nieuw aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
NoPaniC
0-200
0-200
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2021 13:38

nieuw aquarium

Bericht door NoPaniC »

Hallo,

ik start een nieuw aquarium een aqualife 160x60x60aquarium(waterstand 50cm)
deze zal gefilterd worden met een bioloog eronder.

nu twijfel ik steeds over een leuk visbestand...

het aquarium moet onderhoudsvriendelijk worden, dus geen overdaad aan planten en wekelijkse snoeibeurten...

een zuid amerikaanse bak... met enkele mooie grote vissoorten? of net een grote groep dwergcichliden??
een tanganyika aquarium?
een "rustig" malawi bak?


moeilijke keuzes. de achterwand is nu zwart geschilderd. en qua verlichting heb ik JBL nature verlichting liggen, maar zou mss ook wel floodlights toepassen voor de schittering en de "zonnestralen" effect

stenen in alle maten en kleuren heb ik in overvloed, maar ook grote stukken hout heb ik ook liggen... dus alles is wel mogelijk.

het moet een leuke showbak worden.

tanganyika heb ik al in een andere bak maar daar zit niet veel vis in, en merk ik ook dat naast de occelatus, alle andere soorten vrij schuchter zijn. malawi lijkt me dan enorm druk...


dus wat zouden jullie doen met zo een bak???

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: nieuw aquarium

Bericht door amber98 »

Malawi word inderdaad echt niet rustig, daar moet je eigenlijk teveel vis inzetten om de agressief te verdelen. Zuid Amerika heeft heel veel opties, zoiets als maanvissen zijn heel pittig in karakter, terwijl discussen de hele dag maar wat in het water hangen. Een zuidamerika bestand uit tetra soorten en een harem cichliden kan ook erg leuk zijn. Hier hebben we ook zuid Amerika. Discussen gehad, maar vind ze te saai, daar zit echt helemaal niks in qua gedrag en ze zijn gigantisch gevoelig. Maanvissen vind ik weer te heftig, de cichliden die we nu hebben vertonen wel onderling interactie en broedvogel, maar respecteren elkaar veel meer dan maanvissen waardoor het toch rustig blijft om naar te kijken. Er zijn dus best wel wat opties als je alleen kijkt naar zuid Amerika. Verder qua inrichting moet je dat wel liggen natuurlijk. Zuid Amerika is lekker donker, niet te veel planten, Malawi en Tanganyika is toch wel tegenovergesteld.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”