkrijgbaar dat pH- heet. Dit toevoegen aan water zal ook de pH verlagen.

De neonziekte is uit te sluiten door de vissen te bekijken en voornamelijk hun kleur. Is de kleur bleek dan kan het gaan om ziekte. Zijn de kleuren mooi helder rood en iridiserend blauw dan is de kans op ziekte kleiner. Zieke vissen zijn namelijk bleek en moeten zo snle ogelijk uit het aquarium gevangen worden, om kans op infectie van de rest te voorkomen.

Ook veel water planten zal een goed effect geven, die zorgen weer voor de opname van voedingsstoffen die eventueel voor vissen in te hoge concentraties slecht zijn. Snel groeiende waterplanten zijn daarvoor zeer geschikt. En zorg voor een goede bacteriepopulatie, er zijn soorten speciaal verkrijgbaar die nitrieten omzetten en zo je water schoon houden.

groetjes Sandra

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Massale kardinaaltjes sterfte!

Bericht door Laurens »

Ik hebrg zacht water in Soest 6.8 ofzo dacht ik... het gaat beter nu ik meer water ververs gelukkig :lol:
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Plaats reactie

Terug naar “Karperzalmen en barbelen”