cherry barbeel rustig krijgen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Carolien
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2018 17:48

cherry barbeel rustig krijgen

Bericht door Carolien »

Hoi,

Ik lees overal dat de cherry barbeel een rustig visje is, vriendelijk voor andere vissen.
Nu zijn ze bij mij super hyper actief... Dus ergens gaat er bij mij waarschijnlijk wat fout, ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven:

Aquarium is 70 liter, buitenfilter, beplanting.
Bewoners; 8 platys (vrouwtjes), 5 mannelijke en 5 vrouwelijke cherry barbeetjes.

Probleem: mannelijke cherry barbeeltjes zijn erg territoriaal. Ze hebben veel schuilplaatsen (allemaal een eigen gebiedje) en jagen iedere vis daar weg (dus ook de platys). Tevens jagen ze elkaar en de vrouwtjes op. Dit zorgt voor veel onrust in de bak. De vrouwtjes zwemmen vaak rustig tussen de platys, tussen hun is er geen probleem.

Is dit herkenbaar gedrag? Is de samenstelling niet goed? Teveel vissen in een te kleine bak? Ik ben beginnen dus ik weet het antwoord niet, daarom heel graag jullie advies.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: cherry barbeel rustig krijgen

Bericht door amber98 »

Wat is de temperatuur van de bak?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Carolien
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2018 17:48

Re: cherry barbeel rustig krijgen

Bericht door Carolien »

24 graden

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: cherry barbeel rustig krijgen

Bericht door OlliePindakaas »

Wellicht heb je iets te veel vissen van het goeden. Spijtig zijn er geen degelijke vuistregels voor alle situaties. Wel zou ik sociale vissen-soorten eerder in een harem-situatie doen. Dus meerdere vrouwtjes op enkele mannetjes.

Verder kan er ook worden gekeken naar het planten-bestand. Qua opbouw is het vaak veel randbeplanting en een open veldje.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: cherry barbeel rustig krijgen

Bericht door amber98 »

Ik heb nu helaas pas het bericht kunnen goedkeuren (Heb deze over het hoofd gezien bij de meldingen)

24 graden is erg warm voor sherry barbeeltjes, waarschijnlijk zijn ze op dit moment in verstand en dus enorm actief. Wellicht helpt het om deze 2 graden te laten zakken?

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”