Biotoop-aquarium met diversiteit aan keuze planten, dieren, vissen op kamertemperatuur (+/-22g)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
EdwinB
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 16:18

Biotoop-aquarium met diversiteit aan keuze planten, dieren, vissen op kamertemperatuur (+/-22g)

Bericht door EdwinB »

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een Frontosa-aquarium waar ik na vele jaren plezier afscheid van wil gaan nemen. Ik wil meer groen, hout en kleinere vissen gaan houden. Aquarium is ongeveer 1600 liter met daarbij een bioloog van 400 liter; voorzien van LED-verlichting, 2x opvoerpomp(instelbaar), 1x stromingspomp en 2x verwarming (in bioloog).

Uiteraard wordt het nog een hele uitdaging om een goed nieuw onderkomen voor mijn huidige vissen te vinden, maar een goede voorbereiding op het vervolg kost ook veel tijd in mijn geval ;) Dus tijd om te gaan beginnen met oriënteren!

Ik zoek naar een biotoop waar ik een redelijk zelfregulerende bak kan creeren, hiermee bedoel ik dat het bestand jongbroed van elkaar op eet en de samenstelling redelijk goed in balans is te houden. Daarnaast zou ik het leuk vinden een biotoop te hebben waar wat andere dieren zoals garnalen, mosselen, slakken en dergelijke bij kunnen. Ook wil ik soorten die zich in verschillende waterlagen ophouden en wil, ondanks dat ik een flinke bak heb staan, niet teveel vissen bij elkaar zetten. Het moet een mooi, rustig geballanceerd geheel worden met planten, stenen en hout erbij.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Biotoop-aquarium met diversiteit aan keuze planten, dieren, vissen op kamertemperatuur (+/-22g)

Bericht door amber98 »

Ik weet dat je met zuid Amerikaanse vissen de meeste keuze hebt, Azië is beperkt en Afrika al helemaal. Mijn school gymnocorymbus ternetzi roven echt de jongen van de cichliden.
Je hebt tenminste wel een flinke bak, dus je hoeft je niet snel zorgen te maken over de zwemruimte! 22 graden is wel wat koud voor sommige soorten, maar er blijft keuze genoeg over denk ik.

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Biotoop-aquarium met diversiteit aan keuze planten, dieren, vissen op kamertemperatuur (+/-22g)

Bericht door Goblin »

Misschien interessant om dit artikel door te lezen voor een tropisch aquarium op kamer temperatuur. Het is wel in het Engels. https://www.practicalfishkeeping.co.uk/ ... s-tropical

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Biotoop-aquarium met diversiteit aan keuze planten, dieren, vissen op kamertemperatuur (+/-22g)

Bericht door Linda »

Er zijn ook vissen die juist graag op lagere temperaturen gehouden worden zoals paradijsvissen en Chinese danio's

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
EdwinB
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 16:18

Re: Biotoop-aquarium met diversiteit aan keuze planten, dieren, vissen op kamertemperatuur (+/-22g)

Bericht door EdwinB »

amber98 schreef: 16 feb 2019 18:01 Ik weet dat je met zuid Amerikaanse vissen de meeste keuze hebt, Azië is beperkt en Afrika al helemaal. Mijn school gymnocorymbus ternetzi roven echt de jongen van de cichliden.
Je hebt tenminste wel een flinke bak, dus je hoeft je niet snel zorgen te maken over de zwemruimte! 22 graden is wel wat koud voor sommige soorten, maar er blijft keuze genoeg over denk ik.
Ik heb al zo vaak Zuid-Amerika gehouden, dat is geen optie, net als Afrika.

Ik neig heel sterk naar Australië/Nieuw Guinea; temperatuur 22/24 is perfect voor veel soorten uit deze regio denk ik.

Wil mijn bak (225X90X80wh) gaan voorzien van (1 zijkant/hoek bij overloop bioloog) rotsen en stenen, een heel groot deel beplanten met laag, middel hoge planten (veld van valisneria spiralis bijvoorbeeld van 100x50(?)), een paar takken/stukken hout en wat wortelhout aan oppervlakte bevestigd aan trekstrips aquarium (mangrove-effect).

Aangezien ik altijd wel janogen krijg van een of meerdere soorten zou het mooi zijn als deze worden opgegeten door ouders of andere bewonders, ik heb namelijk geen zin mijn bak volledig te moeten omploegen om het visbestand weer een beetje op orde te krijgen. Overvolle bakken heb ik totaal geen behoefte aan....

Ik zit te denken aan 1 school regenboogvissen van max 10cm, 2 of 3 schooltjes kleinere regenboogvissen/blauwoogjes, een paar koppels grondels oid en 1 soort garnalen welke snel genoeg doorkweekt om in stand te blijven (met voldoende verstopplaatsen uiteraard).

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
EdwinB
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 16:18

Re: Biotoop-aquarium met diversiteit aan keuze planten, dieren, vissen op kamertemperatuur (+/-22g)

Bericht door EdwinB »

Goblin schreef: 17 feb 2019 09:16 Misschien interessant om dit artikel door te lezen voor een tropisch aquarium op kamer temperatuur. Het is wel in het Engels. https://www.practicalfishkeeping.co.uk/ ... s-tropical
Engels is geen probleem, ga ik eens doornemen.
Thanks!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
EdwinB
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 16:18

Re: Biotoop-aquarium met diversiteit aan keuze planten, dieren, vissen op kamertemperatuur (+/-22g)

Bericht door EdwinB »

Linda schreef: 17 feb 2019 11:35 Er zijn ook vissen die juist graag op lagere temperaturen gehouden worden zoals paradijsvissen en Chinese danio's
Te laag is zeker ook niet wat ik wil. Ik wil graag vissen die het goed doen, in ieder geval overleven, bij normale kamertemperatuur van zeg maar tussen de 20 en 24 graden.
Ik heb namelijk ooit een redelijk kostbaar Z-A bestand bijna volledig verloren door kapotte verwarming tijdens vakantie van een week. Aangezien het hier in huis, ook zonder verwarming, eigenlijk nooit onder de 20 graden wordt is dit mijn insteek.

Vissen/dieren die behoefte hebben aan temp <20 graden is ook niet handig, want die moeten dan weeer speciaal gekoeld gaan worden. Ik probeer juist zo minimaal mogelijk afhankelijk te zijn van apparatuur en maximaal inpasbaar in eigen normale woonomgeving.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
EdwinB
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 16:18

Re: Biotoop-aquarium met diversiteit aan keuze planten, dieren, vissen op kamertemperatuur (+/-22g)

Bericht door EdwinB »

Ja, ik neig inmiddels al heel sterk naar Oceanië als target voor nieuwe bak, met school(=rond 10 stuks) regenboogvissen van max 8cm volwassen, 2,3 schooltjes regenboogvissen/blauwoogjes max3/4 cm en wat grondels uit die hoek. Aangevuld met een soort garnalen welke erbij passen en wat mooie/nuttige slakken.
Een hoek met rotsen en rotsbodem met hier en daar mos/varen/anubias(klein), een groot deel beplant met sliertvormige planten middel en hoog en een deel van de bak open met wat hout met mossen/varens/oid erop en erbij. Paar takken wortelhout aan de trekstrip(s) vast aan de oppervlakte voor schaduw en mangrove-effect, misschien aangevuld met drijfplantjes of doorgeschoten Lotusplant. Mijn bak heeft een oppervlakte van 225x90, dus dat moet allemaal wel in leuke proporties te doen zijn denk ik. Als het toch te druk, te weinig effect blijkt, dan zal ik een type inrichting meer combineren of helemaal weglaten waarbij ik dan aan de rotshoek denk, ik kan tegen mijn zij-en achterwand ook rotsen verticaal gaan toevoegen.

Ik hoor graag ervaring/kennis v.w.b. sterkte stroming/filtratie; ik lees zowel sterk als zwak op diverse sites....? Ik heb nu een biloog met 2 uitstroompompen die ik biede kan instellen qua snelheid, kan er ook zelfs 1 helemaal uit zetten natuurlijk. Daarnaast gebruik ik ook een stromingspomp in de bak zelf aan de oppervlakte voor de zuurstof, ik weet niet of dergelijke pompen voor dit soort vissen en de garnalen gewenst is?

Ik hoop dat hier mensen zijn die goed bekend zijn met de biotoop Oceanië en mij wat tips kunnen geven.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”