1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

Ik wil liever niet kweken. Dus lastig met scholen/koppels.
Ik geloof dat mijn gourami een vrouwtje is. Misschien nog een vrouwtje erbij? En verder?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door amber98 »

Het geslacht is helaas lastig te zien op deze foto’s, de vorm van de rugvin moet duidelijk zichtbaar zijn. De vis ziet er niet gezond uit. Staan de schubben uit elkaar? Kon namelijk wel eens buikwaterzucht zijn. Ook het aquarium heeft wat geduld nodig met waterwaardes e.d. Het aquarium kan sowieso veel voller gevuld worden. Ik zou er voorlopig even niks bij zetten, kijken hoe de vis zich verder ontwikkeld en dat het liefst een nieuw huisje voor deze zoeken, blauwe spat kan namelijk makkelijk 15+ cm worden en heeft dus echt een groter aquarium nodig (liefst minimaal 120cm)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

Dankjewel. Zou het kunnen dat zij (?) gewoon dik is omdat ze uit een bak met 35 cm breed en slechts iets van 10 cm water kwam? Zonder plantjes en al haar soortgenoten zijn voortijdig overleden, maar vind ik ook niet gek met die stress. Ook nog zonder ontkalkt water, watertesten was nieuw voor ze. Ze verversten dat kleine beetke water 2x per week omdat het snel vies werd door het voer (bruine korrels), dat het te snel naar de bodem (met bruine algen begroeide kiezels) zakte. Dat vind ik wel meevallen maar ik heb dan ook veel hoger water. Zou dus kunnen dat ze teveel voer heeft gehad en te weinig beweging. Ze gedraagt zich wel gezond, onderzoekt haar nieuwe omfeving en maakt zelfs ook contact met mij, dat ze voor het glas me aankijkt. Ze heeft veel fijne verstopplekjes en zwemt lekker rond (niet panisch, tegen dingen opbotsend ofzo). Begeeft zich ook regelmatig in de bovenste waterlaag.
Wat bedoel je met voller? Ik heb 4 plantjes, 2 nepplantjes, een Egyptische kruik om in te verstoppen en een grot.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

Afbeelding

Maargoed, ik denk oa aan een garnaal voor de algen erbij. Daarbij oppassen dat hij niet agressief is, en geen voer wordt. Iemand nog meer suggesties?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

De vis is trouwens nu 2 jaar oud. Als het beginnende buikwaterzucht is heb ik begrepen dat ik er een beetje zout in moet doen voor de nieren? Hoeveel zout op 120L? Ik ga het aquarium namelijk nog met wat meer water aanvullen, met gedemineraliseerd water omdat het detox het water geel maakt en alles er al inzit omdat we hier in Nijmegen veel kalk in het water hebben. En verder een paar dagen laten vasten zodat de verstopping kans heeft om af te nemen? En dan die lijst medicatie, daar moet ik dan ook nog uit kiezen..
Nu bedenk ik me dat het misschien zelf door kalkafzetting verstopt kan zijn geraakt aangezien vorige baasje er 2x p/w ongezuiverd leidingwater indeed.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door amber98 »

Als de vis 2 jaar in zo weinig water heeft geleefd, is deze erg vergroeid en ga je dit niet meer recht kunnen trekken. Kalk in het water heeft hier geen effect op, het is echt niet nodig om iets met leiding water te doen om dit soort vissen gezond te houden: vrijwel alle vissen worden inmiddels gekweekt op leiding water.

Ga vooral niet zomaar vanalles in het water gooien en uitproberen, ververs het water 1x per week voor 25%, hou de nitriet en nitraat in de gaten (nitriet moet 0 zijn en blijven) en laat voor de rest de vis en het aquarium een tijdje met rust. Even niet aan de gang met zout of medicatie dus. Gewoon lekker water verversen, vis om de dag voeren om de organen niet te veel te belasten, leiding water hoef je niks mee te doen.

Met voller aquarium, bedoel ik letterlijk voller, meer liters (aquarium vullen tot de sierlijst) nogmaals, laat de vis even een tijdje alleen zitten en kijk hoe deze zich ontwikkeld. Je kan drijfplanten toevoegen zodat de vis zich meer op het gemak voel, hier lekker tussen kan gaan hangen. Garnalen zijn gevoelig voor waterwaardes, ik weet niet hoelang je het aquarium nu heb staan? Het water ziet er niet echt schoon uit, is dit oud aquarium water of nieuw leiding water? Wat voor filter zit erop?

Om je voor te bereiden, een vis die 2 jaar in die omstandigheden heeft geleefd, zeker een gourami, zal waarschijnlijk niet lang meer leven. Met het toevoegen van allerlei flesjes, toeters en bellen, verkort je de levensverwachting waarschijnlijk nog meer. Vandaar dat ik aangeef even rustig de vis in het aquarium te laten en pas als het aquarium tip top in orde is en er meer duidelijkheid is over het gedrag en eventuele ziekte van de vis, kun je gaan nadenken over medebewoners ;)

mijn persoonlijke mening en keuze; vis is gigantisch vergroeid, deze had met 2 jaar al op volwassen formaat moeten zijn. Bult word waarschijnlijk veroorzaakt door beknelde organen die wel doorgroeien (buitenkant stopt met groeien, organen groeien altijd verder) het dier heeft hoogstwaarschijnlijk chronische pijn die niet hersteld kan worden, waardoor ik deze vis uit het lijden zou verlossen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

Het water is schoon, het troebele wat je ziet komt van het vullen van dit aquarium, ik had het fijne grind niet afgespoeld en heb het aquarium een paar dagen geleden pas gevuld. Het water is nu alweer veel helderder. En de kleur is van het water detox middel dat mij door de dierenwinkel is aangeraden, dit is gelig en er moest veel van in om de kalkwaardes terug te dringen die in Nijmegen dus torenhoog zijn. Wat betreft vullen: ik had er vandaag al 10 liter gedemineraliseerd water bij gedaan, ook juist om het te 'verdunnen'.
De verkoper heeft zelf een aquarium en raadde me juist af om te verversen wanneer de waterwaardes goed zijn (wat ik al veelvuldig heb gechekt), maar de natuur zijn gang te laten gaan. Ik merk ook dat de vis nogal in de stress schiet als er water bij of af gaat dus dat voorkom ik liever. Kwekers zijn niet echt waar ik een voorbeeld aan neem, daar gaat het vaak vooral om omzet dus logisch dat die op leidingwater willen kweken. Het natuurlijk proberen houden klinkt beter in mijn oren. Ik vind het ook vreselijk dat veel kwekers enorm veel dieren doodmaken bij de selectie puur omdat ze niet aan een schoonheidsideaal voldoen en dat vissen vaak zonder planten etc gekweekt worden en in kale bakken verhandeld worden. Maargoed die verkoper zei ook al dat er veel verschillende meningen en manieren zijn. Feit blijft iig dat de vis er nu 1000x beter aan toe is met zoveel verstopplekjes en echte zwemruimte en dat de waterwaarden en temp nu in orde zijn. Vandaag ook weer bij de oude eigenaars geweest en het verhaal wordt steeds triester. Deze vis heeft alles overleeft terwijl er 2 jaar lang heel veel visjes om haar heen in dat kleine bakje van 35 cm zijn gestorven. Ik kan me goed voorstellen als ze daarvan getraumatiseerd is. Ook van dat ze zich nooit heeft kunnen verstoppen terwijl het een goerami is :(
Drijfplantjes ga ik zeker nog regelen!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

Dankjewel voor jouw visie, ik laat nog wat andere mensen ernaar kijken voordat ik die keuze maak. Aan het gedrag van de vis is namelijk niet te merken dat ze pijn lijdt, dat heb ik ook al opgezocht hoe dat eruit zou kunnen zien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

Oja de vorige eigenaresse zei dat de gourami deze buik al had toen ze hem 2 jaar geleden kreeg van iemand die een dierenwinkel heeft. Ze was alleen wat kleiner. Ik ga nu even vanuit dat ze een vrouwtje is omdat de rugvin afgerond is en mannetjes blauwer zijn als ik dat goed begrepen heb. Deze heeft altijd al deze zilveren kleur gehad. En geen loszittende/openstaande schubben geconstateerd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

Alweer een stuk helderder water.
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door amber98 »

Wat ik wilde zeggen met dat vissen op leiding water word gekweekt, is dat jou vis gewoon prima op leiding water kan zitten. Al generaties lang worden vissen op leiding water gekweekt, ook jou vis heeft niks anders gekend dan hard water. De waterwaardes drastisch veranderen kan voor een vis die nooit anders gewend is, slecht uitpakken. Spelen met waterwaardes is niet zo even te doen en al helemaal niet met wat detox spul, dit is waarschijnlijk een water verbeteraar die de verkoper je heeft aangesmeerd zonder dat dit nodig is. Of die verkoper een aquarium heeft, wil niks zeggen over kennis, iedereen kan een aquarium aanschaffen ;) probleem met knoeien met waterwaardes is dat de waterwaardes gigantisch gaan schommelen. Je moet eigenlijk het water gaan bereiden vóórdat dit het aquarium in gaat en er dan voor zorgen dat dit gelijk is aan de waardes waar de vis op zit. Doe je eerst leiding water erbij, krijgt de vis een klap van het harde water om vervolgens nóg een klap te krijgen van het zachte water. De natuur nabootsen is iets wat niet even met een flesje en een kannetje water kan, helaas.. hier hebben we ook zuid Amerikaanse vissen op hard water (Limburgs leidingwater) zitten, toen we de waterwaardes nog beïnvloeden met oa CO2 die de pH stuurt ging het heel wat slechter met de vissen dan nu.

Aan deze vis merk je pas dat ze pijn heeft, wanneer haar organen uitvallen en ze al sterft voordat je iets kan doen. Ze had nu ruim het dubbele moeten zijn qua grootte, de organen zijn dus aardig bekneld en zullen zeker pijn doen, daar wil ik je gewoon voor waarschuwen en wat je met de info doet mag je zelf weten ;)

Heb je osmose water of demi water gebruikt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

Inmiddels de drijfplanten erbij gedaan die ze weet te waarderen, nog meer plantjes en een donkere achtergrond. Ondertussen pluis ik natuurlijk ook de rest van het internet uit. Zo las ik dat de blauwe goerami gemiddeld 5 inch wordt: 12,7 cm en max 15cm. Deze is daar zeker niet de helft van, ik schat 10cm. Ik snap dat dat lastig te zien is op de foto's. Ze zit daar ook niet pal voor het glas. Haar vorige eigenaar heeft haar een tijd veel te veel eten gegeven. Ik las dat dat (vooral in combinatie met een zeer klein aquarium, oftewel te weinig beweging) bij goerami's ook voor een dikke buik kan zorgen. De dikke buik heeft ze ook al zga haar hele leven. Ze heeft wel alles overleefd waar de vele andere visjes (2 lichtingen) van zijn gestorven, zoals afwasmiddel in het water. Ze poept overigens wel dus ze is gelukkig niet verstopt. Het water dat ik erbij had gedaan is gedemineraliseerd water, 10 liter. Het middel voor de waterwaardes heet Colombo Aquastart. Ook heb ik Bacto Start in de spons van de pomp gedaan omdat de vorige eigenaresse die met heet water uitspoelde.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

Ik ga een online consult aanvragen bij een dierenarts.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door amber98 »

Fijn dat ze lekker onder de drijfplanten kan zitten, dit zal ze zeker op prijs stellen!

Colombo aqua start haalt chloor uit het water, in Nederland hebben we geen chloor, dus dit is inderdaad een overbodig middel. (Net als bijv aquasafe van tetra, dit zijn allemaal middelen die je in het buitenland nodig heb maar in Nederland alleen geld kosten) De Bacto start heeft wel een goede functie.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mies
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2022 22:57

Re: 1 Blauwe geredde gourami in 120L (80cm) met?

Bericht door Mies »

Aquastart doet wel meer dan alleen chloor weghalen maar dat terzijde.
Na nog meer gelezen te hebben over gourami's denk ik inmiddels dat het ook goed eitjes kunnen zijn die nooit losgelaten zijn omdat ze geen mannetje in haar buurt heeft gehad. Hopelijk is het nog geen cyste geworden. Dit zou dus betekenen dat er tijdelijk een mannetje bij moet om de eieren los te laten. Ik ga het bespreken met de aquariumspeciaalzaak en een dierenarts.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”