Nieuw aquarium inrichten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Bedankt voor de tip, dat heb ik inderdaad gelezen!

Ik ga vanavond bij aquarium-planten proberen te bestellen, die hebben de planten zo te zien nog wel. Wat ik op internet trouwens nog regelmatig lees is dat juist een teveel aan nitraat gevaarlijk kan zijn voor de vissen. @friesian had juist het advies om voeding met ook nitraat te nemen. Is dit nog iets waar je rekening mee kunt houden?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Nitriet moet 0 zijn, nitraat word pas gevaarlijk in extreem hoge hoeveelheden. Aangezien we regelmatig water verversen, is nitraat vaak in te lage hoeveelheden aanwezig om te voldoen aan de vraag van de planten. Je hebt zogenaamde nitraat vreters, zoals waterpest en drijfplanten die veel nitraat nodig hebben om te kunnen groeien. Bij een tekort aan 1 voedingsstof, stopt vaak de hele groei van de plant

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Gisteren zijn de planten binnengekomen! Heb ze vannacht/vandaag nog in een emmer staan, vanavond gaan ze de bak in :)

Helaas heeft het hoornblad de nacht in de emmer niet zo leuk gevonden, veel takjes die hebben losgelaten. De andere zien er goed uit. Zou dit door de verandering van omgeving zijn gekomen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Zitten er wortels bij het hoornblad of heb je afgeknipte takjes gekregen? Normaal hoort dit niet te gebeuren van 1 nacht

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Er zaten geen wortels aan, was een bosje met stengels. Ik heb nu de stengels waar nog een klein dotje blad aan zit als drijfplant in het aquarium gedaan. Misschien slaan die nog aan?

Verder ben ik er heel blij mee, ook de donkere bodem ziet er tof uit! Ik heb een bosje cryptocone en vallosneria en siggaretta gemaakt en bij ieder bosje een kleibal gedaan. Ieder bosje is ongeveer 5 stekjes. Is dat voldoende denken jullie? In de gebruiksaanwijzing stond hier niet echt iets over.
Verder de all in one plantenvoeding gebruikt en ga voorlopig het schema van 10ml per week volgen.

De bak wordt nu na 2 dagen wel iets donkerder, ik denk dat dat door het hout komt wat een kleurstof afgeeft. Ik heb het hout eerder een ~week in een bak water gehad en dat werd toen ook erg bruin.

Het licht vind ik nog wat lastig, ik begreep dat je aan het begin weinig licht moet gebruiken ivm algen. Ik verlicht nu in de avond uren, van 6 tot 11 met de standaard tl verlichting die bij de bak zat. Op zich zijn dit ook de tijden die ik wil blijven aanhouden. Maar is er ook een minimum grens, waaronder de planten echt stuk gaan?

Het volgende project wordt trouwens led verlichting, ik wil dit zelf gaan maken. Mocht iemand nog goede tips hebben over de te gebruiken led(strips), dan hoor ik die graag!

Een foto komt nog in de loop van de dag :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Hoornblad kan soms drijven inderdaad nog aanslaan. Licht moet minimaal 8 uur aan staan, liefst op een timer zodat er niet soms een half uur verschil in zit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Nog een plaatje van het resultaat :)
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Inmiddels draait de bak een paar dagen.
Nadat het water mistig is geweest, begint het nu weer helderder te worden.
De pomp heb ik vol aan staan, dit is denk ik te veel wanneer de vissen erbij komen, maar voor nu wel goed? Er is lekker veel stroming aan het oppervlak en ook alle plantjes bewegen een beetje.

Hieronder een foto van gisteren
Afbeelding

Helaas lijken steeds meer planten het moeilijk te krijgen. De Valisneria verliest geen bladeren, maar heel sterk zien ze er ook niet uit. Ook de vaantjesplant lijk meer stervende dan levend. Er zitten nog wel heldergroene bladeren en de stengel is stevig, maar ook steeds meer minder frivole bladeren. Ook op de Javavaren lijken meer donkere puntjes te komen.
Zou ik meer voeding moeten toevoegen of gewoon blijven wachten? Ik heb bij het inrichten van de bak 10mL All-in-One van Gilles toegevoegd, verder niks.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Als je zoveel beweging aan de oppervlakte hebt, zou ik hem zeker lager zetten of minder naar de oppervlakte richten. Veel stroming aan de waterlijn creeert een groter oppervlakte waardoor je veel CO2 verliest, iets wat je nu niet wil.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Oeps... Weer iets geleerd :)

Er leek een dun vettig laagje op te komen, dus ik had juist de stroming omhoog gericht.

Zou het helpen wat water te wisselen of is het beter zo min mogelijk te variëren?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Je kan wekelijks verversen, maar moet dan wel direct het schema voor plantenvoeding goed bijhouden. De kaamlaag komt nu waarschijnlijk door de bacterieen die op aan het starten zijn, maar verdwijnt waarschijnlijk net als de witte waas vanzelf

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

bedankt voor de adviezen Amber!!

De witte waas is nog niet helemaal weg. Ik heb de stroming wat naar beneden gericht zodat het oppervlakte bijna stil staat.
Waar een aantal planten 'normaal' blijven, hebben een aantal andere het moeilijk. Van de Valisneria weet ik niet of die nu nog leeft of dat ik hem beter weg kan halen uit het aquarium.

Wat is trouwens verstandig, verzwakte bladeren weghalen of de plant zo veel mogelijk met rust laten? Ik doe nu het tweede.

Op één van de vaantjes planten zitten ook rare bruine haartjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Kun je het voorzichtig verwijderen door met je vingers eroverheen te wrijven? Dan zou ik zeggen bruinalg, die komt veel kijken bij net opgestarte bakken. Als de plant last heeft van de kapotte bladeren (dus als ze bijv de andere bladeren beperken van het krijgen van licht en voedingsstoffen) kun je ze weghalen, anders kun je ze voorlopig ook gewoon even met rust laten. Pas richting de tijd dat er vissen in gaan komen, moet je dit wel altijd direct verwijderen. Laat stervende lijkende planten nog even staan, soms komen ze als nog gewoon op.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Dank je, dan laat ik ze nog staan! Je kunt het wel van de bladeren afvegen, dus denk dat je het goed gezien hebt

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Weet jij misschien ook wat dit is?
Het zit in mijn huidige aquarium. Erg taai spul, je krijgt het moeilijk van het hout af. De garnalen vinden het wel mooi, maar ik introduceer het liever niet in mijn nieuwe bak :)
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”