Acclimatiseren van nieuwe vissen

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door PatH »

Dag allen,

Misschien is dit topic niet echt nieuw, maar het is iets wat me zeer bezighoudt. Hoe een vis of vissen introduceren in een aquarium vanuit de aquariumspeciaalzaak. Er bestaan natuurlijk verschillende mogelijkheden. Elk heeft zijn "beste" manier waarmee hij/zij het meeste succes heeft. Het is dus geen exacte wetenschap. Maar in dit topic zou ik graag eens de voordelen en nadelen van elke methode willen samenbrengen. Er zijn mensen ( en wel deskundige) mensen die hierin zeer ver gaan. Als voorbeeld geef ik een link waarin dit gebeurt. Ik hoop dat dit de aanleiding kan zijn tot een heel leerrijk topic!

https://www.youtube.com/watch?v=t5mc7cz_VOg

Dank U wel!

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door Muppet1987 »

Ik verstond er in ieder geval niks van...😉 ik heb 4 jaar Frans gehad en ben met vlag en wimpel geslaagd, maar dit ging iets te ver...😬
Anyway, ik hou het zelf wat simpeler geloof ik. Gewoon het zakje in het aquarium hangen en op temp laten komen. Eventueel om de 10/15 minuten wat aquariumwater bij het zakje instoppen. Na ca 3 kwartier de vis(sen) overhevelen met een schepnetje. Nooit het water uit de viszaak in je eigen bak stoppen in ieder geval!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door amber98 »

Hier even op het water voor de temperatuur (als deze teveel gedaald is) en dan direct het aquarium in zonder het water uit de zak. Nooit uitval gehad waarvan ik vermoedt dat het door overwennen zou komen. (Meestal alleen uitval door een ziekte die uitbrak, weken of maanden na het toevoegen)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door tobyderks »

Ik laat de zak ook eerst even in het aquarium drijven voor de temperatuur. Dan de vissen in de bak en het water van de winkel weg. Dit werkt toch het beste. Ik heb wel eens de druppel methode gebruikt, maar nadat er tijdens het overwennen een vis uit het bakje is gesprongen en is overleden, heb ik dit nooit meer gedaan. Wanneer ik garnalen over laat wennen doe ik nog wel eens wat aquariumwater in de zak voor de zekerheid.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door amber98 »

Hier mijn garnalen 1x via druppelen en had de volgende dag veel lijkjes in de bak. 2e keer gewoon er in gegooid en niks aan de hand. Is ook bij mijn garnalen doe ik voortaan ze gewoon in de bak. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door PatH »

Jullie zijn het duidelijk eens met elkaar! Blijkbaar hebben jullie met die methode het meeste succes. Ik had de video even bijgesloten om te wijzen op de gebruikte druppelmethode. De dame in kwestie gaat wel zeer ver hé. Visje erin en na een maand volgende visje maar eerst in quarantainebak. Aan dat tempo leef ik niet lang genoeg meer om ze allen eens samen te zien. :(
Ik zal dus zeker jullie methode volgen. Alleen weet ik niet hoe het gaat als men vele visjes (bvb. mijn 12-tal toekomstige Corydoras) moet overbrengen. Is dit teveel in één maal? En blijkbaar is het beter ze in verschillende zakjes te laten doen. Corydoras schijnen bij stress een bepaald gif af te scheiden dat kan dodelijk zijn. Heeft iemand ervaring met het uitzetten van een redelijk aantal van de soort? Kan ook interessant zijn voor jou Annelies.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door Muppet1987 »

Ik lees zeker mee Patrick!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door amber98 »

Een quarantaine periode is vaak niet lang genoeg, sommige ziektes breken pas uit na maanden of alleen nog bij andere vissen (zoals witte stip, na een besmetting krijgen ze het vaak niet meer maar brengen het wel nog over) naar mijn idee dus zinloos en als je vissen toevoegt, hoeft dat echt niet per visje. Het gaat voornamelijk erom dat de bacteriën vervuiling aan moet kunnen. Bij 12 corydoras in een omgedraaide bak, is dit geen probleem. ;)

Corydoras mogen met zijn 12en in 1 zakje, dat is met het gif geen probleem. Er mogen alleen geen andere vissoorten bij gedaan worden in het zakje, maar een goede zaak zal nooit verschillende soorten bij elkaar zetten. (Kijk wel uit dat corydoras niet vast blijven hangen in het netje)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door PatH »

Dank je Amber, zo zie je maar. Je kan veel lezen erover, maar ik ben altijd blij als ik het hier op het forum op zijn waarde kan testen! Had ook gelezen (alweer) dat de Corys gemakkelijk blijven in het netje hangen. En wat betreft de verschillende soorten, was van plan om het in 3 fasen uit te voeren, dus dat is ook geen probleem.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door Erik1974 »

Overwennen is dus idd niet nodig, en al helemaal niet als je visjes wat langer in de zak hebben gezeten, hieronder wat links van youtube films met uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=aDq7IRwcASQ
https://www.youtube.com/watch?v=SMoYvtTzKkI

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door PatH »

Dank je Erik, één ervan had ik al bekeken. Zoals gezegd zal ik zeker jullie methode volgen!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door Linda »

amber98 schreef: 24 jan 2018 17:28 Bij 12 corydoras in een omgedraaide bak, is dit geen probleem. ;)
:lol:
Lijkt mij toch best een probleem hoor 😂
Maar wie ben ik met mijn delicate badjas 😅

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Acclimatiseren van nieuwe vissen

Bericht door amber98 »

Haha, autocorrect toch maar eens uitzetten. Ik denk dat mensen wel snappen dat het ingedraaid had moeten zijn. Jouw delicate badjas is zeer origineel ;)

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”