Aquarium in onverwarmde tuinkamer

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Aquarium in onverwarmde tuinkamer

Bericht door Muppet1987 »

Hoi visexperts! ;)

Ik ben nieuw hier op dit forum en ik wil graag advies vragen aan de échte experts, en niet aan mensen die alleen maar willen verkopen....daarom ben ik hier. Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid willen geven.

Een paar jaar geleden heb ik een gezelschapsaquarium gehad van 60 cm breed. Dat was een prachtig bakkie, maar het nam in onze relatief kleine woonkamer al best wat ruimte in. Tenminste, met de andere plannen die ik had voor de kamer.

Nou hopen wij volgend jaar een tuinkamer aan het huis te plaatsen. Deze krijgt een glazen dak, glazen schuifwanden aan de voorkant, dichte zijkanten met een glazen spie erboven. Onze tuin staat op het zuidwesten.

Ik wil erg graag weer een aquarium hebben en ik heb nu de ruimte voor een bak van 100 cm breed en 40 cm hoog en diep. Het aquarium komt tegen de linker zijwand (vanaf het huis gezien) te staan, dus de zon schijnt daar niet vol op. Mits ik de bovenkant uiteraard afscherm. De zijkanten van de bak wil ik ook afschermen.

Nou zit ik met de volgende vragen. Ik ben op zoek naar vissen die goed tegen temperatuurverschillen kunnen. In de winter kan het erg koud zijn in de tuinkamer en in de zomer haal je denk ik met gemak 30 graden. Nou willen we onder het dak wel zonwering plaatsen.

Ik heb de volgende vissen in gedachten: Chinese Danio's en Paradijsvissen. Dat schijnen beide makkelijke en taaie vissen te zijn die beide tegen uiteenlopende temperaturen kunnen. Ook houden ze allebei van dezelfde Ph-waardes. Zijn jullie het ermee eens dat ik deze vissoorten zou kunnen houden? Zo niet, hebben jullie een alternatief?

Ik wil de bak eigenlijk tot 20 graden verwarmen in de koudere maanden. Hoe kan ik het aquarium 'isoleren', zodat ik niet een 'vermogen' kwijt ben aan stookkosten? En hoe kan ik het aquarium af laten koelen als het water in de zomer tóch te warm wordt? Ik maak trouwens ook gebruik van drijfplanten.

Ik hoop dat jullie me serieus kunnen helpen. Ik ben hier voor adviezen, óók adviezen die me dit plan misschien afraden. Uiteraard hoop ik dat ik geen belachelijk idee in m'n hoofd heb gehaald, maar dat deze bak een kans kan hebben goed te draaien. Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium in onverwarmde tuinkamer

Bericht door amber98 »

Chinese danios zijn zeker geschikt! Ik heb ze sinds het voorjaar in een relatief kleine vijver (400L). De dagen dat het water 30 graden was, hebben ze met gemak overleeft, deze winter word het afwachten of ze daadwerkelijk vorstvrij zijn zoals menig ander beweert. Tot nu toe (water is ongeveer 14 graden) zijn ze nog goed actief, wel voer ik beperkt (lees eens per week/ander halve week). Evt kun je voor isolatie piepschuimplaten tegen 3 kanten plaatsen, Maar in hoeverre dit zal helpen, weet ik niet.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Aquarium in onverwarmde tuinkamer

Bericht door RoyVanK »

Ik lees dit en vraag me vooral af: "waarom zou je dit doen?"
Hier mijn bezwaren:
-Aquarium staat aan de verkeerde kant van het huis, veel zon/licht op het zuidwesten. In de zomer tot wel 16 uur licht...
-Aquarium staat in een kamer waar je niet veel naar de vissen gaat kijken, vaak te warm of te koud.
-Je beperkt jezelf met de keuze van planten en dieren.
-Je gaat veel betalen om in de winter je water op 20 graden te houden.
-Je aquarium isoleren zal er niet mooi uit zien, ik weet niet of dat wel werkt.

Zou je het toch doen, dan goed uitzoeken welke planten en vissen.
Water is in de zomer te koelen door water te verversen.

Mijn idee... Ruimte in je woonkamer heb je nooit, die moet je maken. Vrijwel alle kamers lenen zich beter dan een serre voor een aquarium. Een kleiner aquarium op een plek waar je er vaak naar kan kijken is beter dan een groot aquarium in een afgelegen kamer.

Al met al zou ik zeggen; waar een wil is, is een weg. In dit geval alleen geen makkelijke weg.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Aquarium in onverwarmde tuinkamer

Bericht door Muppet1987 »

Bedankt voor jullie reacties!
Roy, met 'verkeerde kant' doel je op algengroei hè? Er komt een grote bamboe naast het aquarium, wat direct licht tegen zal houden. Is het niet zo dat als ik de lamp boven de bak uitzet, dat het dan mee kan vallen?

- het aquarium komt op een plek te staan waar we hem vanaf de bank kunnen zien. Daarbij komt dat we uiteraard veel in de tuinkamer (met infrarood heater) zullen zitten. Als dat niet zo was, zouden we daar ook geen geld aan uit willen geven...;-)

- beperking van vissen en planten ben ik me bewust van. Daarom heb ik bovenstaande vissen zorgvuldig uitgekozen.

- en qua verwarmingskosten: dat is inderdaad een puntje wat ik nog aan het uitzoeken ben. Ik heb nog geen idee hoe warm en hoe koud het in de tuinkamer kan worden. Daarom plaats ik het aquarium pas een jaar later.

Waar ik over na zit te denken, is kijken of ik
ergens een kleine bak op de kop kan tikken, waar ik een paar plantjes in doe. Gewoon om te testen en kijken wat het met de temperatuur doet. Voordat ik eventueel een grotere bak aan wil schaffen. Zou dat ook een optie kunnen zijn?

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”