Visbestand 125L 80cm

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Emsta
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2022 23:04

Visbestand 125L 80cm

Bericht door Emsta »

Goede avond allemaal,

Ik ben nog nieuw in deze hobby en ik vind het nog lastig om de vissen samen te stellen.
Na onderzoek heb ik een lijstje gemaakt van vissen die hopelijk bij elkaar kunnen.
Vanwege de cichlids wil ik graag de mening van andere horen over mijn keuze en de hoeveelheden.
Zodat ik de tank niet per ongeluk te vol maak.

Tank:
Juwel Rio 125
Fluval 207 buitenfilter
Fluval smart lamp
Zand bodem over voedingsbodem
Veel planten
Hout

Op het moment zitten er nog planten of hout in.

Visbestand:
1 x Maanvis (Een relatief vredige soort, nog onzeker welke)
2v, 2m x Dwerg goerami
3/4v x Antennebaarsje / german blue ram
2v, 2m x Pauwooggrondel (Peacock gudgeon)
4 x Indische modderkruiper (Kuhli loach)
1 x Ancistrus (Bristlenose pleco)
6 x Nerite slakken

(Hopelijk kloppen de vertalingen naar het nederlands)

Ik heb gelezen dat de dwerg Goerami en het antennebaarsje prima samen gaan omdat ze redelijk vredig zin als er maar genoeg verstopplekken zijn.
Hetzelfde als met de maanvis als er maar goed gelet word op of de andere soorten wel genoeg eten krijgen.
Toch ben ik nergens tegen gekomen of deze 3 soorten in 1 tank kunnen.
Ik zou graag feedback willen over de viskeuze, hoeveelheden en over er eventueel nog een groepje Zwaarddrager of Ayamaru-regenboogvis bij kan zonder dat het te krap word.
Ook vraag ik me af of 1 a 2 Antennebaars mannetjes met 2 a 3 vrouwtjes mogelijk is ipv alleen vrouwtjes.

Ik hoor graag jullie mening hierover :)

Met vriendelijke groet,
Emma

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestand 125L 80cm

Bericht door amber98 »

Voor maanvissen is het aquarium te klein, sowieso moet je voor meerdere maanvissen gaan zodat de onderlinge agressie verdeeld word en dit niet op de andere vissen uit. Voor maanvissen geld minimaal 150cm, vaak 400+L. ;)

Dwerggourami wil ik je afraden, deze soort heeft vrijwel altijd last van iridovirus waardoor ze niet oud gaan worden, bijv honinggouramis zijn veel gezonder.

Voor deze maat maximaal 1m 2v antennebaarsjes en hou er rekening mee dat deze soort erg gevoelig is voor waterwaardes. Je moet eigenlijk de pH gaan aanzuren naar 6. Borelli is wat toegankelijker qua waterwaardes. (Ook daar zou dan gelden 1m 2v)

Als je gaat voor gourami, dwergcichliden en pauwoog grondel, zou ik de ancistrus weglaten, anders heb je te veel territorium vormende vissen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Emsta
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2022 23:04

Re: Visbestand 125L 80cm

Bericht door Emsta »

Oke dankuwel.
Ik zou er rekening mee houden.
Maar goed dat ik om advies vroeg hier.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”