Nieuw aquarium inrichten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Ik raad je af om al te beginnen zonder planten, vanwege de algen die dat een voorsprong krijgen en al direct gaan groeien; als je de bak direct vol zet met planten nemen deze de voedingstoffen weg voor de algen. Met planten heb je ook sneller afvalstoffen in de bak waar goede bacteriën van kunnen leven en gaan groeien. Ik zou dus beginnen zodra je de planten hebt en dan ook direct zorgen dat je goede plantenvoeding ed in huis hebt en gaat gebruiken ;)

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Friesian »

@Amber98

Goed punt inderdaad! Daar heb ik niet bij stilgestaan. Gelukkig zijn er verschillende winkels geopend op zondag waar wellicht @B94 terecht kan.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Goed punt! Jammer, maar dan want ik nog even! Vandaag dan maar een lijst maken welke planten in definitief wil een die bestellen of maandag/dinsdag bij de aquarium winkel hier langs. Die is vandaag namelijk dicht.

Maar ik denk dat als ik de nieuwe planten geen dat ik ze sowieso nog even een paar dagen in een emmer wel laten staan, ik begreep dat de kans er altijd is dat er nog giftige stoffen op de bladeren zit.

Wat betreft de plantenvoeding is iets als easy life profito aan te bevelen? En moet je dat blijven toevoegen of kun je dat na de opstartfase afbouwen? Ik kan mij voorstellen dat zo'n goedje de balans in de bak juist ook kan verstoren of valt dat mee?

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Friesian »

Profito als voorbeeld is prima maar mist fosfaat en nitraat. Een All In One plantenvoeding is completer.
Voor een goede groei, gezondheid van de planten waar ook garnalen en vissen in kunnen schuilen, is plantenvoeding aan te bevelen, niet afbouwen.

Goede groei van planten, veel planten weinig vissen, kun je voor kiezen tegen algen en voor evenwicht.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Oke dan kies ik een All in One plantenvoeding!

Ik ga toch alvast water in de bak doen, niet om alvast in te gaan draaien, maar om te zorgen dat het hout gaat zinken. Ik heb geen groot genoege emmer... Als de planten komen gaat alles er dan weer uit. Het filter is inmiddels geïnstalleerd, maar die laat ik nog even tot staan tot de planten er zijn

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Alvast een foto! :)

Oh toch niet... Hij zegt wel dat de foto geüpload is, maar hier niks te zien :?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Ik zie helaas ook geen foto.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Ik zal het de volgende keer eens van mijn laptop proberen, misschien werkt dat wel.

Hoeveel planten noemen jullie eigenlijk veel? Mijn bak is 80x35x50 cm. Ligt natuurlijk ook aan de grootte van de plant, maar moet ook aan 10 of 20 of misschien wel meer denken? Een kopen jullie vaak meerdere planten van een soort?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

Hoeveelheden zijn altijd lastig in te schatten. Ik heb zelf een mooie volle bak, met genoeg zwemruimte.
Ik koop inderdaad ook meerdere van dezelfde soort, maar er zijn ook planten die bij aankoop groot genoeg zijn dat je ze direct kan verdelen in meerdere kleinere exemplaren. Maar je kan beter teveel dan te weinig hebben. Probeer anders voor jezelf te schetsen welke planten je waar in je bak wil hebben. Zo heb je een beter idee van de hoeveelheden.

Gebruikersavatar

yosta
0-200
0-200
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 dec 2021 23:50

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door yosta »

ik zou geen planten nemen, maar eerst richten op vissen houden, dat is echt veel minder complex. Lees deze beginnersgids maar eens na.

https://www.mantablog.nl/aquarium-scien ... ner-guide/

de hoofdstukken 1.1 tot 1.14 leggen dit uitgebreid uit!

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

Daar ben ik het absoluut niet mee eens! Wat is er complex aan planten? Ze groeien vanzelf! Planten zetten co2 om in zuurstof en sommige planten zijn echte nitraatvreters. Planten zorgen voor schuilplekken, het staat ook nog eens mooi (maar dat is natuurlijk subjectief) en het houdt een algenexplosie in toom. Ik zie enkel voordelen. En met de juiste balans van voeding en licht, gaat alles vanzelf. En in een non-co2 bak, is er al helemaal geen kunst aan.

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Friesian »

Muppet1987 schreef: 30 jan 2023 07:31 Wat is er complex aan planten? Ze groeien vanzelf!
Ik wil hier een kleine nuance aan toevoegen. Bijvoorbeeld tropica.com maakt een verdeling bij planten in Easy, medium en difficult. Je hebt dan zelf al een leidraad in weinig of veeleisende planten.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Zonder planten is de lol er snel vanaf. Elke week algen schrobben en vervolgens alsnog naar een vieze bak moeten kijken en in de tussentijd zieke en dode vissen hebben, omdat de water waardes niet in orde zijn. De aquariumhobby is het verzorgen en onderhouden van een ecosysteem. Een bak vullen met water en vissen is niet de juiste manier.

Er staan heel veel onwaarheden in de link die yosta deelt. Hier zou ik dus absoluut geen informatie vandaan halen ;) in Nederland zit er GEEN chloor in het water. Waterverbeteraar hiervoor is weggegooid geld.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Hi, het is een tijdje stil geweest. Op het laatste moment had ik besloten dat ik de naden toch nog een keer opnieuw wilde kitten. Nadat het pompje en de verwarming niet meer bleken te werken was ik toch bang dat de bak misschien ook zou gaan lekken...
Het kitten is nu gebeurt en toch nu toe lijkt het ook goed te zijn gegaan :)

Na nog een aantal keer spoelen de komende dagen is het dan nu echt tijd om planten toe te voegen. Ik heb uiteindelijk het volgende lijstje gemaakt van makkelijk houdbare planten die ook goede schuilplekken kunnen bieden voor mijn vissen. Als iemand nog tips of opmerkingen heeft, dan hoor ik die graag!! Helaas zijn niet alle planten leverbaar bij aquariumplantsonline, waarschijnlijk doordat het winter is? Ik ga nog even zoeken naar een alternatieve winkel/alternatieve planten.

Afbeelding

Hierbij ook eindelijk de beloofde foto van het nog lege aquarium:

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Mochten het nog niet weten, Anubias en javavaren kun je beter niet in de grond zetten, dit zijn soorten die op gebonden horen te worden op hout of steen ;)

Normaal gesproken heeft de winter niet veel effect op planten soorten die verkrijgbaar zijn, wellicht infkrmeren bij een winkel in de buurt of ze de soorten willen bestellen voor je ?

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”