Visbestand 180L

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

amber98 schreef: 17 apr 2019 21:46 Ik wilde al reageren dat Tim wel een lekker prijzig visje aanraadt, :) :) maar daar ben je dus al achter, L333 is betaalbaarder ;) Als je ze ergens vandaan kan halen zijn xenotoca eiseni misschien ook mooi overigens? We hebben ze op school en zijn prachtig! Zijn wel te klein icm de luipaardgourami. Zijn levendbarend

Grotere vissen die bij de luipaardgourami zouden kunnen qua grote zijn bijvoorbeeld vissen met de lichaamsvorm van gymnocorymbus ternetzi of ter grootte van Nematobrycon palmeri. Grotere eierlevendbarende vissen zijn bijvoorbeeld flinke zwaarddragers of hoogvinkarpers maar er zijn ook grote guppen (deze kunnen bijna alle winkels bestellen) Ik krijg op het werk regelmatig 8cm vrouwelijke guppen binnen ;) onder de killivissen vind ik zelf de epiplatys dageti mooi, of een grote groep epiplatys annulatus
Dat zijn super gave opties! :D

Even ontleden per soort dan!:

- L333, deze wordt 15cm. Dat is dan geen probleem tenzij hij in een groepje moet?

- xenotoca eiseni, zijn inderdaad erg leuk. Veel kleur! Maar helaas klein inderdaad.

- epiplatys annulatus, deze zijn zo leuk! Alleen ze worden 3 tot 3.5 cm. Dat is miss aan de te kleine kant voor de luipaard? Want dan heeft hij een zwemmend buffet haha.

- epiplatys dageti, deze zijn ook super! En ze worden 4.5cm ongeveer. Dus ideaal.

Wat ik erg jammer vind is dat de Luipaard Goerami's zo klein aangeleverd worden waardoor het bijna onmogelijk is een koppel te kopen tenzij je een groep koopt, een koppel laat vormen en de rest weer weg doet..maar dat is zonde en niet goed voor de vissen. Zou daarom dit iets kunnen worden?

1x Luipaard Goerami
6x Epiplatys Dageti
1x Een kleine L nummer maar groot genoeg voor de Luipaard. Nog geen idee welke. Maar dit hoeft geen L nummer. Mag ook een andere bodemvis zijn die met een Luipaard kan.

Het duurt ook jaren voordat ze allemaal een volwassen grootte bereiken gok ik. En tegen die tijd wil ik toch wel minimaal een 300 liter aquarium hebben. Dus de overstap naar een groter aquarium over jaar of twee is wel in de planning. Dat maakt het voor het houden van een vis die wat groter wordt wat minder erg misschien.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visbestand 180L

Bericht door Tim »

De Epiplatys Dageti wordt als hij volwassen is onverdraagzaam tegen over mannen van hun soort en kan je dus beter in harem houden. In het begin zou je weel een groepje kunnen plaatsen maar houd dan wel rekening dat je ze ooit moet uitvangen. Ook zijn dit roofvissen die het lieftst tussen de planten liggen te wachten op een voorbij komende snack, en zwemmen dus niet continu rond in de bak ook iets om rekening mee tehouden

De L201 is ook ene mooie +/-60euro max 12cm en is ook een carnivoor.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 180L

Bericht door Erik1974 »

Heb je hier al eens naar gekeken:
microctenopoma ansorgii

Niet gangbaar en best een uitdaging om goed te houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Tim schreef: 18 apr 2019 06:59 De Epiplatys Dageti wordt als hij volwassen is onverdraagzaam tegen over mannen van hun soort en kan je dus beter in harem houden. In het begin zou je weel een groepje kunnen plaatsen maar houd dan wel rekening dat je ze ooit moet uitvangen. Ook zijn dit roofvissen die het lieftst tussen de planten liggen te wachten op een voorbij komende snack, en zwemmen dus niet continu rond in de bak ook iets om rekening mee tehouden

De L201 is ook ene mooie +/-60euro max 12cm en is ook een carnivoor.
Oei ja dat is natuurlijk niet handig. Dan is een harem inderdaad beter. Maar om de Luipaard minder schuw te maken is een groepje dat zwemt wel handig. Dus dan wordt het die denk ik niet. De Annulatis is ook leuk! Alleen die blijft zo klein. Wat ik zei, dat is dan meer een zwemmend buffet voor hem denk ik.

Wat betreft de L-nummers zit ik op de website www.planetcatfish.com te zoeken en heb er wel een aantal gevonden. Maar ik moet nog even specifiek kijken naar de vereisten van ze. Gezien ik een plantenbak heb en dan toch af en toe dode bladeren heb liggen is het handig dat het op zijn minst een omnivoor is. Die L201 is een carnivoor zoals je zegt dus dat is misschien niet handig wat dat betreft.

@Erik1974:Heb je hier al eens naar gekeken:
microctenopoma ansorgii

Niet gangbaar en best een uitdaging om goed te houden.


Dat is een gave optie! Alleen die heeft heeeeeeel erg weinig zuurstof in de bak nodig en de rest weer wel of iig normaal. Dus ik denk dat die zich dan niet happy gaat voelen. Wel een erg leuke vis!

Ik ben dus weer terug bij af en alleen de Luipaard is dus een feit nu haha.
Dus nu:

1x Luipaard Gourami
X-aantal vissen als groepsvis die wat in beweging is en niet stil ligt
X-soort bodem vis nog te bepalen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 180L

Bericht door Erik1974 »

ApistoPeter schreef: 18 apr 2019 11:11 Dat is een gave optie! Alleen die heeft heeeeeeel erg weinig zuurstof in de bak nodig en de rest weer wel of iig normaal. Dus ik denk dat die zich dan niet happy gaat voelen. Wel een erg leuke vis!
[/i][/b]
Hoe kom je hier bij? Zuurstof in de bak is geen probleem, deze vis wil juist een zwaar beplante bak?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Erik1974 schreef: 18 apr 2019 11:33
ApistoPeter schreef: 18 apr 2019 11:11 Dat is een gave optie! Alleen die heeft heeeeeeel erg weinig zuurstof in de bak nodig en de rest weer wel of iig normaal. Dus ik denk dat die zich dan niet happy gaat voelen. Wel een erg leuke vis!
[/i][/b]
Hoe kom je hier bij? Zuurstof in de bak is geen probleem, deze vis wil juist een zwaar beplante bak?
https://www.aquainfo.nl/microctenopoma- ... en-kweken/

Daar staat zuurstof arm water...Maar nu je dit zei ben ik iets verder gaan zoeken en moet ik zeggen dat dat ook de enige plek is waar ik dat zie staan xD. Ik zie wel dat ze een soort bruinig tanine achtig water willen. Maar of dat echt een eis is om ze happy te houden vraag ik me af. Hoe zou je die moeten houden? Als harem of als groep of koppel of? Dat zie ik niet echt terug in de verschillende sites.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 180L

Bericht door Erik1974 »

Het zijn labyrinth vissen, dat betekent dat ze kunnen overleven in zuurstofarmwater maar is absoluut geen eis. Sterker nog overleven is niet hezelfde als leven natuurlijk. Je hoeft echt niet de zuurstof uit je bak te halen.
In een meterbak zou ik een harem doen. Op dit moment kan je ze bekijken bij Utaka in Amersfoort, die hebben ze zitten. Daar kunnen ze je ook precies vertellen hoe ze te houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Erik1974 schreef: 18 apr 2019 11:49 Het zijn labyrinth vissen, dat betekent dat ze kunnen overleven in zuurstofarmwater maar is absoluut geen eis. Sterker nog overleven is niet hezelfde als leven natuurlijk. Je hoeft echt niet de zuurstof uit je bak te halen.
In een meterbak zou ik een harem doen. Op dit moment kan je ze bekijken bij Utaka in Amersfoort, die hebben ze zitten. Daar kunnen ze je ook precies vertellen hoe ze te houden.
Ah! Dan ga ik ze daar is bekijken :) Thanks voor de tip! Mochten ze het worden dan wordt het dus 1m/2v.

Dus als die het worden is het:

1x Luipaard Goerami,
3x Micro. Ansorgii (1m/2v)
1x N.t.b bodembewoner

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 180L

Bericht door Erik1974 »

Ik denk alleen niet dat je ze kan combineren met die luipaard gourami, maar dat weten ze bij Utaka wel. Meestal kan je labyrinthvissen niet mengen.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visbestand 180L

Bericht door Tim »

Ik zou oppassen bij omnivore, die kunnen aan je planten gaan knagen, de L201 eet ook groen voer, alleen kan hij niet zonder wat ander voer zoals, diepvries mosselvlees, muggenlarven en kreeft achtige, ook kan je af en toe alg tabletten voeren.

Een omnivoor gaat niet persee doden bladeren op eten, ze eten wat ze lekker vinden en dat kan levende planten zijn en algen.

Ik weet niet of de labyrinths samen gehouden kunnen worden.

Maar ik zou alsnog een "bijvis" plaatsen. de bewoners zijn anders heel schuw en schrikachtig.

Het bruine water wat je ziet op foto's is waarschijnlijk omdat ze over turf filteren. Dit verlaagd de ph waarde wat gunstig is voor deze vissen, dit geeft ook bepaalde stoffen af waardoor het water bruiner wordt.

https://www.aquainfo.nl/turf-in-het-aquarium/
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Erik1974 schreef: 18 apr 2019 12:56 Ik denk alleen niet dat je ze kan combineren met die luipaard gourami, maar dat weten ze bij Utaka wel. Meestal kan je labyrinthvissen niet mengen.
Ja ik heb inmiddels met een man van Utaka gesproken. Bijna drie kwartier aan de telefoon gezeten met em haha. Heel aardig en weet behoorlijk veel. Ze kunnen gewoon bij elkaar en voor de bodem heeftie alternatieven voor de Pleco. Ik ben wel benieuwd wat hij dan aanraadt maar het klonk iig alsof hij erg veel verstand van de soorten heeft. Hij gaf ook aan dat je de Luipaard beter als enkel exemplaar kunt houden. Kunnen onverdraagzaam naar soortgenoten zijn.

Dus voor nu is het dus:
- 1x Luipaard Gourami (hij kende deze niet onder die naam maar wel onder de naam Klimbaars ;p)
- Groepje Ansorgii
- N.t.b bodemvis

Ik hou jullie op de hoogte wat het wordt! Maar ideeën mogen blijven komen! ^^

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Tim schreef: 18 apr 2019 13:09 Ik zou oppassen bij omnivore, die kunnen aan je planten gaan knagen, de L201 eet ook groen voer, alleen kan hij niet zonder wat ander voer zoals, diepvries mosselvlees, muggenlarven en kreeft achtige, ook kan je af en toe alg tabletten voeren.

Een omnivoor gaat niet persee doden bladeren op eten, ze eten wat ze lekker vinden en dat kan levende planten zijn en algen.

Ik weet niet of de labyrinths samen gehouden kunnen worden.

Maar ik zou alsnog een "bijvis" plaatsen. de bewoners zijn anders heel schuw en schrikachtig.

Het bruine water wat je ziet op foto's is waarschijnlijk omdat ze over turf filteren. Dit verlaagd de ph waarde wat gunstig is voor deze vissen, dit geeft ook bepaalde stoffen af waardoor het water bruiner wordt.

https://www.aquainfo.nl/turf-in-het-aquarium/
Nou het was meer dat ik het las dat ze zich daarin beter voelen. Qua filteren over turf denk ik niet dat nog verder nodig is. Mijn Ph is al rond de 6.7/6.8. Ik moet nog wel even wat drijfplanten toevoegen. Zolang het maar geen kikkerbeet of eendenkroos is. Het ene krijgt massa's te lange wortels die in al je andere planten blijven hangen en de andere groeit als kool en is niet weg te krijgen xD. Dus misschien Riccia ofso

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Oja wat betreft de L. Ja klopt. Het is ook niet het hoofddoel hoor. Meer als side effect dattie dat ook wat kan pakken. Ik heb komkommer en spirulina en van die Dennerlie gourmet cookies etc ook voor dat soort vissen!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visbestand 180L

Bericht door Tim »

Tja de meest drijfplanten zijn wel snel groeiers, elke week moet je dan wel een hoop weg doen. Ik gaf het altijd aan de lokale LFS, die waren er erg blij mee. Je kan het ook aan mede hobbyisten geven maar dat gaat meestal niet zo snel.

Je kan ook een stuk hout(takken) laten "drijven" dat geeft ook een heel mooi effect. Ik weet niet wat voor aquarium je hebt en of je stabilisatie strip heb. daar zou je hem aan vast kunnen maken.
Tussen de takken zou je met visdraad mooi de drijfplanten bij elkaar kunnen houden zodat het niet overal heen drijft.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Tim schreef: 18 apr 2019 14:06 Tja de meest drijfplanten zijn wel snel groeiers, elke week moet je dan wel een hoop weg doen. Ik gaf het altijd aan de lokale LFS, die waren er erg blij mee. Je kan het ook aan mede hobbyisten geven maar dat gaat meestal niet zo snel.

Je kan ook een stuk hout(takken) laten "drijven" dat geeft ook een heel mooi effect. Ik weet niet wat voor aquarium je hebt en of je stabilisatie strip heb. daar zou je hem aan vast kunnen maken.
Tussen de takken zou je met visdraad mooi de drijfplanten bij elkaar kunnen houden zodat het niet overal heen drijft.
O dat is niet eens zown slecht idee :). Is kijken wat voor hout ik daarvoor kan vinden dat niet zinkt naar verloop van tijd. Slim!

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”