Nieuw 100 cm aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een leuke samenstelling van vissen voor de juwel 180 (100 cm). Is de volgende een goede mogelijkheid of raden jullie e.e.a. af? Als iemand leuke andere ideeën heeft, bv ter vervanging van de corydoras, dan hoor ik het graag!

2 diamant gouramis
5 dwergklauwkikkers
10 corydoras
2 ancistrus

Groetjes Ilse

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Ik zou de ancistrussen weglaten, of maar 1 plaatsen aangezien je best veel op de bodem heb en deze kunnen nogal eens territoriaal worden. Ik mis nog iets voor het midden, je hebt nu enkel bodem en oppervlakte. Meestal kiezen mensen voor 1 grote school ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

amber98 schreef: 05 nov 2018 07:20 Ik zou de ancistrussen weglaten, of maar 1 plaatsen aangezien je best veel op de bodem heb en deze kunnen nogal eens territoriaal worden. Ik mis nog iets voor het midden, je hebt nu enkel bodem en oppervlakte. Meestal kiezen mensen voor 1 grote school ;)
Inderdaad, ik zal eens kijken naar leuke midden bewoners. :) Bedankt!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door tobyderks »

Als vervanging voor je cory's zou je naar pangio kuhlii's kunnen kijken. Verder zou inderdaad een leuke school de boel compleet maken.
Houd er rekening mee dat de kikkers ook graag met hun kop boven water willen komen, dus een drijfplant met wat grotere bladeren wordt zeker gewaardeerd😉

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Bedankt allebei! Een leuke middenschool ga ik eens naar kijken en bedankt voor de tips. :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Ik heb mijn lijstje iets aangepast, zou dit bestand ook kunnen, of is het teveel?

2 diamantgourami's
1 betta man
5 dwergklauwkikkers
15 simulans
2 boliviaanse antennebaarsjes
10 cory’s
1 ancistrus dolichopterus en/of 1 synodontus eupterus

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Liever geen betta samen met gouramis of cichliden. Je grond is erg vol, ik weet niet of de combinatie dwergklauwkikkers met m. altispinosa goed gaat (in ieder geval gok ik dat je die bedoeld?)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

amber98 schreef: 07 nov 2018 13:34 Liever geen betta samen met gouramis of cichliden. Je grond is erg vol, ik weet niet of de combinatie dwergklauwkikkers met m. altispinosa goed gaat (in ieder geval gok ik dat je die bedoeld?)
Die bedoelde ik inderdaad. :) Is het rijtje met de volgende aanpassingen beter?

3 sluierstaart goudvissen
5 of 6 kongo zalmen (of evt 2 kleinere gourami's?)
15 simulans
5 dwergklauwkikkers
1 ancistrus dolichopterus en/of 1 synodontus eupterus

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Goudvissen nooit met tropen samen zetten! Dit zijn koud water vissen en de rest tropisch. Bovendien heb je met 180L nog net genoeg ruimte voor enkel de 3 sluierstaarten. Dan zul je moeten kiezen voor enkele die 3 vissen.

Congozalmen hebben een grotere bak nodig, dit worden joekels die wem van zwemmen houden.

Wat vind je van:
Koppel diamantgouramis (Denk aan drijfplanten!)
20x paracheirodon simulans
5 dwergklauwkikkers
1 ancistrus dolichopterus

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

amber98 schreef: 07 nov 2018 15:17 Goudvissen nooit met tropen samen zetten! Dit zijn koud water vissen en de rest tropisch. Bovendien heb je met 180L nog net genoeg ruimte voor enkel de 3 sluierstaarten. Dan zul je moeten kiezen voor enkele die 3 vissen.

Congozalmen hebben een grotere bak nodig, dit worden joekels die wem van zwemmen houden.

Wat vind je van:
Koppel diamantgouramis (Denk aan drijfplanten!)
20x paracheirodon simulans
5 dwergklauwkikkers
1 ancistrus dolichopterus
Ik dacht dat sluierstaarten goed in een tropisch aquarium gehouden konden worden, maar dan vallen ze toch af. Bedankt

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Nee helaas niet, ze worden enorm groot, eten planten, woelen continu in de bodem, zijn enorm vervuilend en het is niet de bedoeling om ze jaar rond op een 24 graden te houden. Bovendien zou de simulans als dure snack eindigen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Oke, maar dan zijn er waarschijnlijk wel andere vissen die iets koeler gehouden kunnen worden waardoor er een matchend bestand te maken is met sluierstaarten, toch? De prachtbarbeel bijvoorbeeld, of de chinese danio, maar die is dan misschien weer iets te klein. Ik denk maar even hardop.. ik blijf het gewoon erg mooie vissen vinden. 2 stuks zou dan misschien wel beter zijn, maar misschien dat ik ze uiteindelijk toch achterwege laat. Ik probeer wat verschillende samenstellingen te bedenken.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Je kan ze beter achterwege laten. Door de redenen die ik noemde, kun je het beste een kale bak houden en de andere vissen worden dan enorm schuw, zeker aangezien er zo'n grote vissen aanwezig zijn. Een sluierstaart van 4 cm kan al met gemak een Chinese danio wegkrijgen. Wanneer ze 30cm zijn, verdwijnen prachtbarbelen ook wel als je de sluiers wat weinig voert (het beste zet je sluiers op zo'n 4 voedingen per dag) brengt me op het onderwerp dat sluierstaarten en tropische vissen heel ander voer horen te krijgen ;) beter weg laten dus, of volledig voor de sluierstaartgoudvissen gaan (let op, hier is veel meer werk en een sterker filter aan verbonden wat weer problemen met zich meebrengt) dat je de sluiers mooi vind, kan ik begrijpen. Heb er zelf 4 op 400L zitten :)

Wat vind je van het bestand wat ik voorstelde?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door Ilse »

Dan zal ik dat idee vast schrappen, duidelijk verhaal.

Ja wat je voorstelt blijft dan over denk ik hè. Er zou niet nog een koppel/harem of solitaire vis bij kunnen wat tussen de grootte van de gouramie en de simulans in zit? Een rustiger soort? Of is dit gewoon de max voor de bak.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw 100 cm aquarium

Bericht door amber98 »

Echt een koppel of harem die erbij zou kunnen, kan ik niet direct bedenken. Ik denk dat je wel nog ruimte hebt om een schooltje corydoras toe te voegen (of je moet een groepje pangio kuhlii leuker vinden)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”