zwembad ipv vijver/aquarium?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door Loraine »

De titel klinkt mss vaag, maar ik zag net op youtube iemand die Intex zwembadjes gebruikt voor sluierstaarten.
Het gaat om zwembaden van 120x120x30cm.
Nu bedacht ik me dat zoiets mss wel leuk is voor in de tuin (vanaf mei tot zeg oktober), wel met een net oid eroverheen ivm mijn katten en desnoods zou het nog wel in mijn slaapkamer of schuur passen om de winter te overbruggen (anders grote speciekuip ofzo), enige probleem is dat ik in de schuur geen stroom heb voor een pomp/filter en ook geen verlichting.

Maar is zoiets eigenlijk wel geschikt?
Of liever in een grotere/hogere maat?
In de tuin heb ik er genoeg ruimte voor, evt dat ik met wat sparen achterin de tuin een klein vijvertje kan aanleggen (denk 2x1m, mss iets ruimer), die plek heeft weinig direct zonlicht, veel schaduw, moet alleen verlengsnoer regelen dat tot achterin de tuin komt maar zal vast met zo'n haspel oid en evt een opbergbox om de boel waterdicht in op te bergen wel te doen zijn.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door tobyderks »

Ik denk dat qua materiaal het prima gaat. Maar hou in gedachte dat Jennifer (ten minste ik neem aan dat je dit bij solid gold aquatics zag 😉) in Florida woont, daar is het klimaat compleet anders. Dus of dat hier ook te realiseren is weet ik niet, maar dat kan amber je wel vertellen. Ik denk wel dat zo'n zwembad redelijk makkelijk kapot gaat als je het te lang laat staan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door Loraine »

Had het idd bij solid gold aquatics gezien. ;)
En ik zag idd dat ze in Florida woont (en daarvoor in Minnesota geloof ik), vandaar dat ik ook bewust mei-oktober noemde ivm de temperaturen (minder kans op nachtvorst enzo) en evt verder binnen/in de schuur.
Wat mij vooral ook deed twijfelen is de hoogte van de zwembadjes, zeker icm mijn katten waarvan ik nog niet weet hoe die gaan reageren, maar ook daarom dacht ik aan een net, evt icm een rooster van betongaas ofzo.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door tobyderks »

Er zijn ook hogere badjes. Mijn broertje heeft afgelopen zomer gepoedelt in zo'n zelfde soort badje van 80 cm hoog. Deze was echter wel 3 meter bij 2 meter😂😅. Maar zo zou je even kunnen googlen naar iets hogere badjes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door Loraine »

Klopt, die was ik ook tegengekomen en zou prima in de tuin passen maar dan staat het niet beschut en ben ik mijn halve tuin kwijt. :lol:
Oké, beetje overdreven aangezien mijn tuin zo'n 6x6m is maar ik 'mis' al een hoek omdat daar een schuur staat van 2x2m, mss iets groter.
Maar mss dat ik zelf een frame kan maken, alleen nog ff bedenken hoe.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door tobyderks »

Ja je kan ook zelf iets fabriceren. Misschien met pvc buizen en zo'n zeil die ze voor vijvers/zwembaden gebruiken. Ik weet alleen niet of die pvc buizen t gewicht kunnen houden, zo technisch ben ik niet 😂

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door Loraine »

Pvc-buizen mss niet, maar van die metalen buizen bijv voor leidingen wel gok ik.
Maar kwam net met google een intex tegen die iets beter te behappen is qua maat:
https://www.google.nl/shopping/product/ ... psQ8wII8QI
Deze zou evt achterin de tuin passen, moet ik wel eerst even egaliseren en het dekzeil eronder leggen ivm evt scherpere dingen in de grond.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door Loraine »

Dit zou dan de plek zijn waar het bad kan komen te staan, naast de schuur.
Ik gok dat dat stuk zo'n 2,5x1,5-2m is.
De foto is eind april/begin mei gemaakt, midden/eind vd middag om een beeld te geven van de hoeveelheid zon op dat stuk.
's morgens is het enkel schaduw op dat stuk, er valt dus enkel 's middags en 's avonds direct zonlicht op en het is een vrij beschut gedeelte vd tuin.
Afbeelding
Ik speel met het idee om tzt een vijver te maken hier, evt met een stukje van het betegelde erbij maar dat wordt even sparen en een handig mannetje regelen die me ermee wil helpen.

Overigens als dit met de Intex zwembaden mogelijk is vervallen de geplande aquaria of gaan ze op zijn minst op de langere baan.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door amber98 »

De hoogte is voor sluierstaarten geen probleem. Echter zullen de katten wel gemakkelijk de vissen eruit kunnen halen (hebben de katten van de buren hier gedaan, mijn vijver staat helaas voor de 3e keer leeg) Echter moeten ze wel naar binnen in de winter, met filter en licht. Hetzelfde blijft als je voor een vijver kiest, sluierstaarten moeten in de winter naar binnen of je vijver moet minimaal 150cm diep(!) Worden. Er moet 50L per vis gerekend worden, ook als ze overwinteren in de garage. Gezien de maten, zou de vijver niet geschikt zijn voor gewone goudvissen. Je zal dus andere vissen moeten gaan houden dan.

Een idee wat ik ooit had:
IBC tank kopen via marktplaats, het plastic aan de bovenkant open knippen, klimop door de tralies laten groeien voor een mooiere uitstraling. Op marktplaats staan veel gereinigde IBC tanks voor meestal maar 50 euro. De tanks zijn 1000L en met een goed filter is er dus plaats voor max 20 sluierstaarten (liever iets minder). + ze gaan heel lang mee, het zwembadje zul je regelmatig moeten vervangen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door Loraine »

Bedankt voor je reactie.
IBCtank wordt lastig, tenzij ze aan huis bezorgd worden want heb geen eigen vervoer en gok dat zo'n tank alleen al qua gewicht niet op mijn fietskar past.

Regelmatig vervangen vh zwembad als in jaarlijks of vaker?
Evt optie is nl om zo'n 120x120x30cm zwembadje in het najaar in mijn slaapkamer op te zetten, dan is er iig daglicht en de pomp kan er ook gewoon aangesloten worden.
Ook zijn ze dan veilig voor de katten, aangezien die niet in mijn slaapkamer mogen ivm allergie.
Dan zou ik volgend jaar evt een vijver kunnen gaan graven en in de winters een zwembadje gebruiken.
Enige nadeel is dat het zwembadje dan vlak bij de verwarming staat, deze gaat enkel aan bij stevige kou waarbij ik mijn nest uit bibber, zou het helpen als ik oude (platte) verhuisdozen tussen de verwarming en het zwembadje zet?
Ik heb ook een speciekuip maar die is veel te klein (45l meen ik), zou hooguit voor tijdens het schoonmaken of van/naar de vijver transporteren gebruikt kunnen worden, idem voor het babybad of de nog aan te schaffen blauwe schelp. ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door amber98 »

Soms leveren bedrijven wel, vaak voor meerprijs. Ik denk dat een zwembadje wel een zomer buiten en een winter binnen moet overleven. Je moet er dus wel rekening mee houden dat je ook in de vijver maar het maximaal aantal vissen zet die ook in het badje 50L per vis hebben. ;) dat de verwarming aanstaat, is geen probleem voor de vissen denk ik. Je krijgt echter wel een zeer hoge luchtvochtigheid in je kamer.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door Loraine »

Hoge luchtvochtigheid is geen probleem. ;)
Desnoods zet ik een hor tussen mijn deur en het traphekje zodat het vocht een beetje weg kan en het raam kan ook op een tochtkiertje.
Zolang het beddengoed niet klam wordt of schimmelt gaat dat wel goed komen en anders moet ik een andere oplossing zoeken.
Ik zat eraan te denken om het maximale aantal vissen te baseren op die 120x120x30cm, dan zit ik iig safe mbt het overwinteren.
's Zomers hebben ze dan heel veel ruimte omdat het zwembad wat ik dit jaar wil kopen 220x150x60cm is.
Zit ik safe als ik zeg dat 10-12 de max is voor 120x120x30cm?
Ik ben echt heel slecht in het berekenen vh aantal liters nl. :oops:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door amber98 »

Het badje van 120x120x30 is in totaal 432L. Aangezien je hem niet tot de rand kan vullen, kun je het beste rekenen met 400L. 50L per vis dus je zou maximaal 8 sluierstaarten kunnen houden (wel de echte sluierstaarten, geen gewone goudvis/schubunkin/koi etc) In de zomer hebben ze dan prima ruimte om te groeien. Het zullen behoorlijke joekels worden met zoveel liters per vis en voortdurend levend voer. (Muggenlarven krijg je altijd buiten)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door Loraine »

Bedankt, dan hou ik het op maximaal 8 maar zeer wsl 5-6. ;)
het is ook zeker niet de bedoeling dat er 'gewone' goudvissen ofzo in komen maar sluierstaarten (of varianten ervan zoals de oranda), al zag ik bij solid gold aquatics een sluiersoort die de bouw heeft van een goudvis en een dubbele staart, zij heeft er 2 van, Waki en nogwat meen ik.
Maar gewone sluiers zoals je in de LFS ziet zijn meer dan goed voor mij, zolang ze maar gezond zijn. ;)

Bedacht me net dat mijn moeder een geel 120x120x30cm zwembadje heeft van Intex, dus gelijk geappt of zij er nog wat mee doet of niet.
Mocht hij nog goed zijn en ze doet er niets meer mee dan vraag ik of ik hem mag hebben, issie stuk of wordt hij nog gebruikt dan koop ik er zelf een.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: zwembad ipv vijver/aquarium?

Bericht door amber98 »

Helaas zijn verschillende vissen die zij had (!) Niet hier verkrijgbaar.

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”