Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door tobyderks »

Ik wil hier toch even een topic over maken omdat ik me er toch zorgen over maak. Zoals in mijn 'mijn aquarium' topic staat, heb ik vanmiddag een honinggoerami vrouw gekocht en in mijn aquarium bij mijn man gezet. Op het eerste gezicht leek dit goed te gaan, tot rind van de middag:
Ik trof haar aan, verticaal hangend aan het oppervlak (met haar mond naar boven en taart naar onder wijzend). Ik dacht misschien is ze lucht aan het happen, maar ze bleef zo hsngen tot ik haar naar een minuut aanraakte. Toen zwom ze weg. Later zag ik dat ook het mannetje dit aan het doen was, terwijl ik dit hem nog nooit heb zien doen (en ik heb hem al anderhalf jaar). Vervolgens heeft de dame de rest van de middag en begin van de avond alleen onder in een hoekje gelegen, en zo nu en dan jaagde de man achter de vrouw aan. Het vreemde is dat de man niet bezig is met een schuimnest en de vrouw geen horizontale streep heeft dus ook niet in haar broed periode zit. Later deze avond zie ik alles door elkaar heen. Het ene moment hangt ze gestresst in een hoek, dan jaagt de man weer achter haar aan, 2 minuten later zwemmen ze samen, kijk ik weer hangen ze allebei verticaal aan het oppervlak en zo veranderde het gedrag de laatste 2 uur steeds.
Nu wil ik dus toch eens weten of dit wel normaal is en waarom ze beide zo doen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door amber98 »

Lijkt me dat het iets te maken heeft met territorium ed. Heb je veel planten in je aquarium die zichtvelden verbreken? Dan zou ik het eens afwachten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door tobyderks »

Nee geen hoge planten, maar ik heb wel express bij de laatste waterwissel de drijfplanten laten zitten waardoor sommigen nu redelijk lange wortels hebben.
Ik ben vandaag niet thuis geweest dus ik weet niet hoe het is gegaan. Wel begint de dame een horizontale streep te krijgen, dus ik vrees dat ze toch nog in haar broedperiode komt...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door amber98 »

Vissen kunnen altijd snel in broedse stemming komen ;) elke 5 seconde kan ze zich anders voelen, als ze zin heeft om te paren, voelt ze zich tenminste goed

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door tobyderks »

Eerlijk gezegt hoop ik dat ze er weer gauw uitkomt want de vorige keer was t geen feesie dat nest. Ze lijkt zich nu al wat meer te laten zien en meer met het mannetje op te trekken. Soms gaat hij nog wel achter haar aan en zie haar ook wel eens alleen in een hoekje. Maar er lijkt verbetering in te zitten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door tobyderks »

Ohoh, trof zojuist dit aan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of er al eitjes in zitten, maar aan het gedrag van de man te zien wel.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door Tim »

er zitten zeker eitjes in! lekekr bezig geweest die vissen :P je ziet duidelijk de licht gekleurde "balletjes" lees eitjes
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door tobyderks »

Dus toch! Ik dacht dat de eitjes in de schuimbelletjes zouden komen te zitten, maar ik dacht al volgens mij zijn die bolletjes toch eitjes. Nou dan maar hopen dat het deze keer wel goed gaat en het mannetje niet te veel achter de dame aan gaat. De eitjes komen na 2 dagen uit en dan duurt het 3 dagen voor ze vrij zwemmen toch? Dus de man zal over een dag of 5 weer rustigger worden?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door Tim »

zolang je jonkies hebt zou de man ze toch blijven beschermen en dus aardig kan jagen om ze te beschermen..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door tobyderks »

Nah weer wat geleerd, ik dacht dat hij alleen de jonge beschermde xolang ze nog niet zelfstandig kunnen zwemmen, maar dat kan dus nog een stuk langer duren :(

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door tobyderks »

Beschuit met muisjes!!!

Afbeelding

Het valt me tot nu toe nog erg mee. De man heeft het nest helemaal in een hoek gemaakt, en blijft daar ook in de buurt, in de andere hoek van het aquarium zwemt de dame rustig en niet gestrest. Het mannetje gaat meer achter de boraras aan dan achter het vrouwtje en daar ben ik heel erg blij mee. Dat was de vorige keer wel anders.

En onze trotse papa met zijn jonge:

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuwe vrouwelijke honinggoerami bij man zetten.

Bericht door tobyderks »

Ik zit hier nu al 3 kwartier naar het aquarium te loeren. Ze zijn namelijk bezig met de paring, zo bijzonder om te zien :D ! Het wil alleen niet echt lukken :lol: ... ze zijn dus al lang bezig maar nog geen eitjes te zien.

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”