Visbestand voor een 120cm

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Visbestand voor een 120cm

Bericht door mission »

Mijn aquarium draait nog geen 4 maanden maar het loopt nu al vreselijk uit de hand :|
Vandaag zijn bak nummer 2 (gepland) en bak nummer 3 (absoluut niet gepland :lol: ) aangeschaft.

De ongeplande bak is een Aquatlantis Splendid 120 en heeft nog geen plan. Ik wilde beginnen met het kiezen van bewoners en als we daar over uit zijn kijken wat daar qua inrichting mooi op aansluit. Ik zit nu aan het volgende te denken;

20 Blauwe regenboog (melanoteania praecox)
10 Rasbora Espei
2 Diamant Gourami
2 Sleutelgat cichlide
1 Ancistrus (omdat ik er eentje heb die straks nog een thuis nodig heeft zodra die geen baby meer is en mijn 60cm uitgroeit)

Gaan deze vissen samen? En is dit veel te vol/druk voor de bak?
Ik heb bij anderen een dergelijk bestand of zelfs wat voller gezien, maar kan zelf lastig inschatten wat wel of niet geschikt is. (ik heb nu alleen gekeken of het qua waterwaardes kan)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand voor een 120cm

Bericht door amber98 »

Ik zou de m. Preacox vervangen door een kleinere en gezondere vis. Vaak vergroeien deze helemaal en als ze wel gezond blijven is 20 stuks erg druk/veel voor 120cm.

Je kan eventueel de rasboras espei vervangen door Trigonostigma heteromorpha en daar een grotere groep van nemen. (Espei is waarschijnlijk klein genoeg om voer te zijn voor de sleutelgaten) ik vind sleutelgaten beter passen in een groter aquarium, maar dat is mijn mening, 120cm kan wel maar naar het gedrag wat ze hier op 2m hebben laten zien, zou ik 150cm netter voor ze vinden

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Re: Visbestand voor een 120cm

Bericht door mission »

amber98 schreef: 24 jul 2022 09:29 Ik zou de m. Preacox vervangen door een kleinere en gezondere vis. Vaak vergroeien deze helemaal en als ze wel gezond blijven is 20 stuks erg druk/veel voor 120cm.

Je kan eventueel de rasboras espei vervangen door Trigonostigma heteromorpha en daar een grotere groep van nemen. (Espei is waarschijnlijk klein genoeg om voer te zijn voor de sleutelgaten) ik vind sleutelgaten beter passen in een groter aquarium, maar dat is mijn mening, 120cm kan wel maar naar het gedrag wat ze hier op 2m hebben laten zien, zou ik 150cm netter voor ze vinden
Dan schrappen we de sleutelgaten, ik twijfelde al een beetje daaraan. De Espei wilde ik omdat de kleur zo mooi is en wat afsteekt tegen de Preacox, maar die Trigonostigma heteromorph komt ook in prachtige kleuren zie ik :)

Met 2 Gouramisch en de Ancistrus; hoeveel zouden er dan bij kunnen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand voor een 120cm

Bericht door amber98 »

Als je alleen een koppel diamant gouramis neemt en 1 ancistrus, kun je waarschijnlijk qua waterwaardes wel gaan voor 25 t. Heteromorph erbij houden. (Waarschijnlijk zelfs nog meer) Deze kleur steekt ook goed af tegen de diamantgouramis. Als je een zandbodem hebt kun je evt kiezen om een groepje corydoras erbij te houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Re: Visbestand voor een 120cm

Bericht door mission »

amber98 schreef: 24 jul 2022 14:58 Als je alleen een koppel diamant gouramis neemt en 1 ancistrus, kun je waarschijnlijk qua waterwaardes wel gaan voor 25 t. Heteromorph erbij houden. (Waarschijnlijk zelfs nog meer) Deze kleur steekt ook goed af tegen de diamantgouramis. Als je een zandbodem hebt kun je evt kiezen om een groepje corydoras erbij te houden.
Thanks, daar kan ik wel wat mee :)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”