goudvissen van Amber

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

goudvissen van Amber

Bericht door amber98 »

Hoii,
daar ben ik weer met een topic. Ik wist niet goed waar ik het moet plaatsen dus doe het maar hier. Ik wil via dit voornamelijk zelf terug kunnen kijken hoe mijn visjes groeien enzo.
ik heb 3 sluiers in een vijverbak zitten samen met nog 3 enkelstaarten. Eigenlijk zitten ze te klein door de enkelstaarten daarom moet ik veel verversen. Het is een bak van 400L, 150cm lang. Het is een voorgevormde rechthoekige bak met daaromheen een laag isolatiemateriaal en dan een zelfgemaakte ombouw met steigerhout.
Waarschijnlijk zet ik morgen de 3 sluiers om naar een speciekuip die in de garage komt te staan omdat ik de bak niet diep genoeg vind voor sluiers te laten overwinteren. De 3 enkelstaarten blijven wel erin en er komt waarschijnlijk een ijs vrijhouder of noppenfolie overheen te liggen. De bak staat op een plek waar haast geen wind komt dus ik hoop dat ze het overleven. De speciekuip voor de sluiers deze winter is 100L. Dus dat word weer veel ververs haha

Ik heb de sluiers een paar maanden geleden gekocht en toen handfotos gemaakt. Morgen maak ik weer handfotos om te zien of ze gegroeid zijn en plaats alle fotos dan hier

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: goudvissen van Amber

Bericht door Linda »

Lijkt me leuk om te zien hoe ze groeien :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: goudvissen van Amber

Bericht door amber98 »

Hier alvast de handfoto's van toen ik ze in de vijver heb gezet. morgen de nieuwe handfoto's maken:
George (had geen zin om te blijven liggen vandaar even een net eronder, eigenlijk een veel te ruw net, maar vang ze toch gewoon met mijn handen dus gebruik het nooit)
Afbeelding
Wiggles
Afbeelding
Ebony (was al best vergroeid in de winkel, kon het niet laten om haar te laten zitten)
Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: goudvissen van Amber

Bericht door Linda »

Oh dát bedoel je met handfoto's! :mrgreen:
Wat een dotjes!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: goudvissen van Amber

Bericht door amber98 »

Haha ja, dan kun je goed zien hoe groot ze zijn aangeizen het steeds dezekfde hand is (en kun je zelf inschatten) word door veel sluierstaart houders gedaan en ook zo genoemd, had er niet bij stik gestaan dat jullie het misschien niet snapten haha

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: goudvissen van Amber

Bericht door stefan99 »

Wiggels en ebony zijn best schattig.
Snap wel waarom ze verkocht worden voor in 'aquaria' .... :cry:
En vooral dat mensen erin trappen
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: goudvissen van Amber

Bericht door amber98 »

Ze zijn ook erg schattig en ze zwemmen heel grappig door de sluierstaart.
Heb even gekeken en de foto's zijn gemaakt op 8 augustus. We zijn dus bijna 3 maanden verder

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: goudvissen van Amber

Bericht door amber98 »

6 november:
George
Afbeelding
Afbeelding
Wiggles
Afbeelding
Ebony (dit keer bleef die niet goed liggen haha)
Afbeelding

Heb ze nog niet over kunnen zetten. Was pas om 5 uur thuis van school en heb wat gevist opzoek naar de meters hoornblad wat ik erin had gedaan, maar hier was haast niks meer van te vinden en ik heb echt planten nodig. Winkels waren uiteraard niet meer lang genoeg open. Morgen dus maar even opzoek of ik nog ergens hoornblad kan krijgen en anders waterpest ofzo. Aangezien ik toch bezig was met de vijver, ook maar even snellehandfoto's gemaakt. Morgen zal ik betere foto's maken. Ze zijn zo te zien al behoorlijk gegroeid :D

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: goudvissen van Amber

Bericht door Linda »

Ze zijn zeker al gegroeid!

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: goudvissen van Amber

Bericht door stefan99 »

Die krijgen genoeg te eten :mrgreen:
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Vinanda
200-400
200-400
Berichten: 205
Lid geworden op: 05 sep 2015 21:43

Re: goudvissen van Amber

Bericht door Vinanda »

Wat een schatjes :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: goudvissen van Amber

Bericht door amber98 »

Jazeker. In het begin voerde ik ze 4 a 5 keer per dag. Inmiddels nu het wat kouder is, nog maar 2 keer per dag. Daarbuiten zullen ze meegeholpen hebben met hoornblad eten en er zijn natuurlijk heel erg veel beestjes in een vijver te vinden :mrgreen: als ze binnen staat worden ze weer wat actiever en kan ik ze weer meer gaan voeren zodat ze lekker groot en mollig worden haha

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: goudvissen van Amber

Bericht door amber98 »

Vandaag de 3 sluiers omgezet. Heb 3 bosjes waterpest erin gedaan en een zuurstofpompje erin gedaan. De waterpest dreef direct boven natuurlijk (hoornblad doet dat niet) dus heb ze allemaal aan de onderkant onder 2 kleine maaskeien vast gelegd.Visjes hadden geen zin om zich te laten pakken vandaag, maar is toch gelukt. De enige die zich liet pakken vandaag was Lola, een van de enkelstaarten. Had heb maar even in de emmer gedaan want hij zorgde ervoor dat ik de andere niet te pakken kreeg.
Lola, vrij klein gebleven mannelijke komeetstaart Shubunkin van ongeveer 3 jaar. Heeft een "nemovinnetje" maar is nog altijd razendsnel:
Afbeelding
George
Afbeelding
Afbeelding
Wiggles
Afbeelding
Afbeelding
Ebony
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet niet heel veel, maar hier hun winterverblijf
Afbeelding
Heb 30l vijverwater erin gedaan, vandaar het groene water en daarna 70L kraanwater. het water staat ongeveer 4cm onder de rand. Netto 100L wat wil zeggen zo'n 33L per vis. Dat is 17L minder dan het minimale maar aangezien het vrij koud water is en ik veel ga verversen, moet het wel gaan. In het voorjaar weer lekker naar buiten.

Ik hoop dat de 3 enkelstaarten, Lola, Mr. Grey en Shark de winter overleven. Mocht dat niet het geval zijn,komen er alleen nog sluierstaarten bij. Eigenlijk is de bak te klein voor enkelstaarten (niet lang genoeg en qua liters maar plaats voor 2 enkelstaarten) Terwijl deze bak 50cm langer dan het minimale is voor sluiers en qua liters groot genoeg voor maximaal 8 sluiers met 50L per vis.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: goudvissen van Amber

Bericht door amber98 »

Hier een duidelijker foto van eerst:
Afbeelding
Ze dreven steeds los
Afbeelding
Dus de planten vast gebonden aan de stenen
Afbeelding
Hoop dat ze blijven zitten

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: goudvissen van Amber

Bericht door amber98 »

Plantjes blijven netjes zitten en de visjes vermaken zich. Met bladeren uit de vijver vissen zat opeens Mr. Grey in het net. Hierbij dus even hand foto's
Mr. Grey is ook een mannelijke komeetstaart Shubunkin van ongeveer 20cm in totaal. Hij is mijn lieveling en ik hoop heel erg dat hij de winter overleeft. Helaas zijn bovenvin niet zichtbaar, die heeft een prachtige golvende vorm.
Afbeelding
Afbeelding

De enige die jullie nog niet hebben gezien is Shark, een gewone mannelijke oranje goudvis met witte omranding aan de vinnen, vrij hoog gebouwd. Eigen kweek van het voorjaar 2013. Van hem heb ik nog geen foto's. Misschien dat hij zich binnenkort eens laat vangen, maar denk het niet dus dan laat ik hem maar. Ik schat hem op een 25cm totaal en dus nog niet uitgegroeid.

Voor zover ik kan zien, zijn alle vissen mannelijk. De 3 enkelstaarten zijn 100% zeker mannen. De sluierstaarten zijn waarschijnlijk ookmannen, maar misschien zijn ze nog wat klein om het te zien.

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”