Advies

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Advies

Bericht door Mudkip »

Hallo,

Ik ben helemaal nieuw. Ik heb sinds gisteren een startkit 20 goldfish oid. Ik heb me laten adviseren in de dierenwinkel, maar natuurlijk nu al een dode vis en na wat googelen kom ik erachter dat ze mij sowieso teveel vis voor dit bakje hebben verkocht. Kind 1 koos een sluierstaart, kind 2 een gele goudvis en kind 3 een rainbow shiner wat volgens de winkel allemaal prima kon. Nu blijkt 1 zo'n goudvis al 100 liter en 100cm lengte nodig te hebben, dat heb ik dus niet.

Dus, ik zit nu met een 20 liter bak met een goudvis en een sluierstaart die ook al naar adem happen. Heb het water nu steeds ververst vandaag, maar ik vraag mij af hoe werkzaam dit is met deze twee in dit bakje uberhaupt?? Heeft dit kans van slagen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Advies

Bericht door amber98 »

Welkom, vervelend dat je verkeerd bent voorgelicht. Eigenlijk had het aquarium 3 weken moeten draaien zonder vis. De vissen horen zoals je gelezen hebt helemaal niet in dit aquarium thuis. 20l is eigenlijk alleen geschikt voor 1 betta of garnalen/slakjes. Voor andere vissen is het te klein. Is zou dan dus ook zo snel mogelijk zorgen dat de goudvissen in een groot aquarium komen of bijv bij vrienden in de vijver worden gezet. (Optie 2 is het beste aangezien gewone goudvissen eigenlijk helemaal niet in aquariums gehouden kunnen worden, sluierstaarten blijven wat kleine waardoor dit wel kan)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Advies

Bericht door Muppet1987 »

Welkom! Dat is echt niet tof. Helaas zijn er veel winkels waar dergelijke adviezen gegeven worden… maar dit is wel heel slecht hoor, 3 van zulke vissen in 20 liter…..wat Amber ook zegt: zorg er zsm voor dat ze in een vijver komen. En als je bakje visvrij is, kan je hem beter 3/4 weken ook zo houden. Dus slechts een (zand)bodem, stenen/hout, veel planten en water. Dan lekker je bakje in laten draaien en na 4 weken kan je iets toevoegen. Deze vissen gaan absoluut dood. En waarschijnlijk al heel snel, want de nitrietpiek die je na ca 2/3 weken in je bak krijgt, moet nog komen….

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mudkip
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2022 16:53

Re: Advies

Bericht door Mudkip »

Bedankt voor de reacties! Met dit bakje kan je dus eigenlijk in principe helemaal niets. Betta's zijn prachtig, maar die hebben tropische temperaturen nodig zeker?

Mijn vriend en ik zijn inmiddels zo ver dat we wel serieus bezig willen gaan met een tropisch (groter) aquarium. Het heeft me altijd wel getrokken, maar ik had altijd het idee dat het veel werk is en heel duur zou zijn. Dat lijkt mee te vallen. Anywho, het bakje met gele goudvis en oranje sluier staat nog, maar we krijgen de omstandigheden inderdaad echt nog steeds niet goed en jullie beamen hier dat de vissen niet in deze bak kunnen blijven.

1. Ik ga dus ergens een vijver zoeken voor beide vissen
2. We gaan ons heel goed inlezen in tropisch aquarium en gaan alle stappen volgen.
3. Is er geen ander visje zonder warmtebron die in dit bakje kan? Want ik zou op zich een client heel blij kunnen maken met dit bakje als er een vis in kan.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Advies

Bericht door amber98 »

Nee helaas is er niks wat in dit bakje kan zonder verwarmingselement.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”