mbuna visbestand

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
NoPaniC
0-200
0-200
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:38

mbuna visbestand

Bericht door NoPaniC »

ik heb een aquarium 130x43x55cm watervolume met externe filterpomp
ik wil hierin overstappen naar malawi mbuna. maar met malawi heb ik nog geen ervaring. wel al veel gelezen

vallisneria,javavaren en anubiasplanten heb ik ook staan.

als visbestand dacht ik aan

1m/3v Chindongo saulosi
1m/3v Iodotropheus sprengerae (rusty cichlid)

en om het jongbroed in toom te houden 6stuks synodontis petricola dwarf

kan dit werken, of heb ik andere verhoudingen nodig, of nog n 3de vissoort?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: mbuna visbestand

Bericht door amber98 »

Heeft je externe filter een goede overcapaciteit? Met malawi is dit wel een van de belangrijkere onderdelen. ;)

Ik denk dat je vanwege agressieverdeling beter nog 1 harem erbij kan pakken van een andere soort of meer vrouwen toevoegen van de soorten die je al gekozen hebt. Alhoewel het ook goed zou kunnen gaan met deze hoeveelheid. Wellicht even aankijken en desnoods nog wat erbij zetten?

De soorten die je hebt gekozen zouden prima bij elkaar moeten kunnen. Ze lijken totaal niet qua kleur op elkaar, wat agressie verminderd onderling. Let er wel op dat de c.saulosi als jong dier nog geel is, geslacht is dan lastig te zien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
NoPaniC
0-200
0-200
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:38

Re: mbuna visbestand

Bericht door NoPaniC »

idd dat ze geel zijn in het begin was me al bekend,
qua inrichting enzo gelijkaardig als mijn vorige tanganyika bestand, alleen nog wat meer stenen en eventueel ene stromingspompje

filter die er nu op zit is een aquael ultramax 1500
maar heb ook nog een eheim pro 5(1900l) een filtron 1500 en ene jbl 1500 die ik zou kunnen gebruiken

Gebruikersavatar

monkeybay
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2023 03:59
Locatie: Zwijndrecht

Re: mbuna visbestand

Bericht door monkeybay »

Hoi panicC;

Mooie vissen de Mbuna's. Hou er rekening mee dat het gravers zijn, dus pas op als je grote stenen op b.v. grind legt, het grind wordt onder de stenen vandaan gehaald. Ze nemen het grind in de bek en spugen het ergens anders weer uit. Ik spreek uit ervaring. Ook de planten die je benoemde waren voor mijn mbuna's niet veilig. Je kan dan beter de planten weg laten of gaan voor dwergcichliden. Deze graven ook, maar niet zo erg als de mbuna en laten je planten met rust.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”