Vis word gepest?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MichelleHeij
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jun 2016 12:56

Vis word gepest?

Bericht door MichelleHeij »

Hallo allemaal!

Ik heb twee sluierstaarten in een bak van 220 liter, hier zijn vandaag nog twee sluiers bijgekomen omdat mijn eerste twee elkaar steeds aan het "pesten" waren, hard achter elkaar aan zwemmen, tegen elkaar aan zwemmen en met hun bek tegen de zijkant van de andere vis. Ze hebben allebei sinds gister en een aantal dagen geleden paaipukkels op hun kiewen Nu heb ik op aanraden van de dierenwinkel twee vissen erbij gezet en dit ging de hele ochtend goed. Echter nu "pesten" mijn twee vissen die ik al eerder had de nieuwe,grotere, vis. Is dit nu echt pesten of is dit iets van paaigedrag? Ik heb hier niet veel verstand van maar het ziet er erg sneu uit. :?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vis word gepest?

Bericht door amber98 »

Dit is niet pesten, maar zoals je zelf aan aangeeft paaigedrag. Kan er behoorlijk ruw aan toe gaan. Soms zelfs zo erg dat een vrouwtje bezwijkt door continue mannen achter haar aan te hebben. Dat ze het meest achter de grootste aanzitten, is logisch te verklaren. Deze heeft namelijk de grootste buik, wat mannen zien als het meest vruchtbaar (lijkt alsof ze eitjes heeft) Dit is ook een van de dingen waardoor de combinatie enkelstaarten met sluiers afgeraden word, de enkelstaarten (gewone goudvissen) denken altijd dat de sluiers eitjes hebben en zijn sneller) Het beste is om in verhouding veel meer vrouwen dan mannen te hebben, maar dit is in aquariums vaak erg moeilijk en zeker in kleine aquariums zoals jij hebt. (het is vaak ook moeilijk zichtbaar) De vissen die paaipukkels hebben, zijn mannen. Veel planten kunnen ervoor zorgen dat ze af en toe voor elkaar kunnen vluchten.

Hou er wel rekening mee dat je aan de max zit wat vissen betreft en er niet nog meer bij gaat halen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MichelleHeij
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jun 2016 12:56

Re: Vis word gepest?

Bericht door MichelleHeij »

Bedankt voor je reactie, ik heb twee sluierstaarten met een enkele staart en die zitten inmiddels achter beide sluierstaarten met dubbele staart aan. De grootste heeft inderdaad een hele bolle buik, ik zal proberen hieronder nog een foto van ze te plaatsen. Kan ik ze zo laten gaan of kan ik de nieuwe vis beter terugbrengen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MichelleHeij
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jun 2016 12:56

Re: Vis word gepest?

Bericht door MichelleHeij »

4966
4965
4964

De oranje heb ik er twee van dit zijn de "pesters"
De zwarte word nu het meest lastiggevallen en is ongeveer net zo groot als de oranje.
De gevlekte is de grootste en word nu al wat meer met rust gelaten

Ze hebben planten en decoratie waarachter ze zich kunnen terugtrekken maar ook daar worden ze achtervolgd

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vis word gepest?

Bericht door amber98 »

De gewone oranje zijn helaas geen sluierstaarten Alle enkelstaart zijn gewone goudvissen. Meerstaartige zijn sluierstaarten (in de meeste gevallen zijn het dubbelstaarten) de vissen die jij hebt zijn vergroeide gewone goudvissen. (Dit kan al in de winkel of zelfs bij de leverancier gebeurd zijn) gewone vissen vereisen echt ongeveer een 3m om sprintjes te trekken en 200L per vis.

Het beste wat je nu kunt doen, is de enkelstaarten aan iemand geven met een vijver. Ze zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor Aquariums. ;) De echte sluierstaarten kun je wel houden en er eventueel 1 of 2 bij halen mocht je dat willen. (Hoewel 2 op 220L ook een mooi aantal is zodat ze veel ruimte hebben om te groeien)

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”