zijn de vissen tegenwoordig gevoeliger dan vroeger?

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ruuduitdegraaf
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 jun 2015 20:23
Locatie: Grave, NB, Nld.

zijn de vissen tegenwoordig gevoeliger dan vroeger?

Bericht door ruuduitdegraaf »

Ik vraag me dat dus af....

Ik ben sinds een jaar weer begonnen met de aquarium hobby, met een nieuwe bak (https://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=80&t=11706) Ik was niet helemaal "vers", en startte met oude kennis opgedaan over een periode van 15 jaar (20 jaar geleden)

Nu na een jaar: de planten staan er mooi bij - de techniek werkt prima - en ik pas de EI methode toe, en ververs wekelijks 50% van het water. Mijn nitriet en ammoniak zijn altijd 0 (of onmeetbaar) Geen problemen met filter / verwarming etc.

Maar met de vissen wil het niet zo goed lukken. De vissen gaan ook niet massaal dood, maar iedere 2 weken wel eentje....
Ik denk dat 30-40% het eerste levensjaar niet gehaald heeft..... (zie onderstaande lijst)
Ik heb niet het gevoel, dat ik iets fout doe (wat niet zo hoeft te zijn), maar ik zie wel dat sommige vissen langzaam wegkwijnen, om vervolgens te sterven.
Ik heb gedacht aan vergiftiging, maarja - wat? of een ziekte (lastig, de verschijnselen zijn per soort geheel verschillend)

daarom mijn vraag in de titel! wat is jullie ervaring met sterfte van nieuwe aanwinst? En voor degenen onder ons die de hobbie al lange tijd beoefenen: was het vroeger beter :-o ?



Een idee van wat allemaal ter ziele is gegaan:
* 17 van de 20 preacox blauwe regenboog
* 4 van de 4 dambord cyclides
* 4 van de 4 antenne baarsjes
* 1 van de 5 L010A (zweepstaart meerval)
* 3 van de 10 Furcatus (regenboog)
* 1 van de 2 L200 (green phantom pleco)
* 5 van de 60 goud-tetra's
* 1 van de 4 kakatoe cychlides

soorten die goed gaan:
2 st. L018, 2st. L007, (inmiddels honderden) vuurgarnalen, 30 Japonica garnalen...., 10 botia kubotai

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: zijn de vissen tegenwoordig gevoeliger dan vroeger?

Bericht door amber98 »

Hier heb ik ook veel problemen gehad sinds ik mijn bak heb opgestart. Bij mij was het echter duidelijk dat het telkens om verschillende soorten ziektes ging. Alleen bij de corydoras leken de symptomen bij geen enkele ziekte te horen. Heb inmiddels een nieuwe groep gehaald bij een andere winkel en deze leven nog gewoon zonder problemen. Vergelijken met vroeger kan ik niet.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: zijn de vissen tegenwoordig gevoeliger dan vroeger?

Bericht door Stefan »

Ik merk ook vooral verschil in houdbaarheid van m'n vissen afhankelijk van waar ik ze haal.
Misschien dat bepaalde leveranciers niet met bepaalde kwekers werken of de vissen die ze verkopen iets langer in quarantaine houden zodat de uitval bij de leverancier is en niet bij de klant.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Preacher
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2016 15:13
Locatie: Alkmaar

Re: zijn de vissen tegenwoordig gevoeliger dan vroeger?

Bericht door Preacher »

Ik heb tot nu toe (afgelopen 5 jaar) alleen slechte ervaringen met kardinaaltetra's en neontetra's. Het lijkt wel of die soorten de laatste jaren vreselijk zwak zijn geworden.
Aan de ene kant best wel vreemd, gezien het feit dat kardinaaltetra's voor 99,9 procent uit wildvang bestaat. Ik hoor her en der heel veel klachten over deze visjes.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: zijn de vissen tegenwoordig gevoeliger dan vroeger?

Bericht door stylz »

ruuduitdegraaf schreef:Ik vraag me dat dus af....



Een idee van wat allemaal ter ziele is gegaan:
* 17 van de 20 preacox blauwe regenboog
* 4 van de 4 dambord cyclides
* 4 van de 4 antenne baarsjes
* 1 van de 5 L010A (zweepstaart meerval)
* 3 van de 10 Furcatus (regenboog)
* 1 van de 2 L200 (green phantom pleco)
* 5 van de 60 goud-tetra's
* 1 van de 4 kakatoe cychlides


2 st. L018, 2st. L007, (inmiddels honderden) vuurgarnalen, 30 Japonica garnalen...., 10 botia kubotai
Weet niet of je naast EI ook CO2 toevoegd, maar de preacox reageert in mijn ervaring slecht op CO2 verrijking van je aquarium.

damborden,annetenne baarsjes, kakatoes zijn duidelijk minder geschikt voor EI, ze vragen echt zacht en licht zuurwater, deze vissen waarderen je waterwissels echt niet, ze zijn gewoon niet geschikt voor EI aquaria.

dus zwakker zijn ze niet, maar in de oude aquaria, met oud zuur water met weinig mineralen deden ze het beter.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ruuduitdegraaf
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 jun 2015 20:23
Locatie: Grave, NB, Nld.

Re: zijn de vissen tegenwoordig gevoeliger dan vroeger?

Bericht door ruuduitdegraaf »

Hallo allemaal, dank voor jullie ervaringen.

Ik houd zelf mijn vissen in quarantaine 2wk en ik weet dat de leverancier dit ook doet. Heb ook op verschillende plaatsen mijn vissen gekocht. Desondanks .... :-(

Stylz, ik gebruik idd CO2 in combinatie met EI. PH 7, KH 10.

Snap wat je bedoeld over de zuid-Amerikanen. Ik vind ze zo mooi - maar ik wil ook mooie planten ;-). Ik ga een andere richting denken dus. ...

Vr Gr. Ruud

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: zijn de vissen tegenwoordig gevoeliger dan vroeger?

Bericht door Linda »

Ik heb zelf dambordcichliden en EI toegevoegd. Inmiddels ben ik al een poosje van de EI af. Maar ze leven nog steeds. Denk dat ik ze al een jaar heb. Zou ik even terug moeten lezen.
En ik heb dezelfde kegelvlekbarbelen rondzwemmen nog van 2011 ;) Dus niet alle soorten zijn zwakker geworden. Al zijn er wel veel soorten erg kapotgekweekt....Antennebaarsjes zijn daar een mooi voorbeeld van.

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: zijn de vissen tegenwoordig gevoeliger dan vroeger?

Bericht door Hartenheer »

Linda schreef:Ik heb zelf dambordcichliden en EI toegevoegd. Inmiddels ben ik al een poosje van de EI af. Maar ze leven nog steeds. Denk dat ik ze al een jaar heb. Zou ik even terug moeten lezen.
En ik heb dezelfde kegelvlekbarbelen rondzwemmen nog van 2011 ;) Dus niet alle soorten zijn zwakker geworden.Al zijn er wel veel soorten erg kapotgekweekt....Antennebaarsjes zijn daar een mooi voorbeeld van.
Helaas zijn wij daar zelf schuldig aan. :cry:
Wij willen steeds mooiere vissen en planten. Hierdoor is het houden van een aquarium zoals vaak getoond bijna een wetenschap geworden. We houden planten waar men 20 jaar geleden van droomden. Er zijn vissen {ver}kweekt naar de wensen van de koper.
En daar hebben de starters geen idee van.

En de vissen, wie heeft er echt nog oer guppy's zwemmen zoals ze waren? {Ja hier zwemmen ze met miljoenen in het kanaal bij de afvoer van warm water bij Tata steall}
Iedereen wil sluierstaarten, en daar gaat inderdaad een heel proces van vooraf. Waarbij grote inteelt niet vreemd is.

Het is niet zo vreemd dat verschillende soorten hard achteruit gaan qua sterkte.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: zijn de vissen tegenwoordig gevoeliger dan vroeger?

Bericht door stylz »

Kegelvlekjes, zijn goed bestand tegen EI, je zal daar geen uitval op zien.

Niet alleen de op kleur en vorm doorgekweekte vissen verzwakken ook kweekt men heel vaak met verwanten gewoon omdat het makkelijk en goedkoop is, broer is er immers al.
Ook zullen kwekers niet vaak wildvang inkruisen, de visjes verkopen immers toch wel, pas als ze klachten krijgen over veel uitval zullen kwekers wat moeten gaan doen.
Anders gebruiken ze vaak lang de zelfde lijnen, niet alleen bij vissen :)

Visjes als antenne baarsjes zijn van nature al niet zo geschikt voor ons kraan water, generatie 400 van de zelfe lijn is ook al niet sterker.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”