Platy terroristen

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TamaraJH
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:53

Platy terroristen

Bericht door TamaraJH »

In mijn gezelschapsbak zaten vier platy's (twee mickey mouse, een oranje en een koi) Van deze vier hadden de koi en de oranje heel veel interactie met elkaar. Die twee samen gingen prima, maar de mickey mouse platy's werden vaak gepest. Nu is er onlangs een mickey mouse doodgegaan. Nu heeft de andere mickey mouse de pech dat die twee andere vaak achter hem aan zitten. Vooral de oranje zit hem achterna, hapt naar hem, en de mickey mouse duikt regelmatig een hoek in (terwijl er voldoende ruimte is om ergens te schuilen?). De platy zwemt vaak met een samengeknepen staart en rugvin. Ook heeft ie een borstvin die weinig functioneel is, op het filmpje is dat wat lastig te zien. Ik vind m erg zielig, en twijfel of ik de oranje platy weg moet halen, of juist de mickey omdat ik bang ben dat anders de koi verder pest zonder zijn oranje vriend.
Nou wilde ik het gedrag filmen, maar nu ziet het er toch twijfelachtig uit als paargedrag... De mickey mouse gaat horizontaal zwemmen, siddert wat met het lichaam, en draait de zij naar de oranje platy toe. Misschien kan iemand met meer ervaring mij wat wijzer maken :)
Op dit moment zit de mickey in zn hoekje op de bodem, en zwemmen de andere twee door de bak heen.

Een linkje naar het filmpje van vandaag: https://youtu.be/CnTfuFyJHWk

De bak heeft verder nog een Betta man, 3 Kuhlii's, en 12 blauwe tetra's als bewoners.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Platy terroristen

Bericht door amber98 »

Ik heb het idee dat dit ook meer paargedrag is. Als ik het goed zie zijn dit 2 mannen met 1 vrouwtje. Om het probleem op te lossen zou je ervoor moeten zorgen dat er voldoende vrouwtjes aanwezig zijn, denk aan min 4v 2m. Maar of dit iets is wat je wil is natuurlijk de vraag ook ivm jonkies.

Een betta is erg op zijn rust gesteld en gecombineerd met platys zal de betta het niet echt maar z'n zin hebben. (Hetzelfde geld voor de combinatie met guppen) ik zou een keuze maken tussen de betta en de platys/gup (volgens mij had je ook een gup meende ik te hebben gelezen in je voorstel topic) als je kiest voor de platys, zou ik er dus wat vrouwtjes bij zetten zodat niet de overgebleven vrouw continu opgejaagd word ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Platy terroristen

Bericht door Erik1974 »

Je moet je wel heel goed realiseren dat als je met de Platy's verder gaat je binnen de kortste keren omkomt in de Platy's, ze kweken net zo hard als garnalen!
Verder zie ik aan gedrag eigenlijk niets vreemds, agressief gedrag gaat vele malen harder dan dit, dan worden vissen vol in de zij geramd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TamaraJH
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:53

Re: Platy terroristen

Bericht door TamaraJH »

Bedankt voor jullie reacties! De platy's heb ik sinds eind mei dit jaar in de bak, en geven weinig problemen met de andere vissen. De Betta zijn vinnen worden niet gehapt, en hij lijkt altijd wel op zijn gemak te zijn, zwemt rustig door de bak, scharrelt tussen het hout en de plantjes en hangt vaak in/op zijn favoriete Anubias. De Betta is echt een coole kikker, ik heb hem nog nooit zien jagen of flaren, ook niet op een spiegeltje oid. De platy's zijn aan me verkocht als zijnde alleen mannen, en daar ging ik ook van uit omdat er nog nooit baby's zijn gekomen (ik weet hoe snel het kan gaan met guppen, een keer knipperen en er zijn er weer 20 bij :lol: ) Maar ik heb nu toch mijn twijfels ivm het paargedrag. De gup zit er in als noodopvang, die gaat deze week naar een nieuw huisje (ik heb zijn oude huisje verkocht). Ik kan de zilveren platy aan een vriendin geven om bij haar platy's te wonen, of is het beter om voor alle platy's een nieuw huisje te zoeken? Ik vind ze juist zo leuk, geven wat kleur aan de boel :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Platy terroristen

Bericht door amber98 »

Betta's zijn naar de meeste andere vissen rustig, alleen niet naar soortgenoten. Echter lijden ze er vaak onder als de andere vissen om hem heen te druk zijn, zonder dat je het merkt. Dit verkort wel het leven van de vis of resulteert in ziektes. (Ze zijn door stress vatbaarder) ;)

Het geslacht van platys is makkelijk te zien, de mannen hebben een zichtbaar gonopodium. Je kan dus zelf controleren of het mannen of vrouwen zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TamaraJH
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:53

Re: Platy terroristen

Bericht door TamaraJH »

Dan is het dus toch echt een vent... met een identiteitscrisis wellicht :P

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Platy terroristen

Bericht door amber98 »

Als het allemaal mannen zijn, kan het alsnog paar gedrag zijn. Dit komt vaker voor als er alleen mannen worden gehouden en ze proberen alsnog met elkaar te paren ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TamaraJH
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2017 21:53

Re: Platy terroristen

Bericht door TamaraJH »

Inmiddels zijn de platy's verhuisd, de zilveren gescheiden van de andere twee. Ook de gup heeft een nieuw huisje bij een vriendin. Nu zie ik de Kuhlii's ineens veel vaker, die hadden dus ook teveel stress door de drukte van de platy's. Bedankt voor de adviezen! :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Platy terroristen

Bericht door amber98 »

Fijn dat je direct positief resultaat ziet :)

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”