Nieuw aquarium inrichten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Hallo,

Op dit moment heb ik (inmiddels een paar jaar) een klein aquarium met dwerggarnalen. Het is een simpel aquarium zonder verwarming waarin ik eigenlijk alleen het water af en toe ververs en de ruiten+filter deels schoonmaak. De garnalen zijn er minstens 20, welke ik een paar keer per week voer met (gekookte) groente, afhankelijk van wat ik zelf eet.

Nu wil ik een groter aquarium kopen waarin ik mijn garnalen wil combineren met vissen. Qua formaat wordt het waarschijnlijk een bak van 80x35x50cm. Vooral dat de bal wat hoger is vind ik mooi. Daarnaast denk ik dat er dan wat minder strijd is tussen via een garnaal. Ik heb al veel gelezen over vissen die wel of niet met garnalen samen kunnen, maar vind het nog vrij onduidelijk. Omdat ik ook nog geen keuzes heb gemaakt over de inrichting van mijn aquarium, dus behalve mijn garnalen eigenlijk nog nergens aan vast zit ben ik benieuwd naar de ideeën van experts. Misschien vind iemand het leuk mij op weg te helpen!

Ik heb de volgende ideeën voor mij bak:
- naast mijn garnalen wil ik graag nog een aantal vissen. Liever geen vissen die heel groot worden. Het lijkt mij mooi als ze in een school zwemmen.
- een of misschien twee soorten lijkt mij (voor nu) genoeg. Mogelijk kan ik het bestand nog wat uitbreiden als ik weer met kennis heb.
-als de vissen af en toe een baby garnaal eten vind ik dat niet erg, de dieren moeten wel op een prettige manier samen kunnen leven. Liever geen vissen die de garnalen veel stress gaan bezorgen of andersom.
- qua uiterlijk van de bak wil ik graag een natuurlijke look hebben. Hout enzo. De bak hoeft niet helemaal vol met planten (ik denk dat dat qua onderhoud makkelijker is?)
- liever geen 'complexe' toevoegingen als co2. Ik wil het mijzelf niet in 1x te moeilijk maken en met een van zitten die eigenlijk boven mijn niveau is. Verwarming toevoegen zie ik nog wel zitten. Mochten er goede redenen zijn om wel toevoegingen te doen dan kan dat natuurlijk wel.
- ook graag tips over de bodem. Ik heb nu grind korrels, maar las ook dat zand beter is voor garnalen. Heeft iemand daar tips voor, ook wat betreft schoonmaken?
- tips over beplanting zijn ook welkom.

Hopelijk vraag ik niet te veel. Ik wil zeker tijd steken in het onderhouden, maar vanwegen het gebrek aan ervaring met een bak van dit formaat wil ik het liefst met een simpele inrichting beginnen, die ik eventueel kan uitbreiden wanneer ik daaraam toe ben.

Met vriendelijke groeten,
Bart

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Lekker de bak volzetten met planten en mos kost minder onderhoud dan weinig planten en vinden je garnalen geweldig. Verwarming toevoegen ligt aan je kamertemperatuur. 22 graden is toch wel het minimum voor veel vissen. Google eens op non CO2 aquarium, dan kun je een techniek toepassen die weinig onderhoud vereist.

Met zand kun je een groepjes corydoras panda toevoegen. Met grind beter niet. Onderhoud van zand is hetzelfde als grind. Ga voor goedkoop filterzand (eigenlijk voor zwembaden) of Colorsand van de hornbach. Die slibben niet dicht.

Er zijn verschillende soorten scholenvissen waar je een van kan kiezen, bijv paracheirodon simulans of hyphessobrycon amandae

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

Hoi Bart,
Altijd leuk, promoveren naar een groter aquarium!
Ik kan je mijn ervaringen delen over m’n eigen non-co2 aquarium als je dat leuk vindt. Wie weet heb je er wat aan!

Ik heb zoals gezegd een non-co2 aquarium van 1 meter breed. Hoe groter je bak, hoe makkelijker het wordt om een natuurlijke balans te creëren én te houden. Wat Amber ook zegt: verwarming en zand ipv grind zou ik ook zeker aanraden. Met beide opties heb je veel meer mogelijkheden voor het toevoegen van vis. Het zou vervelend zijn als je er halverwege achterkomt dat een zandbodem beter was geweest. Deze vervang je niet ‘even’! Plus: inderdaad zoveel mogelijk planten. Hoe minder planten je hebt, hoe groter de kans op algen. En als je het hebt over weinig onderhoud, dan kan je die algen beter missen…

Goed, even wat specificaties van mijn eigen bak:
- Juwel RIO180, 100x40x50 (dacht ik)
- Helialux verlichting met smart control
- ca 8 uur verlichting, op 40% sterkte
- rond 12 uur begint het langzaam ‘dag’ te worden in de bak en rond 21 uur wordt het langzaam weer donker, dus van 13-21 uur vol (40%) van de verlichting aan
- temperatuur: 23 graden
- veel drijfplantjes
- veel makkelijke planten voor een non-co2 bak: Cryptocoryne, Anubias, mossen en varens (Echinodorus zijn ook makkelijk)
- veel hout en steen (in mijn geval lavastenen)
- zwarte folie op de achterwand en zwart colorsand van de Hornbach op de bodem
- 1x per week 10 ml vloeibare plantenvoeding van All-in-one en kleibolletjes bij de wortels van de planten die in de bodem staan
- spraybar op de achterwand voor goede watercirculatie
- 1x in de 3 maand 25% (in mijn geval ca 40 liter) water verversen
- onderhoud: zo nu en dan wat planten snoeien, ramen schoonmaken en dus 1x in de 3 maand water verversen. Bovenste filterwat regelmatig uitspoelen of vervangen. Let op: niet de sponsen, maar het filterWAT
- vissenbestand: stuk of 10 Japonica garnalen, 8 kegelvlek Espeis, 2 modderkruipers en een koppel pauwooggrondels. Ipv de Espeis komen er nog 40 Pareichorodon Simulans in en nog 11 Epiplatys Annulatus.

Mijn bak staat nu bijna 4 jaar en sinds de kerstvakantie ongeveer met een nieuwe inrichting. Hopelijk heb je hier wat aan. Weinig onderhoud is dus zeker mogelijk!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Bedankt beide voor de nuttige reacties! Mooi om te horen dat een aquarium wat ik voor ogen heb ook mogelijk is. Ook goed om te weten dat veel planten dus niet per se een probleem hoeft te zijn. Meer groen vind ik ook mooier, maar ik was er door de blogs op internet van overtuigd geraakt dat ik dan allerlei systemen aan mijn aquarium moest toevoegen.

Het helpt mij alweer een stuk verder. Voor de bodem ga ik dan voor zand.
Een aantal lavastenen wil ik gebruiken met mos, en voor wat meer hoogte een stuk hout denk ik. Dat heb ik in mijn kleine aquarium nu ook, en dat vinden zowel ik als de garnalen (denk ik) leuk!
Nu ben ik aan het bedenken welke planten ik wil.
- Naaldgras
- Javavaren
- (Java)Mos
- Cryptocone
- Hoornblad
Staan al op mijn lijstje. Volgens mij zijn deze ook redelijk 'simpel'. Van Anubias heb ik gelezen dat ze giftig kunnen zijn voor garnalen, dus die vind ik wat spannend.
Naar drijfplanten ga ik nog even op zoek, daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Ook wil ik nog wat meer verdiepen in verschillende hoogtes van planten.

Beide suggereren jullie de Pareichorodon Simulans (valse neon) als vis, deze lijkt voor mij erg veel op de neontetra, waarvan ik verschillende verhalen heb gelezen dat ze actief jagen op garnalen. Is dit in jullie ervaring niet het geval? Wat ik ook nog interessant zou vinden om te horen is hoe jij je vissen voert Muppet1987?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Er zijn vele wegen die leiden naar Rome. ;)

Naaldgras is een lastige, meestal heeft deze toch best wel wat licht en dus CO2 nodig. Sagittaria subulata vond ik een leuke vervanger. Ik heb hier altijd Anubias gehad met garnalen en nooit ergens last van gehad? Eerlijk gezegd ook nooit van iemand anders gehoord dus ik denk dat dit niet heel erg spannend is.

De simulans ik qua karakter een heel andere vis dan de innesi (neon tetra) sowieso is de simulans een stuk klein, smaller gebouwd, waardoor grotere garnalen niet snel in de mond passen. Ik heb ze hier samen gehad met vuurgarnalen en nooit jaaggedrag gezien (misschien andere mensen wel?) het zijn wel schuwe vissen, daarom moet je zorgen voor een grote school, dan komen ze fijn naar voren in de bak. Terwijl innesi altijd wel zichtbaar is en het leven allemaal niet zoveel boeit. De innesi is ook vaak een vis die voornamelijk hangt in de bak. Ergens in de midden-onderste laag, en verder niks doet. De simulans is qua gedrag veel leuker om naar te kijken. Er is onderlinge interactie, schoolgedrag etc. Er is nog een andere in het lijstje: de paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra. Echter is dit een hele actieve zwemmer en echte school vis. Zwemt het liefst grote afstanden heen en weer, daardoor vind ik ze wat minder geschikt voor de “kleinere” bakken. Vanaf 1 meter is dan eigenlijk wel minimaal. Dus ookal zijn ze alle drie familie, zijn ze alle 3 verschillend in gedrag ;) uiteraard kun je ook kiezen voor een heel andere soort. De opties stoppen niet bij de genoemde 2.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

Naaldgras overleefde bij mij inderdaad ook niet. Ik heb de Cryptocoryne Parva, waar ik een mooi ‘veldje’ mee hoop te creëren. Anubias en garnalen gaan gewoon samen hoor! Ik heb vuurtjes gehad en nu dus Japo’s en dat geeft geen problemen. Voor wat hogere planten op de achtergrond, heb ik momenteel Hygrophila Difformis staan. Deze groeit als kool, ondanks de lage lichtintensiteit.
Qua drijfplanten heb ik Salvinia Natans (dat zijn kleine drijvertjes) en Limnobium Laevigatum (kikkerbeet). Die laatste zijn een stuk groter en heeft mooie lange wortels.
Qua Simulans: net wat Amber zegt, ze zijn een stuk kleiner. Dus de állerkleinste garnaaltjes zijn misschien de Sjaak. De rest niet hoor!

Wat betreft het eten: ik voer om de dag een beetje. Als hoofdvoer gebruik ik Complete Gourmet Menu van Dennerle, afgewisseld met een blokje ontdooide artemia en heel af en toe plak ik een tabletje aan het raam waar ze van knabbelen. Een goede manier om je vissen te tellen overigens…ik strooi het voer altijd op dezelfde plek in het aquarium, vooraan in het midden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Bedankt voor de tips weer! Ik heb dit weekend mijn nieuwe bak gehaald! Nu eens langs een zaak om wat vissen en planten in het echt te bekijken om nog wat inspiratie op te doen.
En hopelijk een mooi stuk hout mee nemen :)

Ik heb ook een groot stuk van het topic over jouw Juwel 180 geleden Muppet, erg leerzaam, ben nu bij de witte waas. Daar had ik ook last van bij mijn garnalen aquarium. Ging ook gecombineerd met een hoop plantensterfte... Hopelijk valt dat dit keer mee. Is het bijvoorbeeld verstandig om planten in meerdere fases toe te voegen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Liefst zoveel mogelijk planten in 1x direct aan het begin van de opstart samen met plantenvoeding. Anders hebben de algen vaak al een voorsprong ;) vervolgens aantal weken er rust laten (je kan heel af en toe een minuscuul klein beetje voer toevoegen) en dan pas na 3/4 weken vissen erin.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

En wat betreft de vissen in het echt bekijken: in de winkel zijn ze vaak niet mooi op kleur. Laat je daar niet door van de wijs brengen! Geldt overigens ook voor planten. Soms zie je de bovenwatervorm ipv onderwatervorm. Ik koop m’n planten altijd via aquaplantsonline.nl Krijg je altijd mooie en gezonde planten.

Ja, mijn topic van mijn eigen bak is al een boekwerk op zich….😏 tegenslagen, moeilijk de juiste balans te vinden, ziektes, sterfte door onbekende oorzaak enz. Maar nu ben ik tevreden. Al doende leert men!

Oh ja, fotootjes houden we hier van….😉

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Foto's zal ik maken als het aquarium er staat! Heb nu de bak gehaald maar moet nog een filter in orde maken. Ook de tafel waar die op moet komen is nog niet af.. :). Maar ik krijg wel een steeds beter idee wat ik wil.

Voor de vissen neig ik steeds meer naar een school met Pareichorodon Simulans, ik heb wat filmpjes gezien en zien er echt gaaf uit! Ik had ook roodkopzalmen gezien in de winkel, maar die schijnen garnalen net iets te lekker te vinden...

corydoras (allerlei soorten) hadden ze daar ook, ook echt leuke visjes! Weet alleen niet of ze de garnalen op de zenuwen gaan werken.

Ik had ook nog ringbanksnoekjes gezien, die blijven aan het oppervlak en waren ook erg mooi. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

Gelukkig kan ik hier nog even over denken, en nog meer lezen voor ik een selectie moet maken.

Eerste wat nu moet komen is de bodem en het hout/stenen. Ik heb dus al besloten dat ik een zandbodem wil hebben. In eerste instantie dacht ik gewoon filter zand, om te voorkomen dat het aquarium heel donker wordt. Echter lees ik op internet dat de meeste vissen beter tot hun recht komen met een donkere bodem. Helemaal zwart vind ik te donker, misschien dat donkerbruin wel past. Hebben jullie nog suggesties hoe ik het aquarium lichter kan laten ogen (zonder de lampen feller te zetten)?

Nog een vraagje, is het aan te raden hout/steen tweedehands te kopen of moet je dat niet willen?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

Nou jaaa, dat is toevallig. Ik ga binnenkort ook ringbandsnoekjes halen en nog weer iets later de simulans…nog geen ervaring dus!

Ik vind persoonlijk een donkere bodem ook het mooist. Als je in mijn topic kijkt, zie je foto’s die ik gisteren gemaakt heb van mijn bak. Ik hou überhaupt wel van een wat donkerder sfeer. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk!

Hout en steen zou ik niet tweedehands kopen. Hoewel stenen wel zouden kunnen trouwens. Van hout weet je niet hoe oud het is en of ze al beginnen te rotten. Lavastenen kosten nieuw ook niet zoveel trouwens.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Ha.. dan zal ik over een paar weken nog eens vragen naar die ringbanksnoekjes ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Zand zal altijd lichter kleuren in de bak. Zwart zand is altijd grijs achting. Maar uiteraard is bruin ook mogelijk. Ik vind donker zand wel echt een pluspunt. Dit is echt uiteraard je eigen mening. Als je drijfplanten gebruikt en licht dimt klinkt het heel donker maar daar wen je eigenlijk heel snel aan. Een achterwand (kan ook een poster achter het aquarium zijn) maakt het plaatje vaak wel af en beperkt indirect licht.

Corydoras panda of kleinere soort zijn prima. Het zijn lompe koeien (beetje rare vergelijking) echte goedzakken! Roodkopzalmen zijn zenuwachtige baantjes trekkers, heel snel gestresst en daardoor ook heel vatbaar voor ziektes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Amber, is dat pluspunt puur omdat je het mooier vind of ook nog omdat het praktischer is of beter werkt? Voordeel van donker is misschien ook dat de randen bij het glas netter lijken en dat je minder vuil ziet? Maar dat kan bij mij juist een nadeel worden :roll:

Misschien dat ik wel een aantal donkere tinten met een lichte tint meng. Zolang de korrelgrootte gelijk is moet dat geen probleem zijn lijkt me. Misschien ziet het er ook wel natuurlijker uit dan?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Donkere bodem laat toch altijd weer meer kleuren zien van vissen en planten, maar inderdaad valt ook vuil minder snel op. Lichte bodem weerkaatst meer licht terug naar je planten en is voor non co2 niet geweldig. Maar zoals gezegd is alles mogelijk en komt het uiteindelijk op je eigen mening en smaak uit ;) mengen zou ik niet doen, zeker met corydoras word dit een slordige rotzooi die elke dag anders uitziet.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”