60 Liter (Cube 40x40x40)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
60Cube
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:39

60 Liter (Cube 40x40x40)

Bericht door 60Cube »

Hoi,

Ik ben helemaal nieuw voor de hobby. Heb pas een leuk aquarium gehad en ben nu aan het onderzoeken welke vissen ik hier eventueel in kan houden.

Het is sowieso een flink beplante bak, met een fijne grind bodem (1-2mm).

Ik zou graag wat advies willen hebben. Heb al veel zitten lezen op het forum, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Denk dat het beter is het te vragen i.p.v. maar wat te proberen.

Ik wil niet een te volle bak, dus wil niet veel vissen er in houden. Het liefst zou ik er een ramirezi of antennebaarsje in houden, maar ik heb begrepen dat daar mijn aquarium te klein voor is.
Mijn volgende vis waar ik dan aan denk is de endler gup, Ik zou daar een stuk of 6-8 mannetjes van willen houden.

Zou dat goede gaan in de bak? en welke vis zou ik er eventueel bij kunnen doen. Of zou ik aan garnalen moeten denken.
Ik weet niet of het houden van garnalen erg moeilijk is, dus ik ben daar wat terughoudend in.

Ik zou advies zeer op prijs stellen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 60 Liter (Cube 40x40x40)

Bericht door amber98 »

Guppen zijn erg actieve dieren en zou in niet aanraden voor een bak van dit formaat. Garnalen zijn niet per se lastig te houden, zeker de normale soorten zoals simpele vuurgarnalen doen het eigenlijk wel vaak goed. Wel rekening ermee houden dat de bak minimaal 6 weken moet draaien voordat je de garnalen er in zet, ze zijn wat gevoelig voor schommeling van waterwaardes. Wat vind je van een klein schooltje rasboras galaxy voor erbij of rasboras brigittae?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
60Cube
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:39

Re: 60 Liter (Cube 40x40x40)

Bericht door 60Cube »

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik ben best wel verrast dat je de Endler afraad, dat is juist een vis die op heel veel plaatsen als optie voor een 60L cube wordt aangedragen. Dat is ook waarom deze vis uiteindelijk op mijn lijstje terecht is gekomen.

Ik heb ook de chili en de galaxy overwogen. De chili vindt ik niet echt een interessante vis, waarschijnlijk wel leuk as school in een groot aquarium. Maar dan zou ik denk ik in een groot aquarium alsnog voor een andere vis gaan (bv de Roodkopzalmen die helaas niet in mijn bak kunnen).

De Galaxy vindt ik wel een mooi visje. Ik zat zelf eigenlijk te denken aan een aantal Endlers en daar dan 1 Galaxy mannetje bij.
Of een Honey Gourami of een Sparkling Gourami. Dat is meer wat ik zou verwachten van het advies.

Nu dan toch even overwegen wat ik wil gaan doen. Want ik vindt de Enderls wel erg mooie visjes.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 60 Liter (Cube 40x40x40)

Bericht door amber98 »

Endlers zijn gewoon heel erg actief, waardoor ik ze niet geschikt vind. De honing gourami vind ik ook minder geschikt. Wat vind je eventueel van een betta? Je hebt hier veel verschillende varianten en kleuren van, ook heel natuurlijk uitziende zoals plakat wildkleuren. Deze kun je prima solitair houden (snoepen wel soms een garnaaltje weg)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
60Cube
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:39

Re: 60 Liter (Cube 40x40x40)

Bericht door 60Cube »

Nee een betta zal het sowieso niet worden, is een mooi visje. Hoewel ik niet de bak helemaal vol wil stoppen wil ik toch wel een paar vissen.

Sorry als ik veel vragen stel, maar de informatie op de verschillende sites is nogal tegenstrijdig, dus ik vraag het voor de zekerheid na.

Ik heb vele opties overwogen, dus ik zou graag nog een paar vis opties aan je voorleggen. Voor de duidelijkheid, het gaat steeds maar om één van de opties. Niet de bedoeling dit allemaal in het aquarium te doen.

Pseudomugil gertrudae - Dwerg Regenboogvis (4 à 6 stuks)
Pseudomugil furcatus - Vorkstaart Regenboogvis (4 à 6 stuks)
Pseudomugil luminatus - Regenboogzalm (4 à 6 stuks)
Danio rerio - Zebrabarbeel (6 à 7 stuks)
Poropanchax normani - Afrikaans blauwoogje (6 à 7 stuks)

Of iets heel anders Tanichthys albonubes - Chinese Danio, die houden blijkbaar van wat lager pH wat dan weer beter samen gaat met garnalen lijkt mij. Maar dan is het misschien moeilijker je aquarium koud genoeg te houden. Nu is mijn aquarium de laatse dagen richting de 28 graden gegaan.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 60 Liter (Cube 40x40x40)

Bericht door amber98 »

Pseudomugil soorten zijn erg lastige vissen die vee last hebben van stress, in veel gevallen eten ze enkel levend voer, je moet voor jezelf na gaan of dit een optie is. Het is natuurlijk duur en je komt 2x per week nieuw aan het halen ivm de houdbaarheid. Door de stress is het ook niet optimaal om ze in een kleine bak te houden, daar je geen plek hebt voor een grote school te kunnen houden. We hebben hier een gigantische school furcatus zitten op 120cm, die doen het goed en zijn lekker actief.

Helaas moet ik je voor de rest teleurstellen, het aquarium wat je hebt is gewoon weg erg klein en beperkt in opties. Zebra danio, Chinese danio en blauwoogje zijn zeer actieve vissen waar 80cm toch wel echt het minimale voor is. Je moet je voorstellen dat deze soorten boven de 18graden continu als een idioot heen en weer zwemmen (voornamelijk de danios) op 40cm kun je ze dus helaas niet bieden wat ze nodig hebben. Als de betta afvalt en liever een school erin wil hebben, kom je toch echt uit op de rasboras soorten en/of garnalen, veel andere opties zijn er niet voor deze maat, dan zul je toch een groter aquarium moeten overwegen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
60Cube
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2022 21:39

Re: 60 Liter (Cube 40x40x40)

Bericht door 60Cube »

Ik had al eerder een reactie gegeven, maar die is blijkbaar niet doorgekomen??

Bedankt voor je advies. Is allemaal flink verwarrend omdat de informatie op de vele verschillende site ook steeds weer anders is. Ik heb niet zomaar een paar vissen verzonnen. Komen allemaal van site waar ik gezocht heb op 60L cube of vaak zelfs 30L cube.

Maar ik denk dat ik dan uitkom op een groepje Galaxy rasboras (6 stuks?).

Moet ik daar nu ook garnalen bij doen, of kan ik het bij de vissen houden. En als ik garnalen neem, fokken die niet heel erg veel. Dan heb je toch heel snel een garnalen plaag in je aquarium.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 60 Liter (Cube 40x40x40)

Bericht door amber98 »

Je hoeft er geen garnalen bij te doen, dat kan wel. Garnalen kom je makkelijk via marktplaats kwijt als je er echt teveel krijgt, hier is altijd vraag naar. Er past zeker wel een groep van 10-15 galaxy in. Vanaf 10 heb je een mooi schooltje, afhankelijk van hoe druk je het zelf vind uitzien, kun je dit uitbreiden naar 15 of ergens ertussenin. Met minimaal 3 weken indraaitijd zonder vissen kan dit qua liters prima

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”