Problemen met koppel? Antennebaarsjes

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bartart
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 dec 2015 01:52

Problemen met koppel? Antennebaarsjes

Bericht door Bartart »

Ik heb problemen met de visjes in mijn aquarium, en zou graag wat advies hebben.

De situatie: Ik bezit een goed beplante Juwel Rekord 60L, welke nu al een jaarte draait. Mijn vorige bezetting bestond uit een groep Corydoras Pygmaeus en 8 Pseudoepiplatys annulatus. Deze deden het erg goed, tot ik een week op vakantie ging. Het voederautomaat was goed ingedraaid (heb hem eigenlijk altijd aanstaan en voer soms bij met diepvriesvoer) dus dat zou het niet kunnen verklaren. Daarna had ik nog 2 annulatus en in ieder geval het merendeel van de corydoras, preciese aantal weet ik niet want die verstoppen zich altijd erg goed.

Laatst nieuwe visjes gekocht want ik vond he ttoch een beetje leegjes worden. Geen extra annulatus, want die waren me iets te gevoelig.
Na wat onderzoek en een bezoek langs de aquaria zaak in Delft op een koppel antennebaarsjes uitgekomen. Deze deden het prima, soms zaten ze wel een beetje achter elkaar aan maar dacht dat dat hoorde. Toen ik echter terug kwam van een paar dagen naar familie, leek het kleinere exemplaar een gehavende staartvin te hebben. Hij leek ook erg opgejaagd te worden door de grotere.

Hieronder heb ik twee filmpjes om dit gedrag te laten zien. Sorry voor de vieze ruiten, had als prioriteit staan om dit eerst aan jullie te vragen. Wat veroorzaakt de gehavende staartvin? Is het vinrot of finnipping?
Verder vraag ik me ook af of het wel echt een koppetje is of dat het allebei mannetjes zijn.

https://youtu.be/F0EjVCfwjnI

https://youtu.be/KN5In46G6qc

Groetjes, Bart

Tl;dr: 60L aquarium met 2 antennebaarsjes, is onderstaand gedrag normaal, zijn het m/v, en is één van hen ziek?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Problemen met koppel? Antennebaarsjes

Bericht door Linda »

Ik durf je niet te zeggen of het een man/vrouw combinatie is.... Het is sowieso één man.

De staart komt denk ik eerst door het bijten wat daarna resulteert in vinrot..
Het andere visje wordt niet als een idioot opgejaagd door de ander.. Ze blijven wel bij elkaar. Dus echt vals gedrag lijkt het me ook niet echt..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bartart
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 dec 2015 01:52

Re: Problemen met koppel? Antennebaarsjes

Bericht door Bartart »

Heb het gedrag net een tijdje geobserveerd en vind het toch wel echt vals; overal waar het kleinere exemplaar gaat wordt hij gevolgd door de ander en eens in de zoveel tijd gaat dat over in een achtervolging en van wat ik kan zien bijten en aanvallen. Die begint zijn kleur ook te verliezen en ziet er steeds slechter uit. De vraag dus: Hoe los ik dit op? Sowieso moet ik de ene behandelen voor vinrot en ik wil de visjes uit elkaar halen. Heb alleen geen tweede aquarium... Moet ik het gezonde exemplaar op marktplaats aanbieden of naar het vissenasiel in Delft brengen? Nemen ze bij een aquariumspeciaalzaak vissen terug?

Groetjes!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Problemen met koppel? Antennebaarsjes

Bericht door Linda »

Meestal nemen ze wel vissen terug bij de speciaalzaken. Je zou voor de zekerheid even kunnen bellen.
Het is een beetje dubbel.. Want, doe je de aanstichter weg dan heb je wel meer rust in je bak. Maar het is niet gezegd dat de andere er weer bovenop komt.. Dus dan heb je er geen een meer... :?
Wanneer je de zwakke terug brengt naar de winkel heb je kans dat hij wordt gevoerd aan andere vissen... Dat gebeurt nu eenmaal.. :kwnie:
Maar als je de aanstichter houdt, dan heb je kans dat hij hetzelfde doet bij je eventuele nieuwe aanwinst.... Dat is dus een keuze die je zult moeten maken....

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Problemen met koppel? Antennebaarsjes

Bericht door stylz »

Is geen vals gedrag is volkomen natuurlijk gedrag, je zet 2 territorium vormende vissen in een kleine ruimte dan had je dikke kans dat ze dit doen.
Ligt niet aan de grotere vis of aan de kleinere, waren de rollen omgedraaid deed de kleinere net zo.

Je zal een van de vissen dus wel weg moeten doen, wat je dan kan doen is die als enige vis houden van die soort, of kijken of je een partner kan vinden die hij wel accepteert.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”