Nieuw aquarium inrichten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Echt dode bladeren kun je wel weghalen, maar enkel omdat er een beetje alg op zit zou ik laten zitten nu nog. De planten maken dan nog gebruik van die bladeren om nieuwe te kunnen groeien, als ze echt goed gaan, kun je ze weghalen. Je kan wel proberen of je de alg voorzichtig eraf kan wrijven met je vingers ;)

Ik zou de garnalen gewoon in 1x overzetten. Ze laten wennen aan nieuwe waterwaardes kan alleen juist gedaan worden met een uitgebreide en langdurende druppelmethode. Door er af en toe wat water bij te gooien, krijgen ze telkens een nieuwe klap zeg maar. Met overzetten heb je deze dan maar 1x

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Dit weekend heb ik de garnalen verhuisd! De eerste nacht hebben ze goed overleefd :) Nu zwemmen ze vrolijk rond, dus tot nu toe gaat het goed.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

B94 schreef: 19 mar 2023 19:51 Dit weekend heb ik de garnalen verhuisd! De eerste nacht hebben ze goed overleefd :) Nu zwemmen ze vrolijk rond, dus tot nu toe gaat het goed.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zou ik die planten op de achtergrond met een nietje aan de achterwand vast kunnen maken? Of zijn daar misschien andere dingen voor?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Nietje zou ik niet doen, liever een plastic haakje dan of iets dergelijks. Nietje gaat roesten onder water ;) je hebt van die half ronde plastic haakjes om stammen van planten (normale kamerplanten) ondersteuning te geven aan een stok, wellicht kun je die in de achterwand klemmen? Als je een gedeelte water eruit haalt en de achterwand goed droogt zou je het ook kunnen vastlijmen met plantenlijm of secondelijm van bison

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Oke nog even geen nietjes dus! Ik denk dat ik ze dan met een klein beetje lijm boven de waterspiegel vast ga maken. Laat ze bij 3 nog even los omdat ik misschien nog wat kleine veranderingen wil doen.

Ik ben trouwens erg tevreden over hoe het aquarium draait. Waar de garnalen de eerste dagen zich nog veel verstopte komen ze nu veel meer en actiever naar voren.

Heb ze inmiddels ook al een paar keer wat gekookte groente gegeven, het voer dat ze vroeger ook altijd kregen, maar dat is ineens niet interessant meer. Ga er naar vanuit dat er lekkerder eten in de bak te vinden is!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Heb al een tijdje niks meer laten horen, maar het gaat volgens mij goed met het aquarium. Hij is al mooi begroeid zoals je kunt zien in de foto hieronder. Ik heb de bak uitgebreid met een eigengemaakte led verlichting, die ik ook kan dimmen enzo, dat is erg gaaf geworden.

Op dit moment zijn de bewoners alleen nog mijn garnalen. Dat is omdat ik eerst de apparatuur (verlichting) op orde wilde hebben en ook graag had dat de planten wat meer gegroeid waren, zodat er meer schuilplaatsen zijn. Dat lijkt nu wel gelukt!

Voor de vissen ben ik me nu nog wat aan het verdiepen in het voeren enzo, want ik wil graag zeker weten dat ik de vissen een huis kan bieden dat goed voor hun is

Zie hieronder hoe de bak er nu bij staat:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Ik zie helaas de foto niet?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Oh daar is weer iets misgegaan... Heb mn computer niet bij de hand, op de een of andere manier kan ik nooit fotos uploaden vanaf mijn telefoon op deze site. De fotos komen eraan!

Zag gisteren bij het schoonmaken ook een minigarnaaltje :D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Dan zullen er vast nog meer babies zitten :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Hierbij de foto's hoe de bak er nu bij staat!
Afbeelding

Afbeelding

En de baby garnaal:
Afbeelding

En hier de nieuwe LED balken:

Afbeelding

Weet jij trouwens wanneer er te veel drijfplanten zijn? De garnalen vinden ze geweldig, maar ik denk dat de hoeveelheid zoals op de laatste foto te veel is?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Als er geen oppervlakte stroming meer is gaat er een kaamlaag vormen, zolang de planten in beweging zijn met de stroming gaat het goed

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Maar moeten dan alle planten in beweging zijn? Dat is bij mij namelijk niet het geval, alleen het stuk dicht bij de spraybar

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Het liefste wel, anders vormt zich tussen de stilstaande planten een kaamlaag. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Hmm oke, dan wordt dat de volgende uitdaging hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Tot nu toe is het zo dat de waterplanten altijd een beetje in elkaar gedrukt worden, dus dat er een (groot) deel niet beweegt

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Als ze ongeacht de hoeveelheid op 1 plek blijven, ligt het probleem bij de uitstroom. Het water aan de oppervlakte hoort goed te circuleren. Als dat niet zo is, krijg je deadspots en wil het ook zeggen dat de planten op sommige plekken onvoldoende voedingsstoffen krijgen. Je zult dat de positie van de uitstroom moeten veranderen

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”