Vijvervraagjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Vijvervraagjes

Bericht door karinD »

Wij willen in onze tuin een vijver. Liefst willen we daar ook vis in, goudvissen zou leuk zijn maar ik weet niet of de vijver daar groot genoeg voor kan worden dus zat ik anders te denken aan de goudelrits. Maar ik kan voor beide vissen niet de info vinden die ik zoek. Dus ik heb een heel rijtje vragen.
Hoe diep moet de vijver zijn voor deze vissen? De info die ik tegenkom is verschillend, varierend van 50 cm tot een meter. 50 cm geloof ik niet, dat lijkt me te ondiep voor de winter.
En hoe groot moet een vijver minstens zijn voor een schooltje goudvissen en hoe groot voor een schooltje goudelrits? Voor een aquarium weet ik dat er voor 1 enkele goudvis 100 liter water aangehouden wordt, en 50 liter erbij per extra vis. Is dat voor een vijver ook zo? Of moet dat meer zijn ivm eventueel vorst in de winter?
Als de vijver eenmaal klaar is, hoe kan ik dan het beste filteren?
En hoe voorkom ik dat reigers en katten de vijver leegvissen? Mijn vader heeft een heel netwerk overheen staan op een halve meter hoogte maar dat vind ik absoluut niet mooi. Is het hoog genoeg om een net over het water te spannen of gaan reigers daar toch nog tussen staan?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Vijvervraagjes

Bericht door riny »

Hallo KarinD,

Ik zou een vijver minimaal 80 tot 100 cm diep maken. Niet het hele stuk hoeft zo diep te zijn, maar een gedeelte zou ik wel zo diep maken. Mijn eigen vijver is 1.2 mtr diep.

Voor elritsen heb je maar een kleine vijver nodig. Maar hoeveel water precies, geen idee. Ik durf daar geen nummer aan te hangen. Maar dat geldt ook voor de goudvis. Die honderd liter per vis, is voor mij een minimum. Ik kies liever nog voor veeel meer liters. Zelf heb ik in mijn vijver een beperkt aantal vis in (diverse soorten), juist omdat dit er meer kunnen worden (jongen) en omdat ik dan niet snel problemen krijg met alg en dergelijke problemen. Ik kies voor aquarium en vijver altijd voor een redelijk beperkte belasting.

Een vijver hoeft niet altijd gefilterd te worden. Maar dan moet je wel voor veel planten kiezen. Vooral de zuurstofplanten (onderwaterplanten) zijn dan erg belangrijk. Verder zijn dan moerasplanten (die deels onder water staan, vaak aan de rand van de vijver) ook belangrijk. Samen 'filteren' ze dan de vijver. Filteren kan ook met een eenvoudige oeverfilter met een pomp in de vijver. Dat zijn vaak makkelijke filters voor starters.

De reiger en kat helemaal voorkomen bij de vijver is lastig. Maar met veel zuurstofplanten en eventueel een lelie, hebben de vissen veel schuilmogelijkheden. Vangen wordt dan moeilijk. Verder kun je er ook voor zorgen dat deze roofdieren niet makkelijk bij je vijver kunnen komen. Veel stenen langs de rand bijvoorbeeld, of veel planten, maken het hun lastig. Netten vind ik ook niet mooi en gebruik ik nooit.

Succes en in de toekomst alvast veel plezier.

Zo kan het bijvoorbeeld:
Afbeelding
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vijvervraagjes

Bericht door amber98 »

Ik ben het eens met Riny. Ik zou voor goudvissen inderdaad ook echt 100L per vis rekenen, liever nog meer inderdaad voor nageslacht. Met goudelritsen zit je dan dus beter. De liters waar jij het over hebt, lijken meer op de standaarden voor sluierstaarten, die het vrij moeilijk hebben in de winter buiten. Gewone goudvissen worden groter en zwemmen veel meer.

Plaats reactie

Terug naar “De Vijver”