Nieuw aquarium inrichten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Helaas ook hier wat tegenslag, het 'zo goed als nieuwe' aquarium is toch niet zo goed, met een kapotte pomp ...

Heeft er iemand ervaring met filtersystemen? Ik kan een nieuwe Juwel bioflow M 3.0 aanschaffen, die ook bij het aquarium hoort, maar als ik nu toch een vrije keus heb zijn er misschien betere opties?

Qua belasting wil ik dus dwerggarnalen en een aantal kleine visjes houden. En het wordt een non-co2 aquarium, waarbij ik er naartoe wil werken dat de bak zo veel mogelijk op zichzelf kan draaien, dus zonder allerlei toevoegingen.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2013
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

Och dat is balen zeg! Had je hem via marktplaats gekocht?
Ik kan je niet veel over een pomp zeggen. Ik had standaard de Eccoflow (?) 600 in m’n Juwel. Toen deze kuren kreeg heb ik de 1000 erin gezet. Die is wat zwaarder. Verder kan ik je niet helpen/adviseren!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Ja van Marktplaats inderdaad, aquarium plus pomp. Werd dus alleen aquarium... Is jammer maar goed, misschien kan ik nu wel een iets kleiner filter kiezen, vind die van Juwel erg groot. Las op internet dat al die verschillende filters die Juwel standaard heeft ook geen must zijn. Dus nu mag ik mij dus eerst verdiepen in de wereld van pompen en filters :)

Heb inmiddels wel zand gekocht, het donker bruine van de Hornbach. Helaas was het aanbod hout erg beperkt dus die zoektocht is nog gaande.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2013
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

Ik heb diverse stukken hout aan elkaar gelijmd, mocht je geen kant en klaar stuk naar wens kunnen vinden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Balen dat het filter kapot is. De aquael turbo 500 vond ik een geweldig filter voor de 80cm. Verstelbare stroming en een spons zodat garnalen minder snel het filter in verdwenen, maar tegelijkertijd veel plek voor bacteriën door de keramische ringen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Oh is zo'n pomp(je) al voldoende?

Ik zat te kijken in de prijsklasse van de Juwel bioflow m, die kost een ruime ruime 70 euro. Voor iets meer kun je ook een extern filter krijgen, bijvoorbeeld voor een ruime 80 euro een jbl e702.

Ten opzichte van de Juwel pomp vind ik dat extra geld wel waard (ik overweeg de iets die sterkere e902 ook), daar iedereen op internet en extern filter lijkt te verkiezen boven een intern filter.

De aquael die jij voorstelt is echter een stuk goedkoper. Vind jij het het meerbedrag voor zo'n extern filter het nog steeds waard als je zelf zou moeten kiezen? Op internet is namelijk wel de trend meer=beter bij sommige, dus altijd moeilijk om ter bepalen wat voor mij voldoende is...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Muppet1987 schreef: 24 jan 2023 21:33 Ik heb diverse stukken hout aan elkaar gelijmd, mocht je geen kant en klaar stuk naar wens kunnen vinden.
Ook een leuke tip, thanks!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Met een extern filter vergroot je het aantal liters van de bak (omdat deze geen plek in de bak in neemt, maar juist liters toevoegt door de capaciteit en slangen) ja extern filter kan heel fijn zijn en zeker als je er het geld aan wil uitgeven. Maar de aquael is ook een prima optie. Niet te vergelijken met een pompje van bijv Superfish, aquael is degelijke kwaliteit naar mijn mening. Ligt er ook aan welke vissen je in de bak wil hebben, ik had destijds betta erin zitten, die bijna geen stroming eisen. Was dan heel makkelijk de uitstroom in sterkte en richting aan te passen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Bedankt Amber!

Qua visbestand, ik heb de blauwe neons nog steeds in mijn hoofd als grootste groep bewoners. Hoeveel? Nog geen idee.
De ringbanksnoekjes overweeg ik erbij te doen voor de variatie, maar ik moet nog meer onderzoek doen of dat goed past. In de toekomst misschien nog de Corydoras? Ik heb in iedergeval het zand ervoor :). Volgende mij hoeven al deze vissen niet heel veel stroming. Toch neig ik naar het externe filter, vooral omdat ik net begon eigenlijk. Ik zit daarmee denk ik voorlopig goed en heb dan in iedergeval voldoende overcapaciteit/doorgroeimogelijkheden!

Aan de andere kant, met een goedkoop filter kun je makkelijker weer een nieuwe maken mocht het ooit nodig zijn. Keuzes ....

Vandaag heb ik trouwens bij de lokale aquarium zaak een eerste stuk hout en wat lavasteen gehaald!

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2013
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

Tip voor de lavastenen: bij een tuincentrum zijn ze vaak een stuk goedkoper. Ik heb €9,99 voor 20 kilo betaald.

Van de neons wil je veel hebben, anders worden ze schuw. In mijn bak (van een meter dus), doe ik er 40. Wellicht nog wat meer. Corydoras zijn ook groepsdiertjes. Daar wil je minimaal 6 van hebben. Van de snoekjes meer vrouwen dan mannen. In mijn geval 7 om 4, of 8 om 5.

In jouw geval zou ik de volgende aantallen aanhouden:
- snoekjes: 11, 7 v en 4 m
- neons: 30(?)
- Cory’s: 6

Maar wellicht heeft iemand anders een beter idee.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Dank je, dat uw in ieder geval een mooie richtlijn qua inrichting.

Gelukkig was het daar ook niet zo duur :) maar 50 cent per kilo klinkt wel als heel goedkoop! Heb jij het dan over echte sierstenen of een zak met grind achtig materiaal?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2013
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

Ooooh, dan kom je qua prijs op hetzelfde uit! Niet grind achtig hoor, gewoon grotere brokken. Ca 5 cm, soms groter soms wat kleiner.

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Friesian »

Vind jij het het meerbedrag voor zo'n extern filter het nog steeds waard als je zelf zou moeten kiezen? Op internet is namelijk wel de trend meer=beter bij sommige,
Bij een buitenfilter, een buitenfilter van JBL zou ik kiezen voor de 902 op een bak van 125 liter. Wel raadt ik je dan aan om te kijken naar de korf van de aanzuigbuis. Bij dwerggarnalen en kleine visjes is het gunstig om een fijnmazige korf te gebruiken om te zorgen dat er geen garnalen bijvoorbeeld in het filter komen. Verschil zit hem vooral in een groter filtervolume en meer keuze in filtermateriaal.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Bedankt voor het advies! Ik ben inderdaad voor de e902 gegaan, vanmiddag is die binnengekomen!

Ik had gelezen dat het een goed idee is om een panty oid om de aanzuigkorf te doen, inderdaad in te voorkomen dat er garnalen verdwijnen!

Er zitten al allerlei filters bij de pomp, maar heb jij nog een advies over het te gebruiken filtermateriaal?

Nog een vraagje, kun je al beginnen met indraaien voordat de planten er zijn, of is dat niet verstandig?

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Friesian »

Ik heb 2 JBL filters draaien bij mijn aquarium. (Was een goede tip van iemand)

Onder het voorfilter heb ik in het vastgeklemd mandje filter fleece ook al moet ik dat regelmatig vervangen. Dat is een soort van mat, filterwatten zou je kunnen denken. Daaronder een mandje met siporax. De rest is sponzen. En indraaien kun je gewoon mee beginnen. Er zijn ook aquaria zonder planten. Hoe eerder je begint met indraaien hoe beter om bacteriën te laten ontwikkelen. Vier weken heb je sowieso nodig voor het indraaien.

Ik raadt je wel aan om zo nu en dan de startknop en de kraantjes met silicone spray te behandelen. (JBL / Eheim)

Tip voor de aanzuigbuis. (maat 12/16)
https://www.aquaplantsonline.nl/aqua-no ... quantity=1
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”