Visbestand 180L

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Erik1974 schreef: 21 apr 2019 22:21 Wat ik indertijd heb uitgezocht is dat de ansorgii veel planten nodig heeft om te kunnen schuilen. Zowel voor ons als voor elkaar. Zoals je bak nu is zou ik er geen ansorgii in durven plaatsen eigenlijk.
Dus of nog veel meer hout of meer planten. Op YouTube kan je goed zien hoe mensen ze houden.
Welke plant(en) zou jij aanraden voor een co2-loze bak voor een aquarium zoals de mijne eruit ziet. Dus soort van rivier idee met oever.
Van wat ik op youtube heb gezien is het veel anubias e.d. maar gek genoeg heeft die het nooit zo lang bij mij uitgehouden MET co2 etc. Miss leven ze beter zonder co2 en minder licht nu.

Hout is een minder goed idee denk ik anders wordt het wel erg veel van dat xD

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Erik1974 schreef: 21 apr 2019 22:21 Wat ik indertijd heb uitgezocht is dat de ansorgii veel planten nodig heeft om te kunnen schuilen. Zowel voor ons als voor elkaar. Zoals je bak nu is zou ik er geen ansorgii in durven plaatsen eigenlijk.
Dus of nog veel meer hout of meer planten. Op YouTube kan je goed zien hoe mensen ze houden.
Nu net een reactie gekregen van Michael van Utaka:

Leuk zo! Ik zou alleen de Vallisneria dichter bij elkaar zetten als ik me er tegenaan mag bemoeien J Qua beplanting geloof ik het niet zo eigenlijk, maar uiteindelijk zal je Vallisneria een veld vormen aan de oeverzijde rechts. Ik denk dat dit met de blaadjes en takjes een perfecte habitat is.

Misschien dus alleen een extra bosje of twee Vall. Gigantea erbij doen en dan zo laten groeien. De leli wordt nog veel groter ook natuurlijk maar dat is dan meer een drijfplant.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestand 180L

Bericht door Erik1974 »

Meer valesneria lijkt me goed idd, anubias heb ik hier alleen de nana variant maar die doet het prima zonder co2. Ik gebruik plantenvoeding van Festal.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Erik1974 schreef: 22 apr 2019 09:15 Meer valesneria lijkt me goed idd, anubias heb ik hier alleen de nana variant maar die doet het prima zonder co2. Ik gebruik plantenvoeding van Festal.
Oke dan heb ik mijn boodschappenlijstje weer klaar voor vandaag. Filterzand, Vallisneria en miss een Anubias al maar ik denk dat ik die nog even laat tot het hout helemaal volgezogen is en dan boven water laten groeien met de wortels onder water natuurlijk. Ik gebruik trouwens All-in-one van plantedbox uit België. Werkt erg goed. Thanks voor de info!
Als het straks helemaal af is dan maak ik wel een betere geupdate foto :)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visbestand 180L

Bericht door Tim »

Planten die groeien bij minder licht.

Anubias doet het hartstikke goed bij weinig licht. Dus zet ze op een donker plekje anders krijgen ze last van alg. Zet ze op een stukje hout of steen met de wortelstok boven het zand. Bijv op je hout in het Midden onder aan de takken.

Java varen kan ook goed groeien bij minder licht. Wel hebben ze een lichtere stand plaats nodig als anubias. Dus wat verder boven op/in het hout in het midden.

Wat extra valliseneria kan nooit geen kwaad dit zijn snel groeiers. Wel zou ik het bij 1soort houden, de gigantea wordt makkelijk een meter of 3

Wat cryptocoryne in het zand bijv. aan de linker kant, deze groeien ook goed bij minder licht.

Denk ook aan de zwaardplanten familie zoals enchidorus een hele mooie solitaire grote plant

De fijne eikeblad varen is ene mooie volle plant die ook goed groeid bij minder licht.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Tim schreef: 22 apr 2019 09:26 Planten die groeien bij minder licht.

Anubias doet het hartstikke goed bij weinig licht. Dus zet ze op een donker plekje anders krijgen ze last van alg. Zet ze op een stukje hout of steen met de wortelstok boven het zand. Bijv op je hout in het Midden onder aan de takken.

Java varen kan ook goed groeien bij minder licht. Wel hebben ze een lichtere stand plaats nodig als anubias. Dus wat verder boven op/in het hout in het midden.

Wat extra valliseneria kan nooit geen kwaad dit zijn snel groeiers. Wel zou ik het bij 1soort houden, de gigantea wordt makkelijk een meter of 3

Wat cryptocoryne in het zand bijv. aan de linker kant, deze groeien ook goed bij minder licht.

Denk ook aan de zwaardplanten familie zoals enchidorus een hele mooie solitaire grote plant

De fijne eikeblad varen is ene mooie volle plant die ook goed groeid bij minder licht.

Allemaal goeie tips! Even kijken wat ik ga doen dan. Ik wil het linkergedeelte laten alsof het in het midden van een riviertje is soort van. Vandaar die leli daar want dat zie je vaker in slootjes en riviertjes. Wat betreft de andere planten ga ik zoiezo meer Vallisneria Gigantea erbij zetten. Die wordt zoals je zegt idd erg lang maar je kunt hem gewoon snoeien plus ik had die al xD. Ik wil die toch al wat langer laten groeien zodat het een soort van drijfplant idee wordt aan de rechterkant van het aquarium. Dan heb ik links de leli met het blad als drijfplant en rechts de Valls.

Wat ik nog wel zou kunnen doen is iig een Anubias op het hout achterin wat ook nog los licht. De rest van het hout zit namelijk geschroefd aan een polycarbonaat plaat en met filterschuim, dat blauwe groffe spul, opgehoogd. Dat scheelt een hoop zand en dus gasbellen die heel diep zitten etc.

Wat betreft Crypto's, die komen niet in die regio voor. Ik ben al 1x uit de biotope omgeving gegaan door de Valls erin te zetten maar dat is ook het enige volgens mij haha.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Visbestand 180L

Bericht door Tim »

Oo had niet gezien dat je biotoop gericht zocht naar de planten :lol:

Mischien handig om een topic in "mijn aquarium" te openen om daar je vooruitgang te posten.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ApistoPeter
200-400
200-400
Berichten: 208
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37
Locatie: Gouda

Re: Visbestand 180L

Bericht door ApistoPeter »

Tim schreef: 22 apr 2019 09:59 Oo had niet gezien dat je biotoop gericht zocht naar de planten :lol:

Mischien handig om een topic in "mijn aquarium" te openen om daar je vooruitgang te posten.
Haha misschien gaf ik dat ook niet goed aan hoor :)!

Ja misschien goed idee xD Het dwaalt een beetje af van het oorspronkelijke onderwerp he :P

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”