welke soorten algeneters zijn dit?

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bonnie77
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2016 21:01

welke soorten algeneters zijn dit?

Bericht door Bonnie77 »

Goedemiddag,

ik vind het best moeilijk om de verschillende soorten algeneters van elkaar te onderscheiden. Is er misschien een ervaringsdeskundige die me kan vertellen welke soorten dit precies zijn? Het zijn er dus 3 in totaal. 2 kleinere (licht en donker) van ongeveer 8 cm, en 1 grotere van circa 15 cm en dit lijkt me toch een ander soort, gezien de bek en het gedrag.
Alvast heel erg bedankt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: welke soorten algeneters zijn dit?

Bericht door amber98 »

De eerste vind ik lastig. Het is niet direct een kleur die je zomaar tegen komt. Qua vorm ed lijkt het me wel een ancistrus soort. Het is ook goed mogelijk dat het een kruising is.

De tweede lijkt me een ancistrus cf cirrhosus. (Max 16cm) ook deze wijkt een beetje af van de oorspronkelijke kleur.

De derde vermoed ik dat een peckoltia sabaji (L075) is (Max 17cm)

Veel L nummers zijn trouwens geen algeneters. Meestal omnivoren, maar er zijn zelfs soorten die alleen hout eten of waar vlees een groot gedeelte van hun dieet hoort te bevatten ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bonnie77
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2016 21:01

Re: welke soorten algeneters zijn dit?

Bericht door Bonnie77 »

super, dank je wel !
leuk en handig om te weten!
Kun je me nog uitleggen wat het verschil is tussen een Ancistrus en een pleco? Als ik zoek op internet lijkt alles op elkaar....

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: welke soorten algeneters zijn dit?

Bericht door amber98 »

Uiteindelijk zijn het allemaal L nummers. De vissen die ancistrus worden genoemd blijven vaak wat kleiner en de mannen krijgen een borstelneus op latere leeftijd. De echte pleco's zijn meestal de grote soorten.

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”