Corydoras zwemt op en neer

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Evaavd
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2021 18:31

Corydoras zwemt op en neer

Bericht door Evaavd »

Hi allemaal,

Een tijd terug heb ik een bericht geplaatst dat het helaas niet zo goed ging met alle vissen in mijn aquarium. De tetra's overleden allemaal tegelijkertijd en ook een aantal corydoras overleden. In heb nu nog een panter (zo een gestipte) en een panda corydora. De gestipte is heel relaxt, zit op de bodem en de blaadjes en lijkt helemaal oké. De andere zwemt driftig op en neer langs het glas, echt al meerdere dagen. Hij zwemt onophoudelijk heen en weer in een soort rondjes van de bodem naar de bovenkant. Echt onophoudelijk! Hij lijkt ook te verkleuren, naar een soort geel.

De waterwaarden zijn goed.

Ik heb dus 2 corydoras en een aantal garnalen, verder zit er op dit moment niks in mijn aquarium. Ik weet dat corydoras eigenlijk in grotere groepen horen, maar op dit moment durf ik er geen bij te doen omdat het de vorige keer zo mis ging.

Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat ik kan doen om hem te helpen? Hoor het graag!!

Met vriendelijke groet,
Eva

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Corydoras zwemt op en neer

Bericht door Muppet1987 »

Verstandig om de vissen niet aan te vullen nu. Hoe lang heb je de cory die zo heen en weer zwemt? Als je hem nog niet zo lang hebt, is dat normaal gedrag. Gaat vanzelf over. Dat hij geel kleurt is natuurlijk wel een beetje gek. Eet hij wel?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Corydoras zwemt op en neer

Bericht door amber98 »

Hoeveel stroming heb je? Corydoras happen lucht om eten te kunnen verteren en als de stroming te sterk is haalt zeker een kleine panda in wat hogere bakken de oppervlakte niet. Of heb je misschien de hele oppervlakte bedekt met drijfplanten, dan lukt het ook niet om lucht te happen.

Gebruikersavatar

yosta
0-200
0-200
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 dec 2021 23:50

Re: Corydoras zwemt op en neer

Bericht door yosta »

pH NO2 NO3 KH etc. zijn niet zo belangrijk als de meeste mensen je doen geloven, Volwassen vissen kunnen een grote variatie hebben. Het totale aantal bacteriën in je water zijn van veel grotere invloed, zeker op het immuun systeem van je vissen. Veel voorkomende oorzaken zijn te klein filter voor het aantal vissen, aquarium niet voldoende gerijpt, slechte beluchting, dooie vissen en rottende planten.

Neon tetra's hebben echt water nodig met zo min mogelijk bacteriën.

https://aquariumscience.org/index.php/4 ... -bacteria/

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Evaavd
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2021 18:31

Re: Corydoras zwemt op en neer

Bericht door Evaavd »

Muppet1987 schreef: 05 mei 2022 17:30 Verstandig om de vissen niet aan te vullen nu. Hoe lang heb je de cory die zo heen en weer zwemt? Als je hem nog niet zo lang hebt, is dat normaal gedrag. Gaat vanzelf over. Dat hij geel kleurt is natuurlijk wel een beetje gek. Eet hij wel?
Ik heb de vis nu sinds december dus al wel een tijd. Ik denk dat hij erg gestresst is, maar weet niet zo goed hoe ik dit kan verminderen. Ik doe verder helemaal niks met de bak, om hem zo veel mogelijk rust te geven. Hij lijkt inderdaad goed te eten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Evaavd
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2021 18:31

Re: Corydoras zwemt op en neer

Bericht door Evaavd »

amber98 schreef: 05 mei 2022 17:52 Hoeveel stroming heb je? Corydoras happen lucht om eten te kunnen verteren en als de stroming te sterk is haalt zeker een kleine panda in wat hogere bakken de oppervlakte niet. Of heb je misschien de hele oppervlakte bedekt met drijfplanten, dan lukt het ook niet om lucht te happen.
Ik heb nauwelijks stroming, alleen recht voor het filter, maar verder is het volgens mij een vrij 'stil' aquarium qua stroming. Ik heb ok geen drijfplanten, wel wat planten die de oppervlakte raken (omdat ze omhoog groeien). Moet ik deze snoeien zodat meer oppervlakte vrijkomt voor de corydoras?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Evaavd
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2021 18:31

Re: Corydoras zwemt op en neer

Bericht door Evaavd »

yosta schreef: 06 mei 2022 01:17 pH NO2 NO3 KH etc. zijn niet zo belangrijk als de meeste mensen je doen geloven, Volwassen vissen kunnen een grote variatie hebben. Het totale aantal bacteriën in je water zijn van veel grotere invloed, zeker op het immuun systeem van je vissen. Veel voorkomende oorzaken zijn te klein filter voor het aantal vissen, aquarium niet voldoende gerijpt, slechte beluchting, dooie vissen en rottende planten.

Neon tetra's hebben echt water nodig met zo min mogelijk bacteriën.

https://aquariumscience.org/index.php/4 ... -bacteria/
Dankjewel! Ik durf voorlopig geen neon tetra's meer aan, zeker omdat mijn bak daar te klein voor is (ben ik achter gekomen dankzij verschillende fora over vissen).

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Corydoras zwemt op en neer

Bericht door karinD »

Ik heb toevallig net in je andere bericht over je vraag waarom je tetra's dood gingen geantwoord. Misschien heb je daar iets aan. Ik denk dat er toch iets van een nitrietpiek is geweest waardoor hij zo reageert, dat kan heel snel gaan zonder dat je het merkt met meten. Corydorassen zijn heel gevoelig voor schommelingen in je waterwaardes, dus het kan zijn dat hij daardoor compleet van slag is of zich er beroerd van voelt.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”