Malawi of Z. Amerika aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DJA6910
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2019 15:35

Malawi of Z. Amerika aquarium

Bericht door DJA6910 »

Binnenkort ga ik mijn nieuwe aquarium inrichten, juwel rio 450 (150 cm breed).

Ik ben van plan om deze in te richten als een Malawi aquarium of een aquarium met zuid amerika cichliden. Maar ik twijfel nog, vindt allebei namelijk er mooi.

Daarom een paar vragen, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren:

Malawi: hier trekken mij met name de (mannelijke) aulonocara’s aan, die zou ik eventueel willen combineren met wat rustige mbuna’s (zoals yellow lab en rusty) en eventueel Sciaenochromis freyeri. Is dat een mogelijke combinatie en welke verhoudingen/aantallen zouden dan geschikt zijn voor een juwel 450?

Z.Amerika: hier trekken mij de geophagus soorten aan, gecombineerd met blauwe acara, sleutelgat cichlide en eventueel een Heros Rotkeil. Is dat eventueel een goeie combi en wat zou daar eventueel nog meer bij kunnen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Malawi of Z. Amerika aquarium

Bericht door amber98 »

Ik zou je willen aanraden te kiezen voor Malawi, aangezien 150 echt nog wel krap is voor de Zuid-Amerikaanse soorten die je noemt. We hebben hier geophagussen op 2m en als je volwassen dieren ziet, is dat echt wel nodig. Sommige soorten zou ik niet eens ik 2m zetten, zoals de brasiliensis. Deze heb ik laatst op volwassen formaat in het echt gezien en dan is 2m opeens mega klein. Wij hebben op 2m een groep geophagus winemilleri, harem sleutelgatcichliden, school Citroën tetra’s en l nummers, zodra de geophagussen naar volwassen formaat gaan, word de groep uitgedund omdat er anders al plaats te kort is.

Ik kan je niet helpen met de exacte verhoudingen van Malawi cichliden, alleen dat je goede foltering nodig hebt, omdat bij Malawi de regel is, hoe meer hoe beter. Meer vissen zorgt ervoor dat agressie beter verdeeld word en je minder snel zwakke onderdanen ertussen hebt zitten.

Voor zowel Malawi als grotere Zuid-Amerikaanse cichliden is het meegeleverde filter van juwel niet voldoende. Je zult echt met buitenfilter erbij moeten gaan werken als je niet continu de waterwaardes in de gaten wil houden. Heb je de bak al gekocht? Anders kun je beter voor een merk gaan wat geen vast binnen filter heeft, zoals aquatlantis of eheim.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”